تغییر اقلیم و اصلاحات در تایلند :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




تغییر اقلیم و اصلاحات در تایلند


هفت سال از آن زمان می گذرد که تایلند در اثر سیل شدید ویران شد و به طور قابل توجهی محیط های اقتصادی و اجتماعی این کشور را تضعیف کرد. وقوع سیل در تایلند در فصول مونسون معمولاً به عوامل طبیعی و انسانی ساخته شده است. با این حال، آنچه در سال 2011 شاهد آن بودیم، بدترین سیل در نیم قرن بود. براساس اعلام آژانس توسعه اطلاعات و فناوری جغرافیایی و فناوری اطلاعات فضایی (GISTDA)، سیلاب ها 90 میلیارد کیلومتر مربع از زمین، بیش از دو سوم کشور را غرق کرده و این فاجعه طبیعی را به عنوان چهارمین پرهزینه ترین فاجعه جهان در سال 2011 بدست آورده اند.


رودخانه چائو فرایا که در سال 2011 جاری شد

 در سال 2016، تایلند در طی یک دهه بدترین خشکسالی را تجربه کرد و سطح آب در بزرگترین سد این کشور از ده درصد ظرفیت بالقوه خود پایین آمد. بخش کشاورزی که سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص می دهد، و بنابراین بزرگترین بخش مصرف آب در تایلند، در برابر کاهش در دسترس بودن آب بسیار آسیب پذیر است، افت تولید محصول و در نتیجه کاهش تولید ناخالص داخلی را تجربه کرده است.


جای تعجب نیست که سیل 2011 و خشکسالی سال 2016 بر شیوه های مدیریت و برنامه ریزی در تایلند تأثیر گذاشته است. به عنوان مثال درسهایی که در سال 2011 آموخته شد، نیاز به ایجاد تغییرات نهادی از جمله نقش های تعریف شده بیش از 30 دکتر پیامارن سیسومفون، رئیس مدل سازی هیدرو در انستیتوی انفورماتیک هیدرو و آگرو (HAII) در بانکوک دارد، توضیح داد با این تغییرات جدید "اگر [دوباره یک سیل اتفاق افتاده باشد، مشخص است که چه کسی انجام می دهد، از کجا می تواند اطلاعات و اطلاعاتی را بدست آورد، از چه نوع داده ای لازم است [و] چگونه برای مقابله با اوضاع".


تجربه سیل و خشکسالی در تایلند باعث شده است که ظرفیت سازی افزایش یابد. همچنین فرصتی بود برای معرفی سیستم ها و پروژه های جدید برای ارتقاء مقاومت و آمادگی تایلند. فراتر از ظرفیت سازی نهادی، جوامعی که سیلاب را تجربه کرده اند، تشویق شدند که یاد بگیرند که چگونه می توانند برای حوادث آینده آماده شوند. دکتر سیسومفون توضیح داد که هنوز کارهای زیادی باید انجام شود، زیرا "ظرفیت هر سازمان متفاوت است، از جمله ظرفیت کارمندان محلی در منطقه محلی".


 پروژه ابزارهای مدیریت سیل و خشکسالی (FDMT)، یک پروژه بین المللی آب جهانی (IW) تسهیلات جهانی محیط زیست (IW)، توسط سازمان محیط زیست سازمان ملل متحد، با انجمن بین المللی آب (IWA) و DHI به عنوان آژانس های اجرایی، توسعه یافته است. سیلاب و خشکسالی پورتال ارائه یک روش با ابزارهایی که می توانند بصورت جداگانه یا در کنار هم در سطح حوضه یا محلی بکار گرفته شوند تا اطلاعات مربوط به سیل، خشکسالی و سناریوهای آینده را در برنامه ریزی هایی نظیر مدیریت یکپارچه منابع آب (IWRM) تسهیل کنند. ویدئوی زیر، رویکرد پروژه برای پرداختن به تأثیرات مدیریت سیل و خشکسالی را توضیح می دهد.


برای HAII، این پروژه یک مداخله استقبال بوده است زیرا انگیزه ای برای تغییر حالت کار با ادغام استفاده از داده های ماهواره ای بیشتر در تلاش های آنها فراهم کرده است.


دکتر سیسموم می گوید، پرتال سیل و خشکسالی در بهبود ظرفیت اطراف استفاده از داده های ماهواره ای و استفاده از آن در متن محلی کمک کرده است. به عنوان مثال، گروه باران سازی و حمل و نقل هوایی سلطنتی از اطلاعات و ابزارهای لازم برای نظارت بر وضعیت خشکسالی و برنامه ریزی برای عملکرد آنها استفاده می کند، در حالی که وزارت توسعه کشاورزی از ابزارهایی برای نظارت بر شرایط خشکسالی و برنامه ریزی برای محصولات زراعی استفاده می کند. این شیوه ها و استفاده از داده ها و اطلاعات ماهواره ای قبلاً هرگز توسط این بخش ها مورد استفاده قرار نگرفته است.


علاوه بر این، در مورد نحوه اشتراک داده ها در بین سازمان های مختلف که در اثر سیل و خشکسالی مورد بررسی قرار می گیرند، پیشرفت چشمگیری حاصل شده است.


شکی نیست که نیاز به رویکردهای مدیریت پایدار و مقاوم در برابر مدیریت آب است که در آن ایمنی، طبیعت و رونق اقتصادی در نظر گرفته شود. در تایلند، داده ها و اطلاعات درجا، با تعریف ماهواره، به حرکت در برنامه ریزی و نظارت بر حوادث شدید در حال حاضر و آینده کمک می کند. دکتر سیسومفون استفاده از پورتال سیل و خشکسالی را در سراسر سازمان ها پیش بینی می کند، جایی که مؤسساتی همچون اداره آبیاری رویال از مزایای نظارت و برنامه ریزی منطقه آبیاری در تایلند و آب موجود در مخازن در سراسر کشور دیدن می کنند.


سازمانهای دیگری مانند وزارت منابع آب (DWR) و وزارت گسترش کشاورزی می توانند با استفاده از داده ها و اطلاعات ارائه شده توسط پورتال، رویکردهای فعلی مدیریت و نظارت خود را تکمیل کنند. GISTDA، هنگامی که ماهواره ها متخصص هستند، به داده های بارندگی، دما و رطوبت آزادانه دسترسی دارند. می تواند بیشتر در بسیاری از خدماتی که قبلاً ارائه می دهند، سهیم باشد.


آیا این هفت سال از وقوع سیل های ویرانگر یا دو سال از خشکسالی های شدید گذشته بود، این وقایع یادآوری خوبی برای عواقب هوای شدید و واقعیت تغییرات آب و هوا باقی خواهد ماند. تایلند احتمالاً در آینده با شدیدترین شرایط آب و هوایی و شرایط آب و هوایی بار سنگین خواهد شد. بنابراین در حالی که پیشرفت در حال پیشرفت است، هنوز فرصتهای بسیاری برای پیشرفت بیشتر باقی مانده است، زیرا همیشه باید چیزهای زیادی برای یادگیری وجود داشته باشد و زمینه های زیادی برای بهبود وجود داشته باشد.


درباره پروژه ابزارهای مدیریت سیل و خشکسالی

 پروژه ابزارهای مدیریت سیل و خشکسالی (FDMT)، یک پروژه بین المللی آب جهانی (IW) تسهیلات جهانی محیط زیست، که توسط محیط زیست سازمان ملل اجرا می شود، با انجمن بین المللی آب (IWA) و DHI به عنوان سازمان های اجرایی. این پروژه در حال توسعه برنامه های کاربردی فنی آنلاین برای پشتیبانی از برنامه ریزی از حوضه فرامرزی به سطح آب با استفاده از اطلاعات بهتر در مورد سیل و خشکسالی است. این پروژه از سال 2014 - 2018 اجرا می شود و 3 حوضه آزمایشی (ولتا، دریاچه ویکتوریا و چائو فرایا) در توسعه و آزمایش متدولوژی و کاربردهای فنی شرکت می کنند.


برای اطلاعات بیشتر در مورد پروژه ابزارهای مدیریت سیل و خشکسالی، به آدرس fdmt.iwlearn.org مراجعه کنید.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools