مجموعه آموزش هیدرولوژی - نظرات و منتقدان روش های ارزیابی طوفان های طراحی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مجموعه آموزش هیدرولوژی - نظرات و منتقدان روش های ارزیابی طوفان های طراحی


7.2 نظرات و منتقدان روشهای ارزیابی طوفانهای طراحی

در این فصل چهار گروه اصلی روش طوفان طراحی مورد بررسی قرار گرفت:

  • روش های مشتق شده از منحنی های IDF.
  • روش های حاصل از طوفان های ثبت شده.
  • روش های مبتنی بر طوفان های تاریخی و برجسته.
  • روشهای مکانی - زمانی.


بدیهی است که تفکیک مثبت و قاطع بین این گروه ها آسان نیست. با این حال، گروه های خاصی بر یکدیگر سوار می شوند. بنابراین، یک طوفان تاریخی ممکن است با یک منحنی تجمعی بارندگی نشان داده شود. به هر حال، این تمایز امکان تسهیل سنتز و اظهار نظرهای انتقادی از روش یا روش دیگر را فراهم می کند (Musy, 1998; Jaton, 1984).


طوفان دسته اول مورد توجه زیادی در حوزه های هیدرولوژی شهری و هیدرولوژیکی روستایی است. روشهای نوع Keifer (طوفان طراحی شیکاگو) از انگیزه خاصی برخوردار هستند زیرا ممکن است به راحتی انجام شوند تا منجر به طوفان طراحی شود. توجه داشته باشید که در این نوع طوفان، هایتوگراف دارای یک مقدار ثابت از شدت در طول کل مدت زمان است، به همین ترتیب شدت حاصل از منحنی IDF که روش را اثبات می کند. فراوانی وقوع بدین ترتیب برای عمق مقدار کلی باران کمتر از آن است که از منحنی های IDF بدست آمده برای استخراج آن استفاده می شود. این محدودیت عمده ای نیست، زیرا اوج تخلیه های تولید شده با استفاده از این روش به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار نمی گیرند. با این وجود برای محاسبه اوج تخلیه حوضه های آبریز روستایی باید از طوفان نوع شیکاگو اجتناب شود، به استثنای برخی موارد خاص (مناطق زیر کشت انگور که جریان زمینی سریع است و ذخیره آب در دامنه کوچک است).


روش توالی بحرانی بارندگی که توسط دفتر مهندس رئیس ایالات متحده بدست می آید، منجر به افزایش هیدروگراف با افزایش زمان می شود و در پایان طوفان تحریک کننده با شدیدترین میزان باران به پایان می رسد. اولین دوره باران به طور قابل توجهی به رطوبت خاک کمک می کند و از این رو منجر به تلفات نفوذ ناچیزی می شود. چنین توزیعی با تولید حداکثر تخلیه اوج، شدیدترین هیدروگراف سیلاب را ایجاد می کند.


طوفان های مصنوعی از نوع SCS، میانگین حسابی، Pilgrim and Cordery و Huff به خوبی با مسئله ارزیابی سیل روستایی سازگار هستند. از آنجا که این روش ها امکان انتخاب آزاد مدت و بازده را فراهم می کنند، این نوع طوفان با طیف وسیعی از حوضه های آبریز و زمان تمرکز مطابقت دارد. عملاً، این طوفان ها به همان اندازه مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا نتایج بهتری نسبت به طوفان نوع شیکاگو، به ویژه برای طوفان های طولانی مدت، می دهند. بر خلاف طوفان های گروه اول، نوع دوم به فرمول تحلیلی متکی نیست و از این رو پارامترهای بیان آنها به راحتی از سوابق بارندگی بدست می آیند.


طوفان های بارانی تاریخی ممکن است به همان صورت که ثبت شده اند مورد استفاده قرار بگیرند یا "دوباره مدل شوند". در حالت اول، مزیت اصلی این است که آنها واقعیت هایی را نشان می دهند که قبلا اتفاق افتاده اند. مدل سازی مجدد طوفان های بارانی تاریخی منجر به مدل اقتصادی تری از طوفان طراحی می شود، زیرا نیازی به تجزیه و تحلیل خاص و عمیق نیست. طوفان بارانی تاریخی ممکن است در مراحل اول یک پروژه با موفقیت مورد استفاده قرار گیرد، زیرا هیچ کس نمی تواند بارندگی ثبت شده را مورد اعتراض قرار دهد، خصوصاً اینکه این مقدار از مقدار قابل توجهی باشد و یک دوره بازگشت نادر باشد.


 منابع

Cordery, I., and D. M. Pilgrim. 1984. Time Patterns of Rainfall for Estimating Design Floods on a Frequency Basis. Wat. Sci. Tech. 16:155-165.

Diaconu, C. 1988. Space –Time Analysis and probabilities. in Meteorology and Hydrology, Bucharest.

Drobot, R., and P. Serban. 1999. Aplicatii de hidrologie si gospodarirea apelor (Application of Hydrology and Water Resources Management). Ed. HGA, Bucuresti, Romania.

Huff, F. A. 1967. Time distribution of rainfall in heavy storms. Water Resources Research 3.

Jaton, J. F. 1984. Métodes de détermination des debits d’étiage. EPFL, Institut d’Aménagement des Terre et des Eaux, HYDRAM, Lausanne.

Jaton, J. F., A. Musy, and P. Regamey. 1978. Methode de prédétermination de débits de ruisselement basé sur l’état de saturation antérieur du bassin, Rapports du Symposium sur les drainage des routes. OCDE, Paris.

Keifer, J. C., and H. H. Chu. 1957. Synthetic Storm Patterns for Drainage Design. Journal of Hydraulics Division 83.

Mulvaney, T. J. 1881. On the Use of Self-registering rain and Flood Gages in Making Observations of the Relation of Rainfall and Flood Discharges in a Given Catchment. Proc. Inst. Civil Ireland 4:18-31.

Musy, A. 1988. Hydrologie Appliquée (Applied Hydrologie). Ed. HGA, Bucharest.

Platagea, G. 1966. Parametri ai ploilor torentiale utilizati in calculele hidrologice privind scurgerea maxima (Parameters of the design storms used for deriving the design maximum runoff). Studii de hidrologie XVII-ISCH:84-85.

Serban, P., and G. Balut. 1975. In problema analizei distributiei in timp a ploilor (In the problem of the time distribution of the rainstorms). Studii de hidrologie XLIV-IMH.

Stanescu, V. A. 1995. Hidrologie urbana (Urban Hydrology). Editura Didactica si Pedagogica, Bucharest.

 












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools