مجموعه آموزش هیدرولوژی - اندازه گیری تبخیر و تعرق :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مجموعه آموزش هیدرولوژی - اندازه گیری تبخیر و تعرق


2.9 اندازه گیری تبخیر و تعرق

1.2.9 اواپرمومترها

فشار سنج

این ابزارها می توانند اندازه گیری مستقیم تبخیر را انجام دهند، ساده، ارزان و کار با آنها آسان است، اما سطوح متخلخل را که تبخیر از آنها انجام می شود تمیز کنید.


در اینجا دو نوع شرح داده شده است:


اواپرمومتر Piche از یک لوله شیشه ای تشکیل شده است که یک سر آن بسته است. یک دیسک مدور از کاغذ بلات جاذب توسط یک دیسک فلزی مدور کوچک با یقه فنر در انتهای باز نگه داشته می شود. آب درون لوله در انتهای بسته آن آویزان می شود و دائماً آن را تغذیه می کند. لوله در میلی متر فارغ التحصیل شده است و به طور مستقیم از تبخیر در یک بازه زمانی مشخص، معمولاً در روز، استفاده می کند. لوله دارای معادل 20 میلی متر تبخیر است. در صورت لزوم آب دوباره پر می شود.


فشار سنج Bellani از یک بورت درجه بندی شده و یک دیسک سرامیکی نازک تشکیل شده است که سطح متخلخل را فراهم می کند. تفاوت در میزان قرائت بورت در مدت زمان مشخص، میزان تبخیر را نشان می دهد.


باران سنج ها

این ابزارها تبخیر و تعرق را از یک سطح گیاهی، Et اندازه گیری می کنند و مخازن و قابلمه های مورد استفاده برای اندازه گیری E0 را مقایسه می کنند. مخازن و ماهی تابه ها انواع مختلفی دارند که دارای عمق بین 1-5 متر و عمق 10-70 سانتی متر هستند. آنها را می توان در سطح خاک، تا حدی در زمین یا در آب قرار داد. در همه این موارد باید فاصله بین آب و قسمت بالای مخزن حفظ شود. تغییرات آب در مخزن، اندازه گیری شده در فواصل زمانی مشخص، نشان دهنده تبخیر است. (جزئیات بیشتر در Linsley, Kohler and Paulhus - "Hydrology for engineers", 1988)


طرح های مختلفی وجود دارد و به طور کلی، اینها به عنوان ابزار تحقیق در نظر گرفته می شوند. یک مخزن استوانه ای یا مستطیلی به عمق حدود 1 متر درون زمین قرار می گیرد و با یک نمونه خاک نماینده از یک سطح گیاهی پر می شود [Shaw, 1988]. یک لوله از پایین مخزن، مازاد آب  را به یک ظرف جمع می کند. تبخیر بعلاوه تعرق توسط معادله زیر داده می شود:


Et = Rainfall - Percolation


در دستگاه های تراوش تغییر در ذخیره سازی رطوبت خاک در نظر گرفته نمی شود. اندازه گیری ها باید در یک بازه زمانی مشخص شده توسط نمونه های جدا شده سنج انجام شود، به طوری که هر گونه تفاوت در ذخیره رطوبت خاک اندک باشد.


لایسیمترها

لایسیمتر یک گیرنده است که در زمین قرار دارد، در بالا باز است، با لوله تخلیه در پایین و یک دستگاه توزین در زیر است که اندازه گیری Et اندازه گیری های نفوذ را بهبود می بخشد. با این وجود ساخت و نگهداری آن بسیار پیچیده تر و گرانتر است [Shaw, 1988].


سپس:


Et = Rainfall - Percolation ± Weight change


تمام واحدهای اندازه گیری به ناحیه روزنه لایسیمتر در سطح زمین ارجاع می شوند.


شکل 2.9 لایسیمتر [Musy, 2001]













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools