مجموعه آموزش WEAP - رویکرد WEAP :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مجموعه آموزش WEAP - رویکرد WEAP


مدل سازی رایانه ای در زمینه منابع آب سابقه طولانی دارد. بسیاری از مدلهای پیچیده با کدر بودن و بیش از حد بلند پروازانه در تلاش برای "بهینه سازی" راه حل های مشکلات زندگی واقعی، دچار مشکل شده اند. تجربه نشان می دهد که بهترین روش ساخت ابزاری ساده و انعطاف پذیر برای کمک به کاربر مدل است اما جایگزین آن نیست. WEAP نمایانگر نسل جدیدی از نرم افزار برنامه ریزی آب است که با بهره گیری از توانمندی رایانه های شخصی امروزی، به متخصصان آب در همه جا امکان دسترسی به ابزارهای مناسب را می دهد.


طراحی WEAP توسط تعدادی از ملاحظات روش شناختی هدایت می شود: یک چارچوب برنامه ریزی یکپارچه و جامع. استفاده از تجزیه و تحلیل سناریو در درک اثرات مختلف انتخاب توسعه؛ قابلیت مدیریت تقاضا؛ قابلیت ارزیابی محیطی؛ و سهولت استفاده اینها به نوبه خود در زیر بحث شده است.


چارچوب برنامه ریزی یکپارچه و جامع

WEAP ارزیابی مشکلات خاص آب را در یک چارچوب جامع قرار می دهد. ادغام در چندین بعد انجام شده است: بین تقاضا و عرضه، بین کمیت و کیفیت آب و بین اهداف توسعه اقتصادی و محدودیت های زیست محیطی.


تحلیل سناریو

با WEAP، ابتدا یک حساب جاری از سیستم آب مورد مطالعه ایجاد می کنید. سپس، بر اساس انواع روندهای اقتصادی، جمعیت شناختی، هیدرولوژیکی و فناوری، پیش بینی سناریوی "مرجع" یا "طبق معمول" ایجاد می شود که از آن به عنوان سناریوی مرجع یاد می شود. سپس می توانید یک یا چند سناریو سیاست با فرضیات جایگزین در مورد تحولات آینده ایجاد کنید.


این سناریوها می توانند طیف وسیعی از س "الات "اگر چه" را مطرح کنند، از جمله: اگر رشد جمعیت و الگوی توسعه اقتصادی تغییر کند، چه می شود؟ اگر قوانین کارکرد مخزن تغییر کند چه می کنید؟ اگر از آب های زیرزمینی بهره برداری کامل تری شود، چه می شود؟ اگر حفاظت از آب معرفی شود چه؟ اگر نیازهای اکوسیستم سخت تر شود، چه می شود؟ اگر منابع جدید آلودگی آب اضافه شوند، چه می شود؟ اگر برنامه بازیافت آب اجرا شود چه می کنید؟ اگر یک روش آبیاری کارآمدتر اجرا شود، چه می شود؟ اگر ترکیبی از محصولات کشاورزی تغییر کند، چه می شود؟ اگر تغییرات آب و هوایی هیدرولوژی را تغییر دهد چه؟ این سناریوها برای مقایسه آسان تأثیرات آنها بر سیستم آب ممکن است به طور همزمان در نتایج مشاهده شوند.


قابلیت مدیریت تقاضا

WEAP از نظر توانایی نمایندگی اثرات مدیریت تقاضا بر سیستم های آبی بی نظیر است. نیازهای آب ممکن است از مجموعه ای دقیق از مصارف نهایی یا "خدمات آب" در بخشهای مختلف اقتصادی حاصل شود. به عنوان مثال، بخش کشاورزی می تواند براساس انواع محصولات، مناطق آبیاری و روش های آبیاری تجزیه شود. بخش شهری می تواند توسط شهرستان، شهرستان و منطقه آب سازمان یافته باشد. تقاضای صنعتی را می توان به زیر بخش صنعتی تقسیم کرد و بیشتر به آب فرآوری شده و آب خنک کننده تبدیل کرد. این رویکرد اهداف توسعه - ارائه کالاها و خدمات مصرف نهایی - را در پایه و اساس تجزیه و تحلیل آب قرار می دهد و امکان ارزیابی اثرات فن آوری های بهبود یافته بر این مصارف و همچنین تأثیرات تغییر قیمت بر مقدار آب مورد نیاز را فراهم می کند. علاوه بر این، اولویت های اختصاص آب برای نیازهای خاص یا از منابع خاص ممکن است توسط کاربر مشخص شود.


تاثیرات محیطی

تجزیه و تحلیل سناریوی WEAP می تواند الزامات مورد نیاز برای اکوسیستم های آبی را در نظر بگیرد. آنها همچنین می توانند خلاصه ای از فشار آلودگی را که استفاده های مختلف آب از سیستم تحمیل می کند، ارائه دهند. آلودگی از طریق تولید و از طریق تصفیه و خروج به داخل سطوح زیرزمینی و آب تولید می شود. غلظت ترکیبات کیفیت آب در رودخانه ها مدل سازی می شود.


راحتی در استفاده

یک رابط گرافیکی بصری ابزاری ساده و در عین حال قدرتمند را برای ساخت، مشاهده و اصلاح سیستم و داده های آن فراهم می کند. عملکردهای اصلی - بارگذاری داده ها، محاسبه و بررسی نتایج - از طریق یک صفحه نمایش تعاملی انجام می شود که کاربر را وادار می کند، خطاها را می گیرد و راهنمایی های روی صفحه را ارائه می دهد. ساختارهای داده قابل توسعه و انعطاف پذیر WEAP با در دسترس قرار گرفتن اطلاعات بهتر و تغییر مسائل برنامه ریزی، نیازهای در حال تحول تحلیل گران آب را برآورده می کند. علاوه بر این، WEAP به کاربران امکان می دهد تا مجموعه ای از متغیرها و معادلات خود را برای اصلاح و یا انطباق بیشتر تجزیه و تحلیل با محدودیت ها و شرایط محلی توسعه دهند.


مدیریت آب شهری

یکی از نقاط قوت WEAP این است که برای توصیف سیستم منابع آب با هر داده ای که وجود دارد سازگار است. یعنی می تواند از مراحل زمانی روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه برای توصیف منابع و نیازهای آب سیستم استفاده کند. این انعطاف پذیری به این معنی است که می تواند در طیف وسیعی از مقیاس های مکانی و زمانی اعمال شود. در واقع، WEAP در سراسر جهان برای تجزیه و تحلیل مجموعه متنوعی از مسائل مربوط به مدیریت آب برای جوامع کوچک و حوزه های بزرگ مدیریت آب به طور یکسان استفاده شده است.


از لحاظ تاریخی، WEAP در درجه اول برای ارزیابی قابلیت اطمینان آب و پایداری آبهای سطحی و زیرزمینی استفاده می شده است. تحت سناریوهای توسعه آینده کاربرد دارد. این نوع کاربرد WEAP بر پیامدهای تأمین آب مدیریت پیشنهادی و یا تغییرات زیرساختی متمرکز شده است، اما تأثیرات این تغییرات در مدیریت آب طوفان و فاضلاب را نادیده گرفته است. با این حال، پیشرفت اخیر مدل، امکان بررسی جامع و جامع هر یک از این جنبه های مدیریت منابع آب محلی را فراهم کرده است. مدل به روز شده اکنون می تواند برای پاسخگویی به سوالات پیرامون ادغام آب طوفان، فاضلاب و تأمین آب مورد استفاده قرار گیرد. این شامل:

  • تأسیسات آبرسانی و تصفیه فاضلاب چگونه تحت تأثیر حفظ و / یا انحراف آبهای طوفانی قرار می گیرند؟
  • چگونه پیشرفت در سیستم های جمع آوری آب بر تأمین آب و تصفیه فاضلاب تأثیر می گذارد؟
  • اصلاح سیستم های ترکیبی سرریز فاضلاب چگونه بر تصفیه فاضلاب تأثیر می گذارد؟
  • چگونه می توان از فاضلاب اصلاح شده برای افزایش تأمین آب استفاده کرد؟


مدل WEAP پیشرفته شامل ویژگی های به روز شده ای است که به کاربر اجازه می دهد موارد زیر را شامل شود:

  • نفوذ و ورودی از آبهای زیرزمینی به سیستم های جمع آوری فاضلاب. این ورودی ها می توانند با برداشتن آب تمیز از حوضه های آبخیز رودخانه ها و نهرها را تحت فشار قرار دهند و با استفاده از ظرفیت با ارزش گیاه و محدود کردن اتصالات فاضلاب در آینده، بار اضافی را برای تصفیه فاضلاب وارد کنند.
  • حوضچه های نفوذ و حوضچه های نگهداری به عنوان روش های مدیریتی. این موارد می توانند برای جبران تأثیرات شهرنشینی استفاده شوند، جایی که تقاضای آب افزایش می یابد و به طور بالقوه منابع آب را تهدید می کند، زیرا باران بیشتر از گسترش سطح غیر قابل نفوذ به جای شارژ مجدد سفره های محلی، تهدید می شود. آنها همچنین می توانند برای کاهش آلودگی منبع غیر نقطه ای عمل کنند.
  • نمایش اقدامات تعیین شده توسط کاربر به عنوان نتایج. این امکان را برای خروجی معیارها و معیارهای عملکرد خاص سایت فراهم می کند که معمولاً با اهداف مطالعات فردی و پیکربندی سیستم و شرایط محلی هدایت می شوند.
  • سیاست های قیمت گذاری آب لایه ای به عنوان ابزاری برای ارتقا مدیریت تقاضا.
  • سرریز فاضلاب ترکیبی (CSO) که خطرات بالقوه ای را برای سلامت عمومی و زندگی آبزیان به وجود می آورد، زیرا آنها مواد شیمیایی و عوامل بیماری زای عامل بیماری را مستقیماً در آبراه ها تخلیه می کنند.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools