مجموعه آموزش هیدرولوژی - تعریف سیستم :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مجموعه آموزش هیدرولوژی - تعریف سیستم


1.1 تعریف سیستم

فلاسفه باستان برای اولین بار مفهوم سیستم را به طور شهودی به کار می بردند. بنابراین، تصدیق ارسطو مبنی بر اینکه کل بیش از مجموع اجزای آن است، می تواند به عنوان اولین تعریف مفهوم سیستم در نظر گرفته شود. آغاز نظریه عمومی سیستم ها به شکل کنونی را می توان در آثاری که L. Bertalanffy بین سالهای 1928 - 1950 منتشر کرده است، یافت. متعاقباً این حوزه تحولات نظری و عملی بی شماری را مشاهده کرده است که سهم مهمی در درک و مدل سازی پدیده ها و فرایندها از طبیعت، تکنیک، اقتصاد یا حتی زندگی اجتماعی دارد.


تعاریف مختلفی برای تعریف مفهوم سیستم ارائه شده است که از جمله موارد زیر است:

  • L. Bertalanffy سیستم را به عنوان مجموعه ای از عناصر متقابل تعریف می کند.
  • L. Zadeh سیستم را عناصری در تعامل پویا می داند. به عنوان یک شی object انتزاعی، سیستم عمدتا با اتصال متغیرهای ورودی و خروجی مشخص می شود.
  • Hall and R. Fagen این سیستم را تعریف می کنند که توسط مجموعه ای از اشیا component تشکیل دهنده، همراه با روابط بین اشیا attrib و ویژگی های آنها شکل گرفته است.
  • R. Ashby سیستم را به عنوان بخشی متمایز از کل تشکیل شده توسط عناصر متقابل در نظر می گیرد.
  • B. Djordjevic سیستم را به عنوان یک ساختار پیچیده تعریف می کند که در یک زمان مشخص ورودی (ماده، انرژی یا اطلاعات) را دریافت می کند و در یک نقطه دیگر از زمان خروجی (ماده، انرژی یا اطلاعات) می دهد.

اگرچه در محیط خود مانند یک کل عمل می کند، اما یک سیستم از زیر سیستم ها تشکیل شده است. این زیر سیستم ها با روابط ساختاری و عملکردی وابستگی متقابل و تعامل، بین یکدیگر و همچنین با کل سیستم در ارتباط هستند. هر زیر سیستم به عنوان یک سیستم در نظر گرفته می شود به نوبه خود در تعدادی از موجودیت های نمایندگی زیر سیستم های سطح پایین تجزیه شود. به عنوان مثال، یک حوضه آبریز سیستمی را تشکیل می دهد که توسط زیرمجموعه ها تشکیل شده است. هر زیرشاخه نشان دهنده سیستمی است که توسط حوضه های آبریز در مقیاس کوچک تشکیل شده است. برای ادامه، هر حوضه آبریز در مقیاس خرد ممکن است به زیر سیستم های دیگری مانند لایه های خاک، سفره های زیرزمینی، شبکه هیدروگرافیک و غیره تجزیه شود.


محدودیت های سیستمی که مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد، بسته به مقیاسی که شخص می خواهد یک پدیده را بررسی کند، به حجم و صحت اطلاعات، به ظرفیت پردازش همه اینها، یک مشکل انتخابی برای محقق است. اطلاعات و غیره. به عنوان مثال، برای حداکثر جریان در پیش بینی معمولاً فقط فرایندهای در حال انجام در حوضه های رودخانه، به عنوان سیستم در نظر گرفته می شود، در حالی که سیستم بالایی (جو-هیدروسفر) در نظر گرفته نمی شود.


توالی قطع شده از واقعیت ممکن است به عنوان یک سیستم در نظر گرفته شود در صورتی که فعل و انفعالات بین اجزای آن قدرتمندتر از فعل و انفعالات این مولفه ها با محیط است.


از نظر ساختار، یک سیستم بنابراین موجودی است که به اجزا تقسیم می شود، اما از لحاظ عملکردی موجودی غیرقابل تقسیم است، زیرا ویژگی های رفتاری آن فقط برای سیستم در نظر گرفته شده در مجموعه آن مناسب است. به دلیل برهم کنش مولفه ها، کل سیستم خواص جدیدی دریافت می کند که هیچ یک از این مولفه ها ندارند.


به عبارت دیگر، یک سیستم بیش از مجموع عناصر خود را نشان می دهد. ویژگی های جدیدی که سیستم به دست می آورد نتیجه پیوندهای داخلی آن است که از طریق آن عبور از سطح پایین تری از سازمان به سطح عالی انجام می شود.


از طریق ساختار یا توپولوژی سیستم، جفت (E، V) را درک می کنید که در آن:

  •  مجموعه ای از عناصر سیستم را نشان می دهد.
  • مجموعه کلیه پیوندها در میان عناصر است.

عناصر E، به دلیل ساختارشان، منابع (ماده، انرژی یا اطلاعات) را دگرگون می کنند، در حالی که پیوندها این منابع را بین دو عنصر متصل منتقل می کنند.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools