مجموعه آموزش هیدرولوژی - کنترل داده ها :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مجموعه آموزش هیدرولوژی - کنترل داده ها


2.10 کنترل داده ها

1.2.10 کنترل کیفیت داده های بارندگی

اطلاعات در دفاتر تخصصی توسط:

  • کارت پست از ناظران (ماهانه)
  • نوارهایی از سازمان آب
  • کپی رایانه ای از مجموعه داده های دیگر: بازگشت شبکه اقلیمی


مقدار داده های بارندگی به ابزار، نصب، مشخصات سایت و عملکرد آن توسط ناظر بستگی دارد. قبل از انتشار داده ها، لازم است مقادیر از دست رفته، اشتباهات صحیح و غیره را بررسی کنید. این را می توان از اسناد اصلی (فرمول های ثبت شده، نمودارها - که آرشیوها را تشکیل می دهند) که فقط برای پرسنل متخصص قابل دسترسی است، انجام داد.


سپس بایگانی ها به پرونده های کاری تبدیل می شوند تا امکان تجسم داده ها و تأیید تست های دقت و کیفیت داده ها را فراهم کنند. سپس پرونده ها عملیاتی شده و می توانند منتشر و برای کاربران توزیع شوند [Musy, 2001]. آژانس های جمع آوری داده های هیدرومتری مقامات دولت ملی یا محلی هستند و وظیفه آنها این است که داده ها را منتشر کرده و در دسترس عموم قرار دهند.


برای بررسی میزان بارندگی روزانه در یک ایستگاه از ایستگاه های همسایه داده ها از طریق درون یابی استفاده می شوند. مقادیر مشکوک کنار گذاشته می شوند و سپس هر یک از کل روزانه به درصدی از میانگین بارندگی سالانه ایستگاه مربوطه تبدیل می شود و درصد بارندگی درهم آمیخته (R) برای ایستگاه آزمایش با رابطه زیر داده می شود [Shaw, 1988]:



جایی که:

Ri درصد بارندگی به طور متوسط ​​سالانه در ایستگاه i

Dفاصله بین ایستگاه i و ایستگاه کنترل (km)


سپس مقدار تخمینی از درصد درونی با مقدار ثبت شده مقایسه می شود. اختلاف (DIFF) ناچیز در نظر گرفته می شود و رکورد قابل قبول است اگر خطای تخمین DIFF < or = 2.5 mm میلی متر و DIFF < or = 2 x باشد.


این روش بررسی به طور خودکار اصلاح می شود:

  • روزهای اشتباه.
  • تجمع مشخص شده با یک روال ساده متناسب برای تخصیص کل اندازه گیری شده در میان روزهای باران.
  • قبل از استفاده از روال تقسیم، انباشتهای بی نظیری که به یک روش جستجو نیاز دارند.
  • مقادیر جابجا شده
  • مجموع اشتباه روزانه به دلیل زمان نادرست مشاهده.


2.2.10 کنترل کیفیت داده های جریان رودخانه

برای هر ایستگاه جریان رودخانه، پاسخ مورد انتظار حوضه آبریز به ورودی باران به ویژگی های حوضه آبریز بستگی دارد که قابل ارزیابی است و بنابراین می توان محدودیتی را برای تفاوت بین قرائت های مرحله ای متوالی تعیین کرد.


میانگین تخلیه روزانه (m3s-1)، نشان دهنده حجم جریان در یک روز (m3) به طور متوسط ​​در تعداد ثانیه ها، محصول نهایی برنامه پردازش داده است. آنها باید هر ماه بررسی شوند. هنگامی که بررسی های زیر انجام می شود ممکن است اختلافاتی وجود داشته باشد:

  • مقایسه میانگین تخلیه روزانه با ردیابی هیدروگراف مرحله از یک نمودار ضبط کننده خودکار، که می تواند با رایانه ساخته شود.
  • از رابطه صحیح تخلیه مرحله برای داده ها استفاده شده است. روابط مختلفی ممکن است برای دوره های مختلف سال مورد نیاز باشد.
  • دامنه جریانهای تولید شده در محدوده کالیبراسیون ایستگاه اندازه گیری است.
  • تخلیه تبدیل شده به رواناب (میلی متر) از حوضه آبریز متناسب با بارش حوضه آبریز و با رواناب از حوضه های آبریز همسایه است.


روال رایانه ای کنترل کیفیت برای مقابله با شرایط و رویدادهای شناخته شده طراحی شده است. بسته به کشورها و آب و هوا به ساختار متفاوتی نیاز دارد.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools