مجموعه آموزش هیدرولوژی - هیدرولوژی شهری :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مجموعه آموزش هیدرولوژی - هیدرولوژی شهری


1.10 تعامل انسان - آب

1.1.10 معرفی

طی دهه های گذشته نوع بشر علاقه زیادی به مسئله استفاده از آب در محیط های شهری نشان داده است. تحت شرایط تمرکز در محل های زندگی شهری و تمایل مهاجرت ساکنان به شهرها، این بیش از حد شلوغ شده است و مسائل مربوط به آب در مناطق شهری و اطراف آن پیچیده تر است.

تأمین آب و سرویس بهداشتی به طور کلی با رشد شهرهایی که به مگاپالسی تبدیل می شوند مقابله می کند. در حالی که توزیع آب آشامیدنی و صنعتی و جمع آوری فاضلاب در چنین توده هایی اغلب مشکلاتی غیرقابل حل دارد، از لحاظ فنی و مالی شهرها نیز بر مناطق اطراف تأثیر می گذارند، زیرا آب باید از دور جمع شود و منتقل شود.


یک وضعیت شدید را می توان در به اصطلاح باغ شهرها مشاهده کرد، که به نوعی، شهرنشینی و حومه دور را ترکیب می کند. اگر تصور کنیم که در چنین شهرهای باغی تقاضای آب کمتر از شهرهای بسیار متراکم است، اشتباه خواهد بود.


از طرف دیگر، آب مازاد ناشی از سیلاب هایی که از حوضه های آبریز شهری یا حوضه های رودخانه های مناطق اطراف به وجود می آیند، به شیوه ای قوی تر از سایر مناطق، اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی موجود در مناطق شهری را به خطر می اندازد.


مناطق شهری و مناطق اطراف آنها از نظر آب کافی نیستند و فقط در چارچوب سیستم های آبرسانی و ساماندهی دفاع از سیل می توانند توسعه پیدا کنند. هرچه آنها بیشتر باشند، آسیب پذیری آنها بیشتر و نیاز به مدیریت یکپارچه آب بیشتر خواهد بود.


یک شرکت موفق مدیریت آب مشکلات شناخت منابع آب (با توجه به تأمین منابع آب) و میزان پتانسیل سیل منطقه (برای انجام اقدامات مناسب ساختاری و غیر ساختاری برای دفاع از سیل) را کاهش می دهد. در این زمینه، به نظر می رسد هیدرولوژی شهری که باید نه تنها به هسته اصلی شهر بلکه به مناطق اطراف آن نیز گسترش یابد از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.


فعل و انفعال بین انسان و آب به طور متفاوتی در توسعه تاریخی بشریت آشکار شد.


2.1.10. مراحل تعامل انسان - آب

اولین سکونتگاه های انسانی در اطراف منابع طبیعی آب و رودخانه ها ایجاد شده است، این نیازهای نوشیدن، شستشو و گاو را برآورده می کند. انحراف آب از رودخانه ای که برای استفاده کشاورزی به مناطق همسایه موجود منتقل شده بود، اولین قدم در استفاده پیچیده از آب بود. با این وجود، در مرحله اول منابع آب فراوان باقی ماند و در نتیجه هیچ قیمتی برای آب وجود نداشت.


در مرحله دوم توسعه بشر، تقاضای آب در پشت ظرفیت منبع افزایش یافت. در نتیجه، ذخیره آب، انتقال آب از رودخانه به رودخانه دیگر، کارهای انحرافی و شارژ مجدد آب برای افزایش ظرفیت های آب زیرزمینی شروع به توسعه می کند. بنابراین، آب به کالایی تبدیل شده است که مقدار مشخصی کار ایجاد می کند که باید پرداخت شود.


در مرحله سوم، دستیابی به تأمین آب با افزایش سریع هزینه های حاشیه ای (انرژی الکتریکی، ساخت، نگهداری و بهره برداری از کارهای آب) همراه است. هزینه آب مهم شده است، اختلافات بین استفاده کنندگان از آب ظاهر شده است و باید از خصوصیات بهتر در برابر سیل محافظت شود. توسعه اقتصادی جهشی کمی و کیفی به خود گرفت، صنعت و کشاورزی از فناوریهای پیشرفته و پیشرفته و تولید بیشتری استفاده کردند و بنابراین مصرف به شدت افزایش یافت. به دنبال آن افزایش انفجاری مواد زباله از هر نوع طبیعت که برای تخلیه در رودخانه های مجاور انجام شده بود، انجام شد. بنابراین، در مرحله چهارم آب به تغییر خصوصیات فیزیکی-شیمیایی و باکتریولوژیکی خود دست یافته است و کیفیت آب با استانداردهای کیفیت لازم برای حفظ یک محیط سالم مطابقت ندارد.


مناطق شهری در یک لحظه خاص یا در طی یک دوره نسبتاً کوتاه ایجاد نشده اند. به طور عمده، آنها در طول قرن ها توسعه یافته اند و تکامل آنها با سیستم های مختلف تأمین آب، فاضلاب آب و دفاع از سیل مشخص شده است. علاوه بر این، توسعه آنها در فضا مشکلات مختلفی را به وجود آورد، زیرا مناطق تازه توسعه یافته دیگر مشکلات استفاده از آب و مبارزه با حوادث سیل را به وجود آوردند. همچنین، هنگامی که توسعه اقتصادی و اجتماعی قابل پیش بینی تر شد، مدیریت آب (برنامه ریزی و عملیاتی) مجبور بود مسائل حفظ محیط زیست را در نظر بگیرد.


این مشکلات و درگیری های متعدد و متنوع آب باعث بهبود مفاهیم و روش های مدیریت آب در مناطق شهری (و اطراف) کشورهای توسعه یافته، کشورهای در حال توسعه و کشورهای در حال گذار شده است. داده های هیدرولوژیکی ارائه شده با استفاده از روش ها و مدل ها به هیدرولوژی شهری در پایه مدیریت آب قرار دارند.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools