مجموعه آموزش هیدرولوژی - فرآیند تبخیر و تعرق :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مجموعه آموزش هیدرولوژی - فرآیند تبخیر و تعرق


2.4 فرآیند تبخیر و تعرق

طبق تعریف، این فرآیند تبخیر مستقیم آب را از سطح خاک و از سطح آبهای آزاد با تعرق گیاهی گروه بندی می کند.


1.2.4 فرآیند تعرق

گیاهان از طریق ریشه آب را از خاک جذب می کنند. توسعه سیستم ریشه ها به مقدار آب موجود در خاک متصل می شود. جذب آب از طریق اسمز انجام می شود. آب از طریق سیستم عروقی پوشش گیاهی به برگها می رسد. فرآیند تعرق در سطح برگ صورت می گیرد.


شکل 4.4 مسیر آب از طریق پوشش گیاهی. [Musy, 2001]


تعرق علاوه بر مشارکت در فرآیند تعرق در چرخه هیدرولوژیکی آب، عملکردهای متعددی دارد که مهمترین آنها حفظ تعادل گرمایی در برگ است. مقدار آب متوقف شده به عوامل هواشناسی (همان روند فیزیکی تبخیر)، به رطوبت خاک در منطقه ریشه، به سن گیاه و گونه و همچنین به رشد برگ و عمق ریشه بستگی دارد.


2.2.4 عوامل تبخیر و تعرق

به طور کلی، تبخیر و تعرق با شرایط آب و هوایی، نوع خاک و همچنین نوع پوشش گیاهی مشروط می شود. با شروع از درجه پوشش گیاهی، دو نوع مقاومت در برابر شار تبخیر مشاهده شده است: مقاومت آیرودینامیکی و مقاومت انتشار سطح تبخیر شده. از نظر فیزیکی مقاومت آیرودینامیکی مقاومت در برابر بخارات آب منتقل شده از سطح پوشش گیاهی به جو است. مقادیر مقاومت آیرودینامیکی به طور کلی بین 10 تا 100 [s/m] است. مقاومت دینامیکی را می توان با رابطه زیر بیان کرد:



جایی که:

r مقاومت آیرودینامیکی [s/m]

κ معادل ثابت  von Karman است

سرعت باد [m/s]

 z ارتفاع باد سنج (=h+2 یا h ارتفاع پوشش گیاهی است) [m]

z0 ارتفاع تماس [m]

d0 ترجمه منشا طرح از رابطه لگاریتمی بین سرعت باد و ارتفاع [m]

مقاومت انتشار از سطح تبخیر به نوع پوشش گیاهی و به رطوبت موجود خاک بستگی دارد. پس از تحقیق، جاورسکی ارتباطی را برای تخمین این مقاومت پیشنهاد داد:



جایی که:

r مقاومت در برابر نفوذ سطح تبخیر [s/m]

c بسته به نوع پوشش گیاهی (به عنوان مثال برای چمن c = 76.5)

Zg مقدار آب موجود در لایه برتر منطقه هوادهی [mm]

P مقدار بارندگی [mm]


3.2.4 مفاهیم تبخیر و تعرق

نویسندگان از سه مفهوم متمایز برای تبخیر و تعرق استفاده کردند:


تبخیر و تعرق احتمالی (ET0) به عنوان کل تلفات آب از طریق تبخیر و تعرق یک سطح با چمن با ارتفاع یکنواخت که سطح زمین را کاملاً پوشانده است ، در دوره رشد و به طور کامل با آب تغذیه می شود.


حداکثر تبخیر و تعرق (ETM) یک محصول مشخص با استفاده از مطالعات مختلف رشد که در آن مقدار آب و شرایط زراعی مطلوب است ، تعریف می شود.


تعرق و تعرق واقعی (ETR) مجموع مقدار آب تبخیر شده از خاک و مقدار آب تبخیر شده از پوشش گیاهی است، زمانی که خاک در رطوبت خاص واقعی قرار دارد و پوشش گیاهی در مراحل واقعی رشد فیزیولوژیکی است. [Musy, 2001]


دسترسی به عناوین دیگر محتوای مرتبط با این بخش












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools