عوامل آلودگی آب زیرزمینی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




عوامل آلودگی آب زیرزمینی


نیاز بیش از 50٪ جمعیت ایالات متحده برای تأمین آب آشامیدنی به آبهای زیرزمینی بستگی دارد. آبهای زیرزمینی نیز یکی از مهمترین منابع ما برای آبیاری است. متأسفانه، آبهای زیرزمینی در معرض آلاینده ها هستند. آلودگی آب های زیرزمینی زمانی اتفاق می افتد که محصولات ساخته شده توسط بشر مانند بنزین، روغن و مواد شیمیایی وارد آب های زیرزمینی شده و باعث می شود که از نظر انسان ایمن و مناسب نباشد.


مواد از سطح زمین می توانند از طریق خاک حرکت کرده و در نهایت در آبهای زیرزمینی قرار بگیرند. به عنوان مثال، سموم دفع آفات و کودها با گذشت زمان می توانند به منابع آب زیرزمینی راه پیدا کنند. شوری مسیرها و جاده، مواد سمی محل های استخراج و روغن موتور مورد استفاده نیز ممکن است به آب های زیرزمینی نفوذ کند. علاوه بر این، امکان آلودگی زباله های تصفیه نشده از مخازن سپتیک و مواد شیمیایی سمی از مخازن ذخیره سازی زیرزمینی و محل های دفن زباله با نشتی وجود دارد تا آب های زیرزمینی را آلوده کند.


خطرات آب زیرزمینی آلوده

نوشیدن آب های زیرزمینی آلوده می تواند اثرات جدی بر سلامتی داشته باشد. بیماری هایی مانند هپاتیت و اسهال خونی ممکن است در اثر آلودگی زباله های مخزن سپتیک ایجاد شود. مسمومیت ممکن است در اثر سمومی باشد که به منابع آب چاه شسته شده اند. حیوانات وحشی همچنین می توانند توسط آبهای زیرزمینی آلوده آسیب ببینند. اثرات طولانی مدت دیگر مانند انواع خاصی از سرطان نیز ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض آب آلوده باشد.


منابع بالقوه آلودگی آب زیرزمینی

مخازن ذخیره سازی

ممکن است حاوی بنزین، روغن، مواد شیمیایی یا انواع دیگر مایعات باشد و می تواند در سطح زمین یا پایین زمین باشد. تخمین زده می شود که بیش از 10 میلیون مخزن ذخیره در ایالات متحده دفن شده باشد و با گذشت زمان مخازن می توانند خوردگی، ترک خورده و نشت کنند. اگر آلاینده ها به بیرون نشت کرده و به آب های زیرزمینی وارد شوند، می تواند آلودگی جدی ایجاد کند.


سیستم های سپتیک

سیستم های دفع فاضلاب در محل که توسط خانه ها، دفاتر یا ساختمانهای دیگری که به سیستم فاضلاب شهری متصل نیستند، استفاده می شود. سیستم های سپتیک به گونه ای طراحی شده اند که زباله های انسانی را با سرعت کم و بی ضرر در زیر زمین تخلیه کند. یک سیستم سپتیک نامناسب طراحی، مکان یابی، ساخته شده یا نگهداری شده می تواند باعث نشت باکتری ها، ویروس ها، مواد شیمیایی خانگی و سایر آلاینده ها در آب های زیرزمینی شود و مشکلات جدی ایجاد کند.


زباله های خطرناک کنترل نشده

امروزه در ایالات متحده تصور می شود بیش از 20،000 سایت زباله خطرناک مهجور و کنترل نشده شناخته شده باشد و هر ساله تعداد آنها افزایش می یابد. در صورت وجود بشکه یا ظروف دیگر که مملو از مواد خطرناک هستند، مکانهای زباله خطرناک می توانند منجر به آلودگی آبهای زیرزمینی شوند. در صورت وجود نشتی، این آلودگی ها می توانند سرانجام از طریق خاک پایین بیایند و به آبهای زیرزمینی برسند.


محل های دفن زباله

محل دفن زباله مکانهایی است که زباله های ما برای دفن شدن برداشته می شود. قرار است محل دفن زباله ها دارای لایه زیرین محافظ باشد تا از ورود آلودگی ها به آب جلوگیری کند. با این حال، اگر لایه ای وجود نداشته باشد یا ترک بخورد، آلودگی های محل دفن زباله (اسید باتری ماشین، رنگ، پاک کننده های خانگی و غیره) می توانند به آب های زیرزمینی راه پیدا کنند.


مواد شیمیایی و شوری های جاده ای

استفاده گسترده از مواد شیمیایی و نمک های جاده منبع دیگری از آلودگی احتمالی آب های زیرزمینی است. مواد شیمیایی شامل محصولاتی است که در چمنزارها و مزارع مزرعه برای از بین بردن علف های هرز و حشرات و کود دهی گیاهان و سایر محصولات مورد استفاده در خانه ها و مشاغل استفاده می شود. هنگام باران، این مواد شیمیایی می توانند به داخل زمین و در نهایت به آب نفوذ کنند. از نمک های جاده ای در زمستان برای قرار دادن یخ ذوب در جاده ها استفاده می شود تا اتومبیل از سر خوردن به اطراف جلوگیری کند. وقتی یخ ذوب می شود، نمک از جاده ها شسته می شود و در نهایت به آب می رسد.


آلاینده های جوی

از آنجا که آب های زیرزمینی بخشی از چرخه هیدرولوژیک است، آلودگی های سایر قسمت های چرخه مانند جو یا بدن آب های سطحی، در نهایت می توانند به منابع آب زیرزمینی ما منتقل شوند.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools