مجموعه آموزش هیدرولوژی - طبقه بندی مدل های توزیع شده روندیابی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مجموعه آموزش هیدرولوژی - طبقه بندی مدل های توزیع شده روندیابی


2.6 طبقه بندی مدل های توزیع شده روندیابی

هر یک از مجموعه های فوق معادلات Saint-Vénant معمولاً یک مدل موج پویا نامیده می شود و کاملترین مدل مسیریابی توزیع شده یک بعدی برای انتشار جریان در امتداد کانال ها را نشان می دهد. چنین مدلی شامل تمام معانی مهم برای فرایند جریان در معادله حرکت است:

  • سهم نیروی جاذبه - متناسب با شیب پایین S0؛
  • اصطلاح اصطکاک - متناسب با شیب اصطکاک Sf؛
  • اثر نیروی فشار - متناسب با تغییر در عمق آب در امتداد جریان h/x؛
  • اصطلاح شتاب همرفت - که تغییر در حرکت را توصیف می کند، ناشی از تغییر سرعت V/x (یا Q/x) در امتداد کانال، و
  • اصطلاح شتاب محلی - توصیف تغییر حرکت به دلیل تغییر سرعت  V/t (یا Q/t).


به دلیل سه سهم گذشته، یک مدل موج پویا ممکن است یک شبیه سازی واقعی از اثرات آب خلفی ناشی از اغتشاش جریان محلی (در سطح آب یا تخلیه)، در شرایط جریان بحرانی انجام دهد. این اثرات آب خلفی در صورت کم بودن شیب رودخانه از اهمیت برخوردار است.


یک مدل ساده تر - به نام مدل موج انتشار - از شرایط شتاب غفلت می کند اما اثر نیروی فشار را در معادله حرکت حرکت می دهد. اگر اصطلاحات اینرسی واقعاً قابل اغماض باشد، این مدل گزینه مناسبی است، زیرا توانایی نمایش نفوذ آب خلفی شاخه ها، سدها و غیره را دارد.


ساده ترین مدل توزیع شده، مدل موج حرکتی است که از فشار و اصطلاحات اینرسی غافل می شود، به طوری که معادله مومنتوم با فرض تعادل بین اصطکاک و نیروهای جاذبه، S0 = Sf می شود. چنین وضعیتی ممکن است در رودخانه هایی با شیب کاملاً شیب دار و بدون اثرات آب پساب پذیرفته شود.


بی تفاوت از فرم معادله حرکت، هر مدل مسیریابی توزیع شده باید شامل معادله پیوستگی باشد. خلاصه ای از این طبقه بندی در جدول 1.6 نشان داده شده است.


جدول 1.6 توزیع مدل های مسیریابی جریان بر اساس معادلات Saint-Vénant.


در طول انتشار سیلاب طبیعی، هر دو نوع حرکت موج حرکتی و دینامیکی ممکن است در امتداد جریان وجود داشته باشد. به طور کلی، نوع حرکتی در جایی که شیب کانال بیشتر باشد، در شرایط جریان فوق بحرانی ظاهر می شود. برعکس، حرکت موج پویا بر روی رودخانه با داشتن یک شیب بستر کوچک غالب است.


در هر دو حالت، یک موج (تغییر در دبی جریان یا ارتفاع سطح آب) در امتداد جریان با درجه حرارت موج حرکت می کند. این درجه حرارت به نوع موج بستگی دارد و ممکن است با سرعت متوسط ​​آب V متفاوت باشد. همچنین، در حالی که یک موج حرکتی فقط در جهت پایین دست پخش می شود، جبهه موج دینامیک می تواند از موقعیت اختلال هم در بالادست و هم در پایین دست حرکت کند.


برای یک کانال مقطع دلخواه، وضوح موج دینامیکی به صورت زیر ارائه می شود:



موج دینامیکی با سرعت V + cd پایین دست و در جهت بالادست با سرعت V - cd حرکت می کند. برای تکثیر در بالادست یک اغتشاش خاص، شرط این است که V < cd باشد، بنابراین یک رژیم جریان بحرانی (یک عدد فرود Fr = V/cd<1) داشته باشد. اگر این شرایط در طول کانال در هنگام وقوع سیل وجود داشته باشد، یک مدل موج پویا ارجح است. در یک وضعیت مخالف، مدل موج پویا قادر به انتقال اثرات آب پساب نیست و مدل موج حرکتی با سادگی خود سودآور می شود.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools