مجموعه آموزش هیدرولوژی - روش های تعیین Q347 :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مجموعه آموزش هیدرولوژی - روش های تعیین Q347


9.9 روشهای تعیین Q347

1.3.9. روش مبتنی بر داده های ثبت شده در یک دوره طولانی

وقتی داده های ثبت شده در طی یک دوره کاملا طولانی وجود دارد، تخلیه Q347 از منحنی مدت زمان محاسبه می شود، همانطور که در شکل 2.9 ارائه شده است.


2.3.9. روش مبتنی بر داده های ثبت شده در یک دوره کوتاه

در صورت طولانی نبودن دوره مشاهده، دو روش برای ارزیابی تخلیه Q347 وجود دارد. یک روش شامل شبیه سازی استفاده از یک مدل مداوم بارندگی-رواناب است به شرطی که دوره مشاهده شامل فواصل زمانی خشکسالی قابل توجهی باشد به طوری که کالیبراسیون پارامتر مدل باید برای دامنه تنوع کم جریان جامع باشد. با تخلیه های شبیه سازی شده روزانه منحنی مدت بیشتر ترسیم شده و تخلیه Q347 استخراج می شود.


روش دیگر برای تولید تخلیه Q347 شامل استفاده از دوره کوتاه سوابق است، به شرطی که این شامل دوره های قابل توجهی از کمبود جریان آب باشد. برای حوضه های کوچک بین 10-500 کیلومتر مربع واقع در مناطق کوهستانی، Aschwanden (1993) دریافت که میانگین دهه Q347 به درستی حتی برای 3 سال دوره مشاهده برآورد می شود. طبق مطالعه Aschwanden، دامنه های دقیق به طور متوسط ​​در 5-10 فاصله است و فقط در موارد خاص ممکن است این محدوده به 40-50 reach برسد.


3.3.9. روشهای اعمال شده در مورد حوضه های آبریز بدون اندازه گیری

در صورت کمبود اطلاعات مستقیم، دو روش برای ارزیابی تخلیه Q347 وجود دارد. یکی از آنها روش Vaud است.


روش وود (Musy، 1998)، توسعه یافته توسط Sevice des Eaux و de la Protection de l'Ennirnement، بر اساس فرضیات زیر است:


  • تخلیه هایی که به طور همزمان در دو حوضه همان منطقه ثبت می شوند، احتمال یکسان بودن بیش از حد دارند. دبی در حوضه ungauga اندازه گیری می شود و آنچه به طور همزمان در یک ایستگاه ثبت می شود از حوضه مرجع (r) همان فرکانس Q(r) = Qrx دارند و  در آنجا x احتمال است.
  • نسبت بین تخلیه Q347 و تخلیه Qx از همان حوضه آبریز برای حوضه های متعلق به همان منطقه ثابت است. این آخرین فرض به صورت زیر نوشته شده است:



  • به منظور تعیین Q347 برای یک رودخانه unagaged یک سنج تخلیه () انجام شده در یک دوره جریان کم (واقع بین Q300 و Q347) انجام شود. پس از آن تخلیه  با مقایسه اندازه گیری تخلیه با آنچه در ایستگاه مرجع ثبت شده است، داده های ثبت شده بیش از 10 سال وجود دارد. نسبت  در یک منطقه به عنوان یک ثابت داده می شود، سپس  در حوضه ungauga با رابطه زیر داده می شود:



در هنگام انتخاب منطقه همگن از نظر فیزیولوژیکی و از نظر تغذیه جریان رودخانه آب زیرزمینی، باید در انتخاب حوضه مرجع مشابه دقت کافی صورت گیرد.


بر اساس این روش، رابطه منطقه بندی با فاصله بین نقطه اندازه گیری شده و خروجی حوضه رسم شده است که در شکل 10.9 نشان داده شده است.


شکل 10.9 رابطه منطقه بندی با فاصله بین نقطه اندازه گیری شده و دهانه حوضه.


روش رگرسیون چندگانه توسط سرویس ملی هیدرولوژیک و زمین شناسی سوئیس (Service Hydrologique et Géologique National Suisse) برای حوضه های واقع در منطقه آلپ سوئیس با ارتفاع متوسط ​​بیشتر از 1550 متر و مساحت بین 10 تا 500 کیلومتر مربع پیشنهاد شده است. (Aschwanden، 1993). روش برآورد با توجه به مراحل ارائه شده در شکل 11.9 توسعه یافته است. میانگین تخلیه سالانه خاص Mq، کوچکترین میانگین تخلیه ماهانه Mqmin و تخلیه Q347 به طور متوالی بر اساس رگرسیون با عوامل هیدرولوژیکی و آب و هوایی و پارامترهای فیزیکی حوضه تخمین زده می شود. روابط به شرح زیر است:


آلپ شمالی:



آلپ جنوبی:



که در آن mH میانگین ارتفاع حوضه آبریز است. میانگین مقادیر متوسط ​​تخلیه Mqmin ماهانه به نوبه خود بر اساس روابط منطقه بندی تخمین زده می شود.



شکل 11.9. طرح محاسبه تخلیه.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools