مجموعه آموزش هیدرولوژی - تعریف هیدرولوژی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مجموعه آموزش هیدرولوژی - تعریف هیدرولوژی


1.1 تعریف هیدرولوژی

آب برای همه موجودات زنده روی زمین حیاتی است. برای قرن ها، مردم در حال بررسی این مسئله بودند که آب از کجا می آید و به کجا می رود، چرا برخی از آنها شور است و برخی دیگر تازه است، چرا گاهی اوقات مقدار کافی و گاهی زیاد نیست. تمام س سوالات پاسخ های مربوط به آب در یک رشته طبقه بندی شده اند. نام این رشته هیدرولوژی است و توسط دو کلمه یونانی تشکیل شده است: "hydro" و "logos" به معنی "آب" و "علم". هیدرولوژی علمی است که مربوط به وقوع، توزیع، حرکت و خصوصیات تمام آبهای زمین است.


درک خوب فرآیندهای هیدرولوژیکی برای ارزیابی منابع آب، مدیریت و حفاظت از آنها در مقیاس جهانی و منطقه ای مهم است.


2.1 توزیع آب بر روی زمین

"سیاره آبی"، به عنوان زمین نامیده می شود، به دلیل عنصر متمایز آن: آب، در منظومه شمسی به راحتی قابل شناسایی است.


اقیانوس ها و دریاها 71 درصد از سطح این سیاره را پوشانده اند. 29 درصد باقیمانده زمین است، اما آب در دریاچه ها و رودخانه ها، در پوشش خاک، زیر زمین و در ترکیب مواد معدنی پوسته و هسته زمین وجود دارد. زیست کره حاوی آب است و بدون آن وجود ندارد. آب همراه با گازهای دیگر در اتمسفر نگه داشته می شود.


آب در سه حالت وجود دارد: مایع، جامد (یخ و برف) و گاز (بخار آب). به دلیل انرژی تأمین شده توسط خورشید، در حال تبدیل دائمی از یک حالت به حالت دیگر و در حرکت مداوم بین اقیانوس ها، زمین، جو و زیست کره است.


یک ارزیابی قابل اعتماد از ذخیره آب در زمین، مقدار آب را به طور متوسط ​​در مدت زمان طولانی، موجود در هیدروسفر در نظر می گیرد. تخمین های فعلی تا 1386 میلیون کیلومتر مکعب آب وزن دارند که همانطور که در شکل 1.1 و جدول 1.1 نشان داده شده است، تقسیم می شوند.


شکل 1.1 توزیع آب بر روی زمین


جدول 1.1. توزیع آب شیرین روی زمین

Component of freshwater % of the hydrosphere content
Glaciers and Permanent Snow Cover 1.74 %
Groundwater 0.75 %
Freshwater Lakes 0.0066 %
Rivers 0.0002 %
Atmosphere 0.0009 %
Biosphere 0.0001 %

آب شیرین تنها 2.5 درصد از کل آب است، اما بیشتر آن از دسترس انسان خارج است. آب شیرین قابل استفاده توسط انسان 0.3د درصد از کل آب های زمین را نشان می دهد و از زیر زمین، دریاچه ها و رودخانه ها گرفته می شود (شکل 2.1).


شکل 2.1 آب شیرین موجود برای استفاده انسان (0.3 درصد از آب زمین)


آب های زیرزمینی دومین ذخیره گاه آب شیرین و بیشترین استفاده از آن توسط انسان است. مردم در مناطق خشک و نیمه خشک، از آب های زیرزمینی فقط برای تمام نیازهای خود استفاده می کنند. هنوز هم آبهای زیرزمینی همیشه در دسترس نیستند. برداشت آب زیرزمینی هنگامی که در عمق بیش از 800 متر محدود شود دشوار و گران می شود.


سطح آبهای سطحی، به عنوان دریاچه و رودخانه، مقدار بسیار کمی آب شیرین را در خود نگهداری می کنند. برخلاف آب های زیرزمینی به راحتی قابل دسترسی است، اما در معرض آلودگی است. در عین حال، با توجه به سطح قاره و جمعیت به طور یکنواخت توزیع نمی شود. به عنوان مثال، 30 درصد ذخیره آب شیرین جهان و 6 درصد رواناب فقط در کانادا واقع شده است.


دسترسی به عناوین دیگر محتوای مرتبط با این بخش












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools