مجموعه آموزش هیدرولوژی - هیدروگراف واحد ژئومورفولوژیک :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مجموعه آموزش هیدرولوژی - هیدروگراف واحد ژئومورفولوژیک


3.4 هیدروگراف واحد ژئومورفولوژیک

1.3.4 اصول و روشهای تعیین

عملکرد انتقال حوضه آبریز مستقیماً تحت تأثیر مشخصات ژئومورفولوژی قرار دارد که در شکل 16.4 ارائه شده است. این تأثیر عمدتا به دلیل توپولوژی شبکه رودخانه است زیرا توسط طبقه بندی استرالر و نسبت هورتون و شوم توصیف شده است. این نسبت ها یا پارامترهای ژئومورفولوژیکی عبارتند از:


ضریب تناسب Rb تعداد شاخه های Nu از ترتیب u در برابر تعداد شاخه های Nu + 1 از u + 1 ترتیب:



این ضریب را ضریب انشعاب نیز می نامند.


ضریب تناسب Rl طول شاخه های Lu از ترتیب u در برابر طول شاخه های Lu + 1 از u + 1 ترتیب:



ضریب تناسب Ra منطقه شاخه های Au از نظم u در برابر منطقه شاخه های Au + 1 از u + 1 ترتیب:



شکل 16.4 تأثیر ضرایب انشعاب در هیدروگراف سیل.


Rodrigues-Iturbe و Valdes در سال (1979) قیاس حوضه آبریز را ارائه دادند که در شکل 17.4 ارائه شده است. در این شکل دایره ها نشان دهنده مسیرهای رودخانه ای است که در مرکز آن نقش بسته است.


نقطه شروع یک قطره باران، در این مثال، یک رودخانه از مرتبه 1، 2 یا 3 است. با فرض اینکه این نقطه شروع به طور تصادفی اتفاق می افتد، احتمالات p01p02 و p03 وجود دارد که قطره آب و گذر آن از 1، 2 یا 3 شروع می شود. این احتمالات نشان دهنده وضعیت اولیه حوضه آبریز است. به دنبال جریان افت قطره آب در داخل شبکه رودخانه، p12 احتمال اینکه قطره از یک رودخانه مرتبه اول به یک منبع مرتبه دوم منتقل شود را نشان می دهد. به طور کلی pij به عنوان احتمال انتقال از حالت i به حالت j با pij = 0 در هنگام j <1 تعریف می شود (همانطور که همیشه از یک بالادست با یک حالت پایینی به یک پایین دست با یک حالت مافوق عبور می کند).


شکل 17.4 شماتیک سازی یک حوضه آبریز مرتبه 3.


فرضیه های زیر ارائه شده است:

  • بارندگی موثر فقط در حوضه آبریز به جز مسیر های آبی رخ می دهد.
  • بارندگی موثر در منطقه ای از نظم معین منحصراً توسط مسیر رودخانه با همان ترتیب تخلیه می شود.
  • انتقال از یک حالت به حالت دیگر حاصل می شود به شرطی که نظم حالت جدید از حالت قبل برتری داشته باشد.
  • تمام قطرات آب از قسمت خروجی حوضه رودخانه عبور می کنند.
  • عبور از یک حالت به حالت دیگر (از یک جریان آب به یک حالت دیگر) فقط به محلی که قطره آب پیدا شده بستگی دارد. به عبارت دیگر، قطره آب هیچ حافظه ای از مسیرهای خود تا مسیر جریان فعلی ندارد.

این تشبیه امکان توسعه عملکرد هیدروگرافی واحد از پارامترهای ژئومورفولوژیک فوق الذکر را فراهم می کند. با این وجود، هیچ بیان کلی از هیدروگراف واحد ژئومورفولوژیک وجود ندارد زیرا این عبارت با ترتیب حوضه آبریز تغییر می کند.


با این حال می توان تعریفی از هیدروگراف واحد ژئومورفولوژی ارائه داد، یعنی: هیدروگراف واحد ژئومورفولوژی عملکرد تراکم آماری ذره ای از آب باقی مانده بر روی حوضه رودخانه است (Berod, 1995).


معادلات عمومی زیر اجازه محاسبه دو پارامتر اصلی هیدروگراف واحد، یعنی اوج تخلیه Qp و زمان افزایش tp (زمان به اوج) را می دهد.




جایی که:

  • طول آبراه اصلی.
  • ν میانگین سرعت جریان اصلی آب است.
  • RlRb,Rمشخصات اصلی ژئومورفولوژیکی حوضه رودخانه فوق الذکر است.


لازم به ذکر است که هیدروگراف واحد ژئومورفولوژی خطی نیست زیرا ویژگیهای اصلی آن Qp و tp با سرعت ν مسیر اصلی رودخانه متفاوت است.


2.3.4 مقایسه مدل هیدروگراف واحد ژئومورفولوژی با هیدروگراف واحد نش

دستیابی به هیدروگراف واحد ژئومورفولوژی دشوار است. به همین دلیل است که Rosso در سال (1984) سعی در استفاده از هیدروگراف نش برای تولید مشابه مشخصات هیدروگراف واحد ژئومورفولوژیک داشت. این روش شامل محاسبه پارامترهای n و tp هیدروگراف واحد نش است که از مشخصات ژئومورفولوژیکی حوضه آبریز شروع می شود. برای انجام این کار، محصول Qptp هیدروگراف واحد نش که با معادلات بالا داده شده است با محصول Qptp هیدروگراف واحد ژئومورفولوژیک معادلات حاضر برابر می شود. روسو به روابط زیر رسید:



 و



مشاهده کنید که غیرخطی بودن هیدروگراف واحد ژئومورفولوژیک نیز حفظ می شود زیرا زمان افزایش tp هنوز به سرعت بستگی دارد که به نوبه خود تابعی از تخلیه است.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools