فهرست آموزش - هیدرولوژی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




فهرست آموزش - هیدرولوژی


آب برای همه موجودات زنده روی زمین حیاتی است. برای قرن ها، مردم در حال بررسی این مسئله بودند که آب از کجا می آید و به کجا می رود، چرا برخی از آنها شور است و برخی دیگر تازه است، چرا گاهی اوقات مقدار کافی و گاهی زیاد نیست. تمام س سوالات پاسخ های مربوط به آب در یک رشته طبقه بندی شده اند. نام این رشته هیدرولوژی است و توسط دو کلمه یونانی تشکیل شده است: "hydro" و "logos" به معنی "جریان" و "شناخت". هیدرولوژی (جریان شناسی) علمی است که مربوط به وقوع، توزیع، حرکت و خصوصیات تمام آبهای زمین است.


مجموعه آموزش های هیدرولوژی در سایت بیسین تهیه شده است که در زیر فهرست لینک شده آن را می توانید مشاهده کنید. به این مجموعه افزوده خواهد شد.

 فصل اول - هیدرولوژی پایه
هیدرولوژی پایه، مقدمه ای برای فرآیندهای چرخه آب مانند بارش، تبخیر، تعرق، نفوذ، جریان آب زیرزمینی و رواناب سطحی است. این فصل در درجه اول به عنوان یک متن مرجع برای دانشجویان مهندسی عمران یا کشاورزی یا جغرافیا طراحی شده است و اعتقاد بر این است که می تواند به مهندس عملی کمک کند. این بخش به ده قسمت تقسیم شده است. در فصل 1 مفهوم چرخه هیدرولوژیک، معادله بودجه آب و تاریخچه مختصری از توسعه هیدرولوژی به عنوان یک علم معرفی شده است. در قسمت دوم، تعاریف حوزه آبخیز و شبکه جویبار و ویژگی های آنها معرفی شده است. تأثیر این ویژگی ها در فرآیندهای هیدرولوژیکی مورد بحث قرار گرفته است. در قسمت سوم، رژیم بارش ارائه شده است. در قسمت چهارم، فرایندهای تبخیر و تبخیر و تعرق که تعادل آب و هوایی را در سطح سیاره حفظ می کنند و به عنوان بخشی از چرخه هیدرولوژیکی نقش مهمی دارند، شرح داده شده است. در قسمت پنجم، فرآیند نفوذ، ویژگی های آن، عواملی که در نفوذ تأثیر می گذارد و مدل هایی برای تخمین میزان نفوذ معرفی شده است. در قسمت ششم، رژیم هیدرولوژیکی یک جریان، جریان "سریع" (رواناب و جریان زیرسطحی)، جریان "کند" (آب زیرزمینی)، سهم ذوب شدن یخ و برف به جریان جریان و انتقال رسوب ارائه شده است. در قسمت هفتم، ذخیره آب سطحی و زیرسطحی، خصوصیات عمومی دریاچه ها و تخمین موجودی آب (آب در فاز مایع و جامد) در نظر گرفته شده است. در قسمت هشتم، فرآیندهای هیدرولوژیکی در حوضه آبریز مانند زمان پاسخ، زمان غلظت، زمان پایه، مشخصات هیدروگراف، هیدروگراف واحد و مدل های مشتق شده آن (توسعه یافته توسط Dooge, Diskin, Singh, Kulandaiswamy) بحث شده است. در قسمت نهم، ابزار مورد استفاده توسط متخصصان آب و هوا، هیدرولوژیست ها و مهندسان عمران برای اندازه گیری و نظارت بر میزان بارندگی، تبخیر، تبخیر-تعرق، نفوذ و جریان ارائه شده است. در قسمت دهم، پایگاه داده هیدرولوژیکی، سازماندهی پایگاه داده (بایگانی و انتشار اطلاعات)، کنترل داده ها، تحقیق در مورد خطا و اصلاح اندازه گیری در نظر گرفته شده است.



 فصل دوم - هیدرولوژی مهندسی
هیدرولوژی مهندسی کاربردی از علم هیدرولوژی در مسائل مهندسی مربوط به چرخه آب است. توجه ویژه ای به مرحله رواناب دارد، از بارش شروع می شود و مسیر آب را از شیب تا دریا دنبال می کند. از آنجا که مهندسی هیدرولوژی یک تکمیل عملی دارد، با تأکید بر معادلات هیدرولوژیک در تمام مراحل تحولات فوق الذکر، از مدل های ریاضی استفاده می کند. هدف از این بخش ارائه مفاهیم اصلی مهندسی هیدرولوژی است که در ابعاد و مدیریت سدها، مخازن، دایک ها، انحراف ها و سایر کارخانه های آب استفاده می شود. حوضه های رودخانه نشان دهنده سیستم های عظیم طبیعی است که با ورودی (بارندگی عمدتا بلکه انرژی)، ساختاری تحول (سطح زمین، لایه خاک، سفره های زیرزمینی، شبکه رودخانه) و خروجی (تخلیه، بلکه تبخیر و تعرق) نیز مشخص می شود. پس از مفاهیم اساسی تئوری سیستم، طوفان طراحی و ارتباط آن با تخلیه طراحی ارائه می شود. شکل و اندازه طوفان طراحی با توجه به روش های مختلف در نظر گرفته می شود. بارش های تاریخی و طوفان طراحی و همچنین تحلیل مکانی-زمانی 24 ساعته بارندگی به همان اندازه برانگیخته می شوند. قسمت های زیر فرآیندهای اصلی هیدرولوژیکی را ارائه می دهند: نفوذ و مفهوم مربوط به عملکرد تولید، تبدیل باران موثر به هیدروگراف جریان و عملکرد انتقال مربوطه و در نهایت انتشار سیل در امتداد رودخانه ها با استفاده از هر دو روش هیدرولوژیکی و هیدرولیکی. این فرایندهای مختلف برای شبیه سازی فرایندهای بارندگی - رواناب هیدرولوژیکی در مدل های ریاضی ادغام شده اند. فصل ویژه ای به مدلهای مختلف مورد استفاده در مهندسی هیدرولوژی اختصاص یافته است: مدل های آماری و قطعی، مدل های خطی و غیرخطی، مدل های تحلیلی و تجربی، مدل های مداوم و گسسته، مدل های توزیع شده و... .
به فصل مدلهای موج سیل توجه ویژه ای داده شد، سیل یکی از فاجعه بارترین پدیده مربوط به چرخه آب است. اهمیت مطالعه سیل و دشواری های مقابله با این مشکل ابتدا برجسته می شود. سپس، روشها و مدلهای خاص اعمال شده در حوضه های آبریز کوچک، اندازه متوسط ​​و بزرگ در نظر گرفته می شوند. از طرح توپولوژی حوضه برای تقسیم حوضه بزرگ و متوسط ​​به منظور اعمال مدل های مفهومی قطعی استفاده می شود. فرض برتری امواج سیل در نقاط گره ای پیوستار رودخانه همراه با روش های مسیریابی برای به دست آوردن سرانجام هیدروگرافهای جریان اعمال می شود. مدلهای متوسط ​​و پایین برای ارزیابی منابع آب به منظور یافتن بهترین راه برای تخصیص آب بسیار مهم هستند. دو نوع مشکل ارائه شده است: ارزیابی جریان های کم بر اساس قوانین منحنی نمایی تخلیه و پیش بینی جریان ماهانه. نقش مهم جنگل و تأثیر آن بر روی مولفه اصلی تعادل آب، یعنی رهگیری، تبخیر و تعرق، نفوذ، به طور کمی در یک فصل خاص شرح داده شده است. سرانجام، هیدرولوژی شهری با شارها و تعادل آب در مناطق شهری سرو کار دارد. مدل های مختلف برای ارزیابی رواناب ناشی از طوفان های بارانی که در مناطق شهری سقوط می کنند و انتقال آلاینده ها از طریق شبکه شهری ارائه شده است. روش تحقیق عملیاتی مورد استفاده در کالیبراسیون پارامترهای مدل های ریاضی به زودی در فصل آخر ارائه شده است. البته، این بخش فقط معرفی مختصری در مدل سازی ریاضی یکی از پیچیده ترین سیستم ها است که مربوط به مهندسان است: حوزه های رودخانه به عنوان سیستم های طبیعی. هر فصل از این ماژول می توانست کتابی برای خودش باشد. و همچنین بسیاری از مسائل دیگر وجود دارد که عمدا شامل نشده است.


 فصل سوم - هیدرولوژی کیفی
هیدرولوژی کیفی شامل چندین قسمت است که در آنها وظایف اصلی زیر بحث شده است: تشکیل کیفیت آب. انتقال املاح در رودخانه ها و نهرها ؛ آلودگی آب مدیریت کیفیت آب و پیامدهای زیست هیدرولوژیکی ناشی از آلودگی آب در رودخانه ها و رودخانه ها. شکل گیری کیفیت آب در بخشهای 3،4،5 بحث شده است. در این بخش ها به نقش مهم چرخه هیدرولوژیکی تشکیل کیفیت آب اشاره شده است. در این چرخه پیوند عناصر شیمیایی اصلی در طبیعت و نقش آنها در تشکیل ترکیب شیمیایی و کیفیت آب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نقش عوامل آب و هوایی و هیدرولوژیکی، شرایط موجود در فرآورده های اصلی و فرآیندهای اصلی، که نوع، کمیت و پویایی اجزای کلان و بزرگ را که به رودخانه ها و رودخانه ها می ریزند تشکیل می دهد. توجه ویژه به نقش نسبت بین منابع تأمین و رژیم جریان برای تشکیل ترکیب خاص هیدروشیمیایی و رژیم هیدروشیمیایی در نهرها و رودخانه از هم جدا شده است. شکل گیری، رژیم، کمیت و حرکت رسوبات و دمای آب و میزان قابل توجهی برای کیفیت آب در بخش 6 بحث شده است. در بخش های 6 و 7 منبع اصلی آلودگی، حمل و نقل مواد آلوده و خود پاکسازی جریان ها و رودخانه ها ارائه شده است. توجه ویژه به شکل گیری کیفیت آب و تغییرات مکانی - موقتی کیفیت آب در مناطق شهری از هم جدا شده است. فرآیندهای اصلی، فیزیکی و ژئوشیمیایی، تأثیر املاح در رودخانه ها و جویبارها و برهم کنش پیچیده بین فرآیندهای فیزیکی و واکنش های ژئوشیمیایی در بخش 8 شرح داده شده است. در بخش های 9 و 10 پایه اصلی مدل سازی کیفیت آب و ویژگی های اصلی مربوطه معرفی شده است. نسل های فعلی ابزار مدل سازی کیفیت آب شرح داده شده و راهنمایی در انتخاب مدل ارائه می شود. یک سیستم ارزیابی کیفیت آب فضایی برای مدیریت جامع منطقه نواحی ارائه شده است. مدیریت کیفیت آب در سطح حوضه رودخانه با استفاده از مفهوم مدیریت یکپارچه منابع آب و محرک جدید به عنوان تحلیل اقتصادی توصیف شده است. توجه به کیفیت "آب آبی" و "آب سبز" معطوف خواهد شد. در آخرین بخش نقش و قابل توجهی از وضعیت زیست محیطی هیدرولوژیکی آب های سطحی برای توسعه پایدار اکوسیستم های آب و تأمین ایمنی توضیح داده شده است. طرح های تأثیر آلاینده ها بر گونه ها و اکوسیستم ها به طور کلی شرح داده شده است. تغییری که در ساختار و پارامترهای عملکردی اکوسیستم آب رخ می دهد، در نتیجه فشار انسانی در نهرها و رودخانه ها توصیف می شود. برخی از شاخص ها برای پیامدهای زیست هیدرولوژیکی آورده شده است.


 فصل چهارم - هیدرولوژی آبهای زیرزمینی
هدف از این دوره ارائه دانش اولیه در زمینه هیدرولوژی آبهای زیرزمینی است. غالباً، چرخه هیدرولوژیک با در نظر داشتن عمدتا مولفه سطحی، به دلیل تأثیر قوی آن بر اقتصاد و جامعه از طریق گله و خشکسالی، تجسم می یابد. حتی هیدرولوژی به عنوان یک رشته علمی به عنوان مطالعه آبهای سطحی شناخته می شود. توجه جزئی به مولفه های زمینی این چرخه می شود، اگرچه اهمیت آنها برای طبیعت و زندگی انسان از اهمیت بیشتری برخوردار است. ذکر جریان اساسی رودخانه ها، آبهای زیرزمینی ذخیره شده در سفره های زیرزمینی که برای تأمین آب استفاده می شوند یا رطوبت خاک کافی است که بدون آن وجود پوشش گیاهی غیرممکن است. هیدروژئولوژی حرکت آب زیرزمینی را به طور عمده در محیط اشباع مطالعه می کند، تغذیه طبیعی، اگرچه بسیار مهم است، اما بیش از حد ساده شده است. زراعت و احیای زمین فقط به دلیل رطوبت خاک مورد توجه است، به ندرت از تأثیر تلفات آب مناطق آبی بر پویایی آب زیرزمینی غافل می شوید. هیدرولوژی آب زیرزمینی تمام این اجزای چرخه آب را ادغام می کند، هم به حرکت آب در منطقه اشباع نشده و در محیط اشباع با توجه به فعالیت های انسانی مرتبط با کشاورزی، صنعت و حمل و نقل، آلودگی خاک و در نتیجه آلودگی آب های زیرزمینی به طور مداوم در حال افزایش است، چرخه آب های زیرزمینی با انتقال آلاینده ها ارتباط نزدیک دارد. بنابراین، هیدرولوژی آب زیرزمینی به معنای پویایی انتقال آب و آلاینده ها در خاک و سفره های زیرزمینی است. این دوره با توصیف بنیادهای مربوط به خاک و سفره های زیرزمینی، توصیف انواع اصلی تشکیلات رسانه ای متخلخل آغاز می شود. پس از آن، پدیده های هیدرودینامیک، با بدست آوردن معادله نفوذ برای رسانه های اشباع و معادله ریچاردز برای رسانه های غیر اشباع ارائه شده است. به دلیل اهمیت عملی و نظری آنها، پارامترهای فیزیکی خاک و سفره های زیرزمینی، و همچنین تعیین عملی آنها با جزئیات درمان می شوند. معادله توصیف سفره های زیرزمینی و آلودگی خاک پس از ارائه سازوکارهای اصلی بدست می آید. یک علاقه خاص مشکل بازسازی سفره های زیرزمینی آلوده را ایجاد می کند، برخی از روشهای پرکاربرد برای کنترل آلودگی و تمیز کردن تشکیلات متخلخل از بین رفته است. اصول روش های عددی مورد استفاده برای حل جریان و معادلات حمل و نقل هر دو در محیط های اشباع و اشباع نشده به طور خلاصه ارائه شده است. برای درک بهتر از مشکلات هیدرولوژی آب زیرزمینی، دوره با ارائه برخی مطالعات موردی به پایان می رسد.


 فصل پنجم - هیدرولوژی و مدیریت منابع آب
بخش مدیریت منابع آب (MWR) شامل هشت قسمت است. قسمت اول به بررسی وضعیت منابع آب جهان، چرخه آب سیاره ای و تعادل آب اختصاص یافته است. قسمت دوم مربوط به مجموعه اقتصاد آب است، یعنی سیستم اقتصادی طبیعی و فنی با هدف تأمین آب بشریت و حفاظت از منابع آب. در قسمت سوم تجزیه و تحلیل اسناد قانونی و قانونی مربوط به اصول بهره برداری، حفاظت و مدیریت منابع آب، به طور عمده در NIS، ارائه شده است. قسمت چهارم به استراتژی مدیریت منابع آب بر اساس مدیریت منابع آب بر اساس تعادل اقتصاد آب و تجزیه و تحلیل سیستم های گزینه های مدیریتی در سطح کشور، منطقه، یک شرکت جداگانه پرداخته است. قسمت چهارم به پایش منابع آب به عنوان مبنایی برای شروع مدیریت منابع آب اختصاص یافته است. در قسمت ششم مشکلات اصلی حفاظت از منابع آب در برابر آلودگی و کاهش و روند حل این مشکلات بیان شده است.پ قسمت هفتم داده هایی در مورد روش های نظری و عملی برای مدیریت منابع آب، به عنوان مثال. استفاده از یک پایگاه داده، سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، مدل سازی، روش های مدیریت بهینه، ارزیابی و مدیریت ریسک. در قسمت هشتم مشکلات مدیریت منابع آب در شرایط اضطراری مانند سالهای خشک و کمبود آب ناشی از جریان کم و سیلاب ناشی از جریانهای زیاد مورد بررسی قرار می گیرد. به هر قسمت لیستی از سوالات برای تحلیل خودکار درک مطلب و بحث اضافه می شود. چند مثال از راه حل معمول مشکلات نیز آورده شده است. منابع کتابشناختی ارائه شده است. این بخش در چارچوب پروژه "پردیس مجازی در هیدرولوژی و منابع آب (VICAIRE)" با بودجه بنیاد ملی علوم سوئیس قالب بندی شده است.


توجه:
(این مجموعه به مرور کامل می شود)












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools