نابرابری جنسیتی در اشتغال بخش آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




نابرابری جنسیتی در اشتغال بخش آب


در میز آشپزخانه نشسته بودم که دعوت نامه حضور در هیئت مدیره درمورد موضوعات جنسیت را مطالعه می کردم: پیاده سازی سازمانی و توسعه ظرفیت در سمپوزیوم توسعه ظرفیت یونسکو-IHE Delft (پنجشنبه 28 مه 2 بعد از ظهر CEST). صادقانه بگویم، من از این دعوت هم متعجب و هم دلگیر بودم. سوالی که از ذهن من شروع شد: "آیا من دانش کافی در رابطه با تبعیض جنسیت در بخش آب را دارم؟"


من به شریک زندگی خود نگاه کردم و جوانترین پسرمان که با اسباب بازی مورد علاقه اش سرگرم شده بود، فهمیدم چقدر خوش شانس هستم که در کشوری زندگی می کنم که زنی که اشتیاق به داشتن حرفه ای در آب دارد می تواند علاقه حرفه ای خود را دنبال کند و از فرصت های برابر برای کمک به تحقق این امر برخوردار است.


همه این فرصت ها را ندارند! وقتی مطالعه IWA راجع به تنوع جنسیتی در بخش آب (IWA2016) را انجام دادم، با دانشجویان دختر در زامبیا صحبت کردم که مقاومت قابل توجهی از خانواده های آنها دریافت کرده اند تا بتوانند یک مطالعه فنی را انجام دهند. در حقیقت، ما دریافتیم که 17٪ از کارگران بخش آب در کشورهای در حال توسعه زن و کسانی که هستند، بیشتر در زمینه های غیر فنی کار می کنند (IWA2014). تحقیقات زیر - IWA در مورد زنان حرفه ای در آب شهری ارائه شده در "منبع بدون بهره: جنسیت و تنوع در نیروی کار آب" - موانع قابل توجهی برای ورود به بخش آب (هم از نظر هنجارهای بخش و هم از نظر اجتماعی) و مفقودین را نشان داد. محیط را قادر می سازد در این بخش بماند.


فهمیدم، حداقل نظر جدی دارم برای به اشتراک گذاشتن با دیگران در بخش آب! بنابراین من دعوت را پذیرفتم!


گزارش Breaking Barriers از بانک جهانی که در سال 2019 منتشر شد، از یافته های ما تأیید کرد که وجود زنان در پست های فنی و مدیریتی در تاسیسات آب وجود ندارد. با این حال، این بخش در مقایسه با 20 سال پیش در حال پیشرفت در جهت تنوع جنسیتی است. من احساس می کنم این امر تا حد زیادی به دلیل تنوع در موقعیت ها با تمرکز بیشتر بر ترکیب فنی با راه حل های اجتماعی- زیست محیطی و اقتصادی است.


در حالیکه این بخش در حال پیشرفت است، حفظ زنان (با نرخ خروج بالاتر) سخت تر است و به نظر می رسد کمتر فرصت برای زنان برای پیشبرد مواضع خود در سراسر جهان وجود دارد. گزارش بانک جهانی اقداماتی را در چهار سطح توصیه می کند: جذب، استخدام، حفظ و پیشبرد.


در IWA، ما این کار را در هر کاری انجام می دهیم. ما جوامع، کمیته ها، رویدادها و پروژه هایی داریم که متخصصان آب در آن شرکت می کنند. عضویت متعادل یکی از اولویتهای استراتژیک ما و حمایت از ما در دستیابی به اینکه هیئت مدیره IWA یک سیاست تنوع و شفافیت را اتخاذ و اجرا کرده است. و البته، نمونه ای که مثال می زند، رئیس IWA ما دایان دآراس است.


با این حال، در عمل دستیابی به تنوع جنسیتی یک مبارزه است. هنگامی که من مجبور شدم از یک پانل، کارگاه یا کمیته متعادل جنسیتی اطمینان حاصل کنم، تعداد زنان محدودی وجود دارد که می توانم از آنها استفاده کنم. در IWA ما هنوز تلاش می کنیم تا رهبران زن را شناسایی کنیم، ظرفیت اعضای زن جوان خود را بسازیم و سهم آنها را بشناسیم.


در کاربری هایی که من در طول پروژه IWA در مورد زنان حرفه ای در آب شهری تحقیق کردم، دیدم که تنها در چند کشور برخی اقدامات متمرکز بر جنسیت انجام شده است که شامل برنامه های کارشناسی / کارآموزی، سهمیه 25٪ حرفه ای زن و کمیته هایی است که در اتهام رسیدگی به مسائل جنسیتی در محل کار و نیروی کار (به عنوان مثال حمام دارای سطل آشغال برای دور ریختن محصولات بهداشتی قاعدگی، رسیدگی به موارد آزار و اذیت).


مسئله البته فراتر از بخش است و به شدت با هنجارهای اجتماعی پیوند می یابد که تأثیرگذاری آن سخت تر است و فقط می تواند در دراز مدت تغییر کند. با این وجود، ما توصیه های زیر را برای پیشرفت بخش و شرکت ها ارائه کردیم:

  • ایجاد یک تمرکز مشترک در مورد بهبود آموزش از طریق سیاست، بودجه و مداخلات صنعت برای مقابله با یک بلوک اساسی برای تعداد بیشتری از زنانی که به عنوان حرفه ای وارد بخش آب می شوند (به عنوان مثال الگوهای نقش، بورس های زنانه ؛ کارآموزی یا کارآموزی).
  • برای ایجاد فرصت هایی برای همکاری زنان و مردان، فراهم کردن دسترسی به آموزش در مورد نگرانی های جنسیتی، سازمان ها می توانند نگرش برابر زن و مرد را در فضای کاری ارتقا دهند.
  • برای مشارکت تسهیل گرانی که روشهای مشارکتی را برای تراز کردن زمین بازی بازی می کنند تا اطمینان حاصل شود که صدای بعضی ها در حالی که دیگران خاموش نیستند، تقویت می شوند.
  • تأمین و پذیرش پشتیبانی از آنجایی که هیچ کس نمی تواند به تنهایی این تغییر را تحریک کند - سازمانهای اقتصادی نیاز به حمایت سازمانهای اهداکننده و سازمانهای غیردولتی دارند که با موضوعات جنسیتی و نگرانی های توسعه همکاری می کنند. آنها همچنین در موقعیتی برای تسهیل در افزایش همکاری و ایجاد مشارکت هستند.
  • درگیر کردن جامعه به طور کلی که می تواند از کمیته ها و کمیسیون هایی که در زمینه های خاص با تمرکز تحت موضوع اصلی افزایش مشارکت زنان در بخش آب فعالیت می کنند بهره مند شود: این ارتباطات جامعه، تمرکز اهدا کنندگان، برنامه های کارآموزی یا / و روز آزاد باشد. نشان دادن دستاوردها در نیروی کار.

من به طور خاص به شدت حمایت می کنم توصیه استفاده از مدل های نقش در بخش برای جذب، حفظ و پیشرفت زنان در بخش آب. نمونه هایی که بخش در آن می تواند تفاوت ایجاد کند از طریق حرفه ای زنانی که در مدارس حضور دارند، اطمینان حاصل شود که تصاویری که در تمام شهرها روی آب و کار در آب نشان داده شده است، زنان را نشان داده است، و مدل های نقش را از طریق جوایز، مانند IWA Women in Water جایزه می پذیرند. پشتیبانی از توسعه ظرفیت متخصصان جوان (زن)، مانند برنامه IWA Young Professionals Water (YWP) یا برنامه های وابسته YWP که در آن اعضای کمیته گروه های ویژه IWA متخصصان جوان آب را مربی می کنند.


علاوه بر آن، احساس می کنم برای انتقال به نیروی کار خنثی جنسیتی و جامعه ای که هر کس از آن لذت می برد و از فرصت های برابر برخوردار است، لازم است که به تسهیلگرهای خوبی نیاز شود. مدیری که یک تسهیل کننده باتجربه است می تواند در طبقه کار تفاوت ایجاد کند. تحریک تجربه چگونگی دستیابی به نیروی کار متنوع در کنار هم و اطمینان از دستیابی مساوی به فرصتهای پیشرفت. این امر در طولانی مدت بر حفظ تأثیر می گذارد و این هم برای سازمان و هم برای شبکه IWA مهم است!


نویسنده: کیرستن دویت












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools