پیوند داده سیل و خشکسالی با برنامه ریزی ایمنی آب - قسمت 4 :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




پیوند داده سیل و خشکسالی با برنامه ریزی ایمنی آب - قسمت 4


در قسمت 3 این مجموعه، من به طور خلاصه در مورد چگونگی تفسیر مجموعه داده های پیشنهادی و نحوه تعیین شرایط آب و هوایی "مرطوب تر" یا "خشک تر" بحث کردم. دو سوال باقی مانده است که باید پاسخ داده شود، که شامل شناسایی خطرات و حوادث خطرناکی است که تحت تأثیر "مرطوب تر" یا "خشک تر" قرار می گیرند و اینکه چگونه این نتیجه گیری می تواند در روند WSP لحاظ شود.


1. چگونه خطرات و حوادث خطرناک تأثیرگذار بر آب خود را شناسایی و ارزیابی کنم؟


شناسایی خطرات و حوادث خطرناک می تواند با استفاده از دانش خود تیم WSP، بررسی WSP فعلی آب و از طریق بررسی ادبیات انجام شده توسط تیم WSP انجام شود. اگر پیش بینی می شود که سرویس آب آنها "خشک" باشد، نیازی نیست که شرکت های آب برای مقابله با خطرات و حوادث خطرناک مرتبط با شرایط "مرطوب تر" آماده شوند. خطرات و حوادث خطرناک باید با استفاده از روش زیر شرح داده شود:



پس از توصیف خطرات و حوادث خطرناک، آنها باید تحت شرایط جسمی دسته بندی شوند که ممکن است تحت تأثیر آنها قرار بگیرند:

  • خطرات تحت تأثیر شرایط مرطوب تر
  • خطرات تحت تأثیر شرایط خشک
  • خطرات تحت تأثیر هر دو شرایط مرطوب تر و خشک تر
  • خطرات تحت تأثیر شرایط مرطوب تر و خشک تر نیست

جدول 1 نمونه هایی از چگونگی دسته بندی خطرات و حوادث خطرناک قبلی را در چهار دسته فوق نشان می دهد.


جدول 1: خطرات و حوادث خطرناکی که دسته بندی شده اند


2. چگونه می توانم این را در برنامه ایمنی آب قرار دهم؟


بعد از اینکه تیم WSP آنالیز را انجام داد تا شرایط "مرطوب تر" یا "خشک تر" باشد، این یافته ها باید در WSP آنها گنجانده شود. رتبه بندی خطر فعلی هر یک از رویدادهای خطرناک و خطرناک باید شناخته شود، این را می توان از WSP فعلی شرکت آب بازیابی کرد. جدول 2 زیر خطر فعلی برای "سطح پایین تر دریاچه و مخزن" را نشان می دهد که با شرایط "خشک" مرتبط است.


جدول 2: ماتریس خطر کنونی


به منظور تعیین اینکه چگونه خطرات و حوادث خطرناک تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار می گیرند، دو ماتریس ایجاد شده است، از جمله "ماتریس فاکتور تغییر احتمال" و "ماتریس فاکتور تغییر شدت". این ماتریس ها برای نشان دادن میزان تغییر درجه خطر و نمره خطر برای خطرات و حوادث خطرناک مورد استفاده قرار می گیرند که تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی تغییر می کند. عوامل تغییر و کاربرد آنها برای اهداف سند راهنما توسعه داده شد.


مثال: تیم WSP تجزیه و تحلیل را به اتمام رسانده و مشخص کرده است که خدمات آب آنها روند کلی "خشک" را تجربه می کند. بنابراین، آنها فقط باید اصلاح آن خطرات و حوادث خطرناکی را که تحت تأثیر شرایط خشک تر هستند، اصلاح کنند. احتمال و شدت بارندگی و دما برای یک رویداد خطرناک و خطرناک به شرح زیر است:

بارش باران

احتمال:

  • 5 از 12 ماه بارشی داشت که بیش از متوسط ​​/ متوسط ​​بود.
  • 7 از 12 ماه بارندگی داشتند که کمتر از متوسط ​​/ متوسط ​​بودند.

شدت: خفیف خشک

درجه حرارت

احتمال:

  • 3 از 12 ماه دمایی داشت که بیش از متوسط ​​/ متوسط ​​بود.
  • 9 از 12 ماه دمای زیر متوسط ​​/ متوسط ​​داشتند.

شدت: تقریباً طبیعی است


با استفاده از اطلاعات فوق، تیم WSP می تواند با استفاده از جداول 3 و 4 عوامل تغییر را برای احتمال و شدت آن تعیین کند.


جدول 3: ماتریس عامل تغییر احتمال

 جدول 4: ماتریس عامل تغییر شدت

 

فاکتورهای تغییر تعیین شده با استفاده از ماتریسهای فوق باید به نمرات خطر کنونی اضافه شوند (جدول 5).


جدول 5: افزودن عوامل تغییر به احتمال و شدت جریان

 

نمره ریسک جدید را می توان در ماتریس ریسک WSP قرار داد. این نشان می دهد که چگونه نمره و رتبه بندی تغییر کرده است. این فاکتورهای تغییر باید برای هر رویداد خطرناک و خطرناکی تحت تأثیر شرایط جسمی مرتبط اعمال شود. نمره خطر از 6 به 9 رویداد خطرناک و خطرناک افزایش یافته است (جدول 6).


جدول 6: رتبه بندی جدید خطر

 

تغییر در نمره خطر "جدید" نشان می دهد که اثرات خطر و رویداد خطرناک ممکن است تحت شرایط فیزیکی بدتر شده باشد، و ممکن است شرکت آب به فکر اقدام برای محدود کردن تأثیر آن باشد.


درباره پروژه ابزارهای مدیریت سیل و خشکسالی

 پروژه ابزارهای مدیریت سیل و خشکسالی (FDMT)، یک پروژه بین المللی آب جهانی (IW) تسهیلات جهانی محیط زیست، که توسط محیط زیست سازمان ملل اجرا می شود، با انجمن بین المللی آب (IWA) و DHI به عنوان سازمان های اجرایی. این پروژه در حال توسعه برنامه های کاربردی فنی آنلاین برای پشتیبانی از برنامه ریزی از حوضه فرامرزی به سطح آب با استفاده از اطلاعات بهتر در مورد سیل و خشکسالی است. این پروژه از سال 2014 - 2018 اجرا می شود و 3 حوضه آزمایشی (ولتا، دریاچه ویکتوریا و چائو فرایا) در توسعه و آزمایش متدولوژی و کاربردهای فنی شرکت می کنند.


برای اطلاعات بیشتر در مورد پروژه ابزارهای مدیریت سیل و خشکسالی، به آدرس fdmt.iwlearn.org مراجعه کنید.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools