مجموعه آموزش هیدرولوژی - سازمان داده :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مجموعه آموزش هیدرولوژی - سازمان داده


1.10 سازمان داده

برای درک فرآیندهای مداخله در چرخه آب و مطالعه تغییرات مکانی و زمانی آنها، یک پایگاه داده ضروری است. مشاهدات میدانی برای آمارهای آب و هوایی، برای برنامه ریزی و مدیریت منابع آب بسیار مهم است.


اندازه گیری ها با استفاده از طیف وسیعی از روش ها، از نوشتن ساده یک عدد توسط یک مشاهده گر، تا علامت گذاری نامرئی تکانه های الکترونیکی روی نوار مغناطیسی، ثبت می شود. اگرچه پیشرفته ترین تکنیکها در کشورهای پیشرفته استفاده می شود، بسیاری از کشورهای جهان سوم فقط از روش های دستی مستقیم استفاده می کنند [Shaw, 1988].


بایگانی و نشر داده ها

اندازه گیری های قدیمی هواشناسی در فرم های مخصوص طراحی شده اند و در جعبه هایی که فضای قفسه قابل توجهی را در مقر دارند اشغال می شوند. این داده های تاریخی با ارزش برای دانشجویان یا متخصصان آبشناسی است که بارندگی های شدید گذشته را مطالعه می کنند. کاربر بالقوه باید به جای انتزاع دستی ارقام، بتواند دقیقاً نیازهای خود را از سیستمی که در یک نرم افزار رایانه ای تعبیه شده تعریف کند. امروزه برنامه های رایانه ای بر روی اطلاعات انتزاعی نوشته می شوند.


اکنون توجه قابل توجهی به نیاز فعلی داده ها داده شده است. تکنیک مورد استفاده برای حل مشکلات حوضه های آبریز غیرقانونی، با استفاده از اطلاعات حوضه های آبریز همسایه، همچنان مورد بررسی قرار می گیرد [Shaw, 1988]. اگرچه انتشار داده ها بسیار مطلوب است، اما زمان لازم برای ظاهر شدن یک سالنامه به این معنی است که داده ها فقط دارای ارزش تاریخی هستند و برای ارزیابی شرایط گذشته مفید هستند. داده های هیدرومتری عملیاتی برای تجزیه و تحلیل خود مشتری به کاربران منتشر می شود. ایالات متحده سابقه بسیار خوبی در انتشار اطلاعات دارد. مجموعه مقالات تأمین آب در سطح بین المللی به خوبی شناخته شده است.


سرویس ملی هیدرولوژی و زمین شناسی سالنامه های هیدرولوژیک سوئیس را منتشر می کند. شورای تحقیقات محیط طبیعی انگلستان سالنامه هایی با عنوان داده های هیدرولوژیکی منتشر می کند. سالنامه ها نتایج زیر را دوباره گروه بندی می کنند:

  • عمق بارندگی روزانه؛
  • عمق بارندگی ماهانه؛
  • عمق بارندگی سالانه؛
  • میانگین سالانه بارندگی؛
  • تعداد متوسط ​​روزهای بارانی و تغییر روزهای بارانی؛
  • نسبت بین ماژول در نظر گرفته شده ماهانه و ماژول سالانه؛
  • نقشه بارندگی ماهانه و سالانه؛


برخی از این مقادیر را می توان در نقشه ایزوهایت ارائه کرد.


نتایج اندازه گیری را می توان به عنوان یک متغیر تصادفی نوشت:



برای یک متغیر تصادفی می توان مشخصات زیر را محاسبه کرد [Musy, 2001]:


- ارزش متوسط



- مقدار متوسط



- انحراف متوسط



- پراکندگی



- انحراف متوسط ​​مربع



- انگیزه های نظم برتر



- ضریب تغییرات



- انگیزه های محور



- ضریب عدم تقارن














نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools