سال سیل و وقوع ۱۳۸ سیل در کشور طی سال ۹۸ :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




سال سیل و وقوع ۱۳۸ سیل در کشور طی سال ۹۸


در سال ۹۸، ۱۳۸ سیل در کشور به وقوع پیوست که دو مورد از آن‌ها جزو سیل‌های ویرانگر ۴۰ سال اخیر بودند.  دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها با انتشار گزارشی از سیل‌های سال ۹۸ گفته است که تغییر اقلیم و تجاوز به حریم رودخانه دلیل وقوع سیل‌های شدید طی سالی که گذشت، بودند.‎


*بر اساس این گزارش از ۱۲ مورد سیل ویرانگر چهار دهه اخیر دو مورد آن طی سال ۹۸ رخ داده است و یکی از گسترده‌ترین سیل‌های نیم قرن اخیر کشور نیز در فروردین ماه ۹۸ در پهنه‌ای به وسعت ۲۵ استان رخ داد.


*بیش از ۱۴ میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز کشور پهنه بحرانی سیل در سال ۹۸ بودند و در این میان سیلاب به زیرساخت‌های ۱۶ استان کشور خسارت وارد کرد.


* به ترتیب استان‌های خراسان رضوی با ۳۲ مورد سیل، هرمزگان ۲۶ مورد و سیستان و بلوچستان ۱۵ مورد بیشترین فراوانی وقوع سیل در کشور را داشتند.


*از حیث شدت و بزرگی سیلاب و خسارات آن استان‌های گلستان، لرستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان شاهد یکی از شدیدترین سیلاب‌های نیم قرن اخیر در کشور بودند.


*استان گلستان در فروردین ماه سال ۹۸ شاهد سیلاب مخرب با دبی ۵۷۰ متر مکعب در ثانیه بود و سیستان و بلوچستان نیز در دی ماه ۹۸ با سیلاب سهمگینی با دبی ۳۵۰۰ متر مکعب در ثانیه و باشدت حدود شش برابر سیلاب گلستان مواجه شد.


*در این میان بیشترین میزان خسارت به لرستان وارد شد و بالاترین آمار تلفات جانی سیل در سال ۹۸ در یک محل با سیل آنی (ناگهانی) را تنگه دروازه قرآن شیراز با ۲۱ کشته داشت.


*بر اساس گزارش دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها تغییر اقلیم و عدم رعایت حریم سیلاب دلیل تشدید خسارت سیل در کشور طی سال ۹۸ بود.


*مجموعه فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شده در سطح کشور بیش از ۱۰.۵ میلیارد متر مکعب از سیلاب‌های سال ۹۸ را مهار کرد و در کنار آن با نفوذ به درون زمین علاوه بر کاهش خسارت سیل موجب تقویت ذخیره آب سبز در منطقه غیر اشباع خاک و بهبود وضعیت آبی آبخوان‌ها چشمه‌ها و قنات‌ها شد.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools