مجموعه آموزش هیدرولوژی - مدل های آبریز اندازه متوسط :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مجموعه آموزش هیدرولوژی - مدل های آبریز اندازه متوسط


3.8 مدل های آبریز اندازه متوسط

1.3.8. مدل های مخزن

با توجه به طرح کلی مدل های مخزن ارائه شده در شکل 10.8، تغییر در زمان آب موجود برای تشکیل رواناب با رعایت عملکرد یک سری مخازن که سعی در ذخیره سازی ذخیره آب در حوضه آبریز در سطوح مختلف دارند، اصلاح می شود. این مخازن مطابق با قوانین مختلف پیشنهاد شده توسط نظریه های پدیده های ضمنی در تشکیل رواناب، آب ذخیره شده را پر و آزاد می کنند. آب حاصل از بارندگی به عنوان رهگیری بر روی برگ های سایبان ذخیره می شود و در ادامه روی سطح آبریز که به عنوان مخزن اول تصور می شود، می افتد. مخزن سطح اول آب ذخیره شده در سطحی را که تبخیر از آن کم می شود، شبیه سازی می کند. با رسیدن به یک آستانه، آب جریان اولین مخزن با جریان آب سطحی به شبکه رودخانه رهاسازی می شود. در مخزن سطح دوم فرآیندهای جریان آب در زیر سطح زمین، در مجاورت آن، انجام می شود. به طور کلی این لایه نازک که توسط مخزن سطح دوم نشان داده می شود در حالت اشباع قرار دارد و آب در جهت شیب گردش می کند. وقتی از یک آستانه مشخص عبور کرد، آب در نقاط مختلف تقاطع به عنوان جریان آب زیرسطحی یا جریان زیر پوستی در سطح خارج می شود. همانطور که آب زیر پوست از طریق زمین اشباع شده جریان می یابد، از نظر جریان آب سطحی به تأخیر می افتد.


از مخزن سطح دوم نفوذ آغاز می شود. آب به تدریج از مخزن سطح سوم نفوذ می کند که منطقه هوادهی را شبیه سازی می کند، یعنی زمین اشباع نشده است اما حاوی آب و هوا است. بیش از حد آبی که توسط مخزن سطح سوم جذب نمی شود، به سمت مخزن سطح چهارم که رسوب آب زیرزمینی را شبیه سازی می کند، نفوذ می کند. این نفوذ نفوذ نامیده می شود و به افزایش حجم آب زیرزمینی ذخیره شده در این مخزن آخر کمک می کند. این مخزن شبکه رودخانه را در تقاطع با آن تغذیه می کند و به این سهم آب زیرزمینی جریان پایه گفته می شود. برعکس، هنگام طغیان زمانی که سطح آب در شبکه رودخانه بالاتر از سطح آب است، رودخانه ذخیره آب زیرزمینی را تغذیه می کند.


از رهگیری و همچنین از مخازن سطح اول، دوم و سوم (و احتمالاً حتی از چهارم در موارد خاص) آب تبخیر می شود. هنگامی که بارندگی متوقف می شود، مخازن خالی می شوند، آب با تبخیر و تبخیر و تعرق از آنها خارج می شود، بلکه با خالی شدن مخزن تحتانی به سمت مخزن برتر توسط مویینگی نیز خارج می شود.


برای تکمیل طرح تشکیل رواناب که در شبکه رودخانه جریان دارد، تلفات و ورودی آب زیرزمینی عمیق اضافه می شود. اکنون، اولین بلوک اصلی از مخزن تعیین کننده آب موجود برای تشکیل رواناب شامل سه جز،، یعنی جریانهای سطح، سطح زیرزمینی و پایه است.


بلوک دوم از یک مدل مخزن، یکپارچه سازی باران موثر است که شامل "لایه لایه سازی" یا ساختن لایه های آب موجود برای وقوع رواناب پس از حذف تلفات از بارندگی است.


شکل 10.8 طرح کلی مدل "نوع مخزن" (Roche، 1971)


شبکه رودخانه همچنین یک مخزن ذخیره سازی یا "آبشار" از مخازن را تشکیل می دهد که در آن خروجی از یک مخزن بالادست به ورودی مخزن بعدی تبدیل می شود.


نتیجه یکپارچه سازی بارندگی موثر، هیدروگراف جریان آب یا به عنوان یک مورد خاص، هیدروگراف موج سیل است.


برخی از نویسندگان مدل های نوع مخزن، مولفه های جدید خاصی را به طرح کلی فوق الذکر اضافه کرده اند، در حالی که برخی دیگر به منظور تسهیل کاربرد و کاهش تعداد پارامترها، این طرح را ساده کرده اند.


مدل استنفورد ایجاد شده توسط کرافورد و لینسلی (1966) اولین مدل ریاضی از نوع مخزن است. این مدل شکل گیری بارش موثر را شبیه سازی می کند که حوضه آبریز را با شش مخزن نشان می دهد (شکل 11.8)، یعنی:

  • مخزن R1 که رهگیری را روی سایبان شبیه سازی می کند.
  • مخزن R2 به نام منطقه فوقانی واکنش اولیه حوضه را به بارشی شبیه سازی می کند که برای بارندگی های ضعیف و اولین لحظات بارندگی های سنگین مهم است.
  • مخزن R3 آبی را که از سطح زمین جریان دارد شبیه سازی می کند.
  • مخزن R4 ذخیره آب در مجاورت سطح زمین را شبیه سازی می کند. در داخل این مخزن جریان زیر پوستی قالب بندی می شود.
  • مخزن R5 منطقه هوادهی را شبیه سازی می کند، زیرا در اثر شدت شیب های نفوذ، تعیین کننده بارندگی شدید است.
  • مخزن R6 بیان ذخیره آب زیرزمینی است که جریان پایه را تغذیه می کند.


شکل 11.8. طرح کلی مدل استنفورد.


روابط زیر روند رهگیری EPXi + 1 را در لحظه i + 1 بیان می کند:



جایی که:

  •  p بارش
  •  ETPتبخیر و تعرق بالقوه


هنگامی که از ظرفیت EPXM مخزن R1 بیشتر شود، میزان بارندگی X که به سطح زمین می رسد:



دو روش به هم پیوسته، که یک نفوذ مستقیم INFD (مشابه آنچه توسط پتانسیل گرانشی تولید می شود) و یک PERC نفوذ غیر مستقیم را که عمدتا توسط پتانسیل مویرگی تولید می شود را تعیین می کنند، فرایند نفوذ را شبیه سازی می کنند.


عملکرد حداکثر عمق نفوذ موقتی و ضریب تقویت حداکثر نفوذ به دلیل جریان زیر پوستی، توزیع زیر بارندگی X به نفوذ مستقیم، در دسترس بودن جریان سطح DS و در دسترس بودن جریان DHYP پوست (سطح زیرین) وجود دارد. :


 INFD                          DS                              DHYP



این روابط از شکل 12.8 استنباط شده است.


شکل 12.8. توزیع هجوم آب به نفوذ مستقیم، در دسترس بودن جریان سطح و زیر سطح.


پارامترهای b و c به میزان تکمیل REMP مخزن R5 منطقه هوادهی دارای ظرفیت اسمی LZSN بستگی دارد:



جایی که LZS ظرفیت مخزن R5 در حال حاضر است. ظرفیت اسمی آن است که 50٪ آب را حفظ کرده و 50٪ را آزاد کند.


مقادیر پارامترهای b و c عبارتند از:



درجه تحقق REMP2 مخزن R2:



جایی که:

  •  UZSN ظرفیت اسمی مخزن R2
  •  UZS ظرفیت لحظه i


در دسترس بودن جریان سطحی یا به سمت R3 هدایت می شود که آب سطح را آزاد می کند یا به R2 که در آن برای نفوذ به عنوان نفوذ تاخیر به سمت منطقه هوادهی ذخیره می شود. اشتراک گذاری توسط یک پارامتر PR انجام می شود که به عنوان تابعی از REMP2 بیان می شود:


اگر



جایی که




و اگر :



جایی که:



در هر زمان در مخزن جریان سطح هجوم:



و در مخزن R2 در هر زمان موارد زیر ذخیره می شود:



جریان آب سطحی:



که در آن SRC یک پارامتر از مدل است.


جریان های زیر پوستی:



که در آن LIRC یک پارامتر از مدل است.


نفوذ (تاخیر در نفوذ) با شروع REMP2> REMP شروع می شود و این به عنوان تابعی از REMP و REMP2 داده می شود، بدین ترتیب:



که در آن 45/0 ضریب برای 6 ساعت بازه زمان نفوذ است.


R5 نفوذ پذیری، نفوذ مستقیم را دریافت کرده و آب آزاد می کند


با تبخیر و به سمت R6 با توجه به کسری که PG ذکر شده توسط رابطه زیر ذکر شده است:


اگر



اگر



هجوم مخزن R6 به شرح زیر است:



آب آزاد شده از مخزن آب زیرزمینی:



جایی که:

 حجم SGW آب انباشته شده در R6

 شاخص GWS شیب آبهای زیرزمینی که در لحظه من توسط:



 که در آن KGS = 0،97 یک پارامتر از مدل KV است و یک ضریب وزن است.

 KV معرفی شده است تا منحنی های رکود اقتصادی دارای شیب متغیر باشند، واقعیتی که در واقعیت اتفاق می افتد.

 LK6 است:



 که در آن LK24 نسبت بین دبی پایه مشاهده شده در هیدروگراف تخلیه در روز جاری و روز قبل است.

تبخیر در سطح مخزن رهگیری و مخزن R1 با سرعت تبخیر و تعرق بالقوه ETP اتفاق می افتد (Penman، 1948 ؛ Monteith، 1965). از مخزن R5 رابطه حاصل می شود:



جایی که:



K3، یک پارامتر از مدل است.


از آنجا که تبخیر از مخزن R5 باید تعرق گیاهان را در نظر بگیرد، این کار با استفاده از ضریب تصحیح EP انجام می شود که در زمان متفاوت است و با پارامترهای زیر مدل تعریف می شود:

  • ELOW حداقل مقدار است.
  • EHIGH حداکثر مقدار است.
  • NEP تاریخ وقوع است.
  • NDUR مدت زمان حداکثر مقدار است.


اگر این مدل روی حوضه هایی که شامل مناطق غیر قابل نفوذ است (مناطق شهری) اعمال شود، این رابطه جریان مستقیم را ایجاد می کند:



جایی که:

  •  A کسری غیرقابل نفوذ
  •  F منطقه آبریز


سرانجام، مدل استنفورد دارای 17 پارامتر زیر است: A ،EPXM ،CB ،CC ،POWER ،UZSN ،LZSN ،SRC ،LIRC ،KV ،KGS ،LK24 ،K3 ، ELOW ، EHIGH ،NEP ،NDUR.


مدل استنفورد نمایشی معمولی از تشکیل رواناب با مفهوم مخازن است. هر پارامتر کل منطقه حوضه را مشخص می کند به طوری که مدل از نوع "پارامترهای متمرکز" یا مدل "توده ای" است. این پارامترهای بسیار زیادی دارد، که باعث می شود ارزیابی آنها به نوعی پیچیده باشد.


پس از ایجاد این اولین مدل، به ویژه در دهه هشتاد، بسیاری از مدل های هیدرولوژیکی از نوع مخزن انجام شده و توصیف کامل آنها غیرممکن است. بسیاری از آنها از مدل استنفورد الهام گرفته اند تا آنجا که معادلات توصیفی چندین فرآیند هیدرولوژیکی تشکیل سیلاب مربوط است و بسیاری از آنها نشان دهنده ساده سازی سیستم پیچیده توصیف شده توسط مدل استنفورد یا جایگزینی برخی زیرروالها است که به ویژه نفوذ را شبیه سازی می کنند. روند.


تمایل به کاهش تعداد پارامترها یکی از مشغله های دائمی دانشمندان بوده است. اول، پیچیدگی و بدیهی است که نوع مدل به در دسترس بودن داده های ثبت شده هواشناسی و هیدرولوژیکی بستگی دارد تا کالیبراسیون پارامترهای آن قابل اعتماد باشد. دوم، مشخص شده است که تحت شرایط خاص از عملکرد یک مدل ساده، ساده اما قوی استفاده می شود، به ویژه در حوزه پیش بینی هیدرولوژیکی سیلاب. در این زمینه از مشغله های هیدرولوژیکی، نتایج کلی پیش بینی، یعنی دقت و زمان سربازی، کاملاً به ظرفیت بالای یک مدل برای تولید مثل پدیده های طبیعی بستگی ندارد. از طرف دیگر، معادلات شبیه سازی عملکرد مخازن به ویژگی های حوضه آبریز بستگی دارد. در حوضه های کوهستانی که سازندهای کارستی به خوبی توسعه یافته اند، یک مخزن اضافی شبیه سازی ذخیره آب در فرورفتگی ها، در این مورد دولین ها یا سوراخ های غرق، به طرح کلی مدل اضافه می شود. همچنین، به دلیل ویژگی کوهستانی حوضه، روند نفوذ با سرعت های مختلفی در مقایسه با یک حوضه آبریز تپه ای صورت می گیرد، زیرا مخزن هوادهی عمق بسیار کمی دارد. از این رو، معادلات توصیف کننده روند نفوذ و نفوذ از نظر حوضه هایی که نفوذ در آنها شایع است، متفاوت است. به طور کلی نوع مدل مورد استفاده برای شبیه سازی روند بارندگی - رواناب به کل پیچیدگی خصوصیات فیزیوگرافی حوضه بستگی دارد.


چندین مدل ریاضی از نوع مخزن تصور و به کار گرفته شد (Roche، 1971 ؛ Beker & Serban، 1992)، دارای روابط مختلف پر کردن یا آزاد کردن آب. به طور کلی چندین معادله مشتق تجربی نفوذ برای شبیه سازی این پدیده استفاده می شود. از معادله هورتون همانند مدلهای O'Donnel (O'Donnel، 1966) یا IMH2 (Stanescu، 1974) یا معادله فیلیپ همانند USGS (Dawdy و همکاران، 1972) یا VIDRA (Serban و همکاران) استفاده شده است.، 1989) مدل ها. سایر معادلات نفوذ (به بخش 3 مراجعه کنید) در مدل های ژیرارد (Girard، 1970)، Nielsen-Hansen (Nielsen & Hansen، 1973) یا HEC استفاده می شود. اصولاً همه این مدلها حداقل دارای یک مخزن سطح زمین، یک مخزن منطقه غیر اشباع، درجه محتوای آب به شدت بر میزان نفوذ و یک مخزن دیگر از منطقه اشباع شده است که برای جریان پایه تعیین می شود. عرضه. محتوای آب هر یک از آنها در یک لحظه خاص به ترتیب مستقیماً روی سطح، سطح زیر سطح و پایه تأثیر می گذارد. بنابراین، برای استخراج سطح، زیر سطح و جریان پایه، روابط بین این اجزای جریان و سطح آب در مخازن نوشته شده است.


یک مدل خاص که تعداد معینی از مخازن واقع در سری (به صورت عمودی) را فرض می کند مدل Nash-Sutcliffe است. این مدل سعی می کند از این طریق (مطابق نظریه نفوذ) یک تداوم نسبی در پیشرفت جبهه مرطوب به سمت لایه های عمیق خاک را شبیه سازی کند. تعداد مخازن پارامتر مدل است که با یک روش بهینه سازی بدست می آید. برای اولین مخزن، تبخیر و تعرق واقعی با شروع از تبخیر و تعرق بالقوه محاسبه می شود (Penman، 1948 ؛ Monteith، 1965) که به طور متوالی برای هر مخزن بعدی با یک پارامتر ضرب می شود. بنابراین، تبخیر از مخزن به شرح زیر است:



هنگامی که میزان بارندگی از تعرق و تعرق فراتر رود، کسری به تولید رواناب سریع (سریع) کمک می کند و کسری دیگر از مقدار اولیه که باقی مانده است، که با ظرفیت نفوذ مشابه است، به شکل گیری رواناب نیز کمک می کند. جزئیات بیشتر در نش و ساتکلیف (1970) نشان داده شده است.


در مواردی که حوضه دارای یک شکل گیری برجسته پیچیده است، یعنی کوهستانی، تپه ای، ارتفاعات و دشت، نمی توان پذیرفت که پارامترهایی به طور متوسط ​​در کل منطقه حوضه تخمین زده شوند، حتی اگر این مساحت زیادی نداشته باشد. برای غلبه بر این ناراحتی، طرح کلی مدلی که به صورت عمودی فرآیندهای حرکت و ذخیره آب در چندین مخزن در همان عمودی خاک را شبیه سازی می کند، به اندازه مناطق خاص و نیمه همگن در چندین حوضه قابل بررسی است (شکل 13.8).


شکل 13.8. مدل TANK - مناطق خیس شدن تدریجی.


یکی از شناخته شده ترین مدل های این نوع، مدل تانک است که در ژاپن ساخته شده است (Sugwara و همکاران، 1975).


برای هر منطقه مخزن برتر فرایندهای جریان سطح را شبیه سازی می کند، مخزن دوم در همان عمودی جریان زیر سطح را شبیه سازی می کند و مخزن سوم و چهارم تشکیل جریان پایه را تولید می کند (شکل 14.8). طرح برای منطقه و غیره تکرار می شود. بنابراین، هر مخزن با آب از مخزن برتر متعلق به همان منطقه یا از مخزن "بالادست" تغذیه می شود که عملکرد همان لایه خاک را شبیه سازی می کند. از طرف دیگر، یک مخزن از همان منطقه یا به سمت مخزن دیگر آب را به سمت مخزن تحتانی منتقل می کند. در دوره های بارندگی، نزدیکترین منطقه به رودخانه اولین منطقه مرطوب است و پس از آن مناطق دیگر به سمت حوضه آبریز برتر حوضه مرطوب می شوند. مخزن برتر هر یک از مناطق چهارم دارای دو نوع خروجی است:


  • خروجی هایی که مستقیماً شبکه رودخانه را تغذیه می کنند.
  • خروجی هایی که مخزن برتر بعدی منطقه بعدی را تغذیه می کنند. به عنوان یک استثنا، آخرین مخزن به طور مستقیم شبکه رودخانه را تغذیه می کند.


شکل 14.8. طرح مدل TANK (Sugawara و همکاران، 1975)


هر مخزن برتر دارای یک رطوبت از منطقه فوقانی Xs و یک رطوبت دیگر از منطقه تحتانی این مخزن Xl است. هنگامی که منطقه بالایی در اثر بارندگی مرطوب می شود، آب به تدریج از منطقه فوقانی به پایین با سرعت جلو I2 مرطوب که یک عملکرد خطی Xl است عبور می کند، بنابراین:



جایی که:

  •  C0, C پارامترهای مدل
  •  Cظرفیت اشباع منطقه پایین مخزن


اگر خاک در منطقه تحتانی خشک باشد Xl = 0 و I2 = C0+C2. اگر خاک اشباع شود Xl = Cl و I2 = C0. هنگامی که منطقه فوقانی دوباره اشباع نمی شود (در نتیجه تبخیر و تعرق پس از پایان بارندگی)، آب منطقه تحتانی با سرعت I1 که با رابطه داده می شود، از بین می رود:



جایی که:

  •  B0,B پارامترهای مدل
  •  Cظرفیت اشباع منطقه بالایی مخزن


هر مخزن دارای دو روزنه جانبی و یک روزنه انتهایی است که دومی شبیه سازی شده بر حسب مورد، یا نفوذ یا منفذ. از طریق یکی از روزنه های جانبی، آب مستقیماً به شبکه رودخانه می آید، در حالی که از طریق روزنه جانبی دوم، آب در منطقه مجاور بلافاصله نفوذ می کند. مخازن تحتانی دیگر فقط یک روزنه جانبی دارند که از طریق آن آب به مخازن مناطق همسایه نفوذ می کند و یک روزنه انتهایی دارند. عملکرد مقدار Xi آب که هر لحظه در مخزن وجود دارد، دومی تخلیه داده شده توسط رابطه خطی را آزاد می کند:



E تبخیر و تعرق واقعی:


- اگر آب کافی در منطقه برتر وجود داشته باشد:



اگر



- اگر در ناحیه تحتانی آب کافی نباشد:



که در آن E تبخیر است که در ظرف تبخیر اندازه گیری می شود.


مدل TANK یک مدل مخزنی نیمه توزیع شده است زیرا حوضه به مناطق مرطوب پی در پی تقسیم می شود و میزان بارندگی در هر یک از این مناطق در نظر گرفته می شود.


جریان آبی که به شبکه رودخانه هدایت می شود بیشتر در استفاده یکپارچه از مدل های مختلف ادغام شیب استفاده می شود. در میان روشهای ادغام، تئوری هیدروگراف واحد بیشترین استفاده را دارد. هیدروگراف واحد یا به جمع رواناب های سطح و زیر سطح اعمال می شود و یا یک تابع یکپارچه سازی به طور جداگانه برای هر یک از این اجزا اعمال می شود.


2.3.8. مدل های رواناب

تصور متفاوت از مدل های نوع مخزن در پایه مدل SSARR (شبیه سازی جریان و تنظیم مخزن) باقی می ماند. طبق این تصور (Rockwood، 1968) تلفات نفوذ در مفهوم ضریب رواناب در نظر گرفته می شود. ضریب رواناب ROP در هر بازه زمانی Δt بارندگی به عنوان تابعی از رطوبت اولیه خاک SMI در ابتدای فاصله و شدت بارندگی Ii در طول Δt محاسبه می شود. کل رواناب به صورت زیر محاسبه می شود:



مثالی از این رابطه بین ضریب رواناب، شدت بارندگی و رطوبت اولیه خاک در شکل 15.8 آورده شده است.


شکل 15.8 ضریب رواناب به عنوان تابعی از شدت بارندگی و رطوبت خاک.


در هر انتهای فاصله رطوبت خاک محاسبه می شود:



پارامتر KE عاملی برای کاهش تبخیر و تعرق است و تابعی از بارندگی در 24 ساعت است. وقتی به جای KE بارندگی وجود نداشته باشد، پارامتر DKE معرفی می شود. پارامتر DKE به عنوان تابعی از SMI داده می شود.


کل RGP رواناب به سه جز تقسیم می شود:


  • RGP جز جریان پایه برابر است با:



جایی که BFP تابعی از شاخص نفوذ BII است که با رابطه محاسبه می شود:



TSBII زمان تاخیر یا زمان ذخیره سازی برای محاسبه تغییر BII است و این یک پارامتر از مدل است که بین 30-60 تغییر می کند. جریان پایه محصول RG و BFP است.


  • اگر RS <KSS سطح باشد رواناب:



و رواناب زیر سطح زیر است:



که در آن KSS یک پارامتر از مدل است.


سرانجام، هر جریان (سطح، سطح زیرسطحی و جریان پایه) در حوضه یکپارچه شده و منجر به ایجاد هیدروگرافهای جزئی می شود که برای بدست آوردن کل هیدروگراف موج سیلاب اضافه می شود.


3.3.8. مقایسه بین مدل ها

یک مقایسه بین زیر روال مدل هایی که به عمق محاسبه شده رواناب HSC توجه می کند با در نظر گرفتن بیشترین سیلاب ثبت شده در ایستگاه فروموسو در رودخانه بیستریتا در رومانی به دست آمده است. مدل های در نظر گرفته شده (Serban و همکاران، 1989): VIDRA، STANFORD، TANK و SSARR بودند.


خطاهای نسبی با توجه به عمق اندازه گیری شده رواناب HSM و منحنی فرکانس خطاها به ترتیب در جداول 8.7 و 8.8 آورده شده است.


جدول 7.8 خطاهای نسبی در محاسبه عمق سیل (میلی متر).

Period of flood
HSM
VIDRA
STANFORD
TANK
SSARR
HSM
ε %
HSM
ε %
HSM
ε %
HSM
ε %
7-13.06.1969
22.0
22.4
-1.8
20.2
8.2
24.6
-11.8
23.3
-5.9
12-16.05.1970
23.0
25.7
-11.7
28.6
-24.5
37.3
-62.4
22.0
4.3
12-18.09.1972
7.8
7.5
4.3
4.6
40.9
3.8
51.0
9.2
-17.9
12-18.10.1972
6.3
6.3
-0.4
3.9
37.5
3.6
42.0
7.3
-15.8
9-17.05.1973
14.2
14.2
0.2
8.7
38.0
8.9
37.0
12.8
9.8
25.05-02.06.1973
14.5
14.6
-0.4
10.8
25.0
13.8
4.5
13.5
6.9
3-15.06.1973
22.0
23.0
-4.4
20.4
7.4
15.8
28.0
34.7
-57.7
10-17.06.1974
25.2
27.2
-8.2
26.7
6.1
31.3
-24.0
25.6
-1.6
21-25.07.1974
24.2
21.6
10.6
19.1
21.1
22.0
6.6
20.3
16.1
21-28.10.1974
7.3
7.8
-4.6
2.2
69.0
0.0
100
5.8
20.5
2-13.06.1975
28.5
30.1
-5.4
24.3
14.7
24.2
15.0
32.6
-14.3
2-7.05.1978
14.4
13.7
4.7
6.9
52.0
5.9
59.0
9.3
35.4
28.06-5.07.1978
28.0
27.6
4.6
27.0
3.2
29.8
-6.5
27.0
3.6
7-19.09.1978
24.7
23.4
1.2
20.7
16.3
28.1
-13.9
30.5
23.4
20-26.06.1979
9.5
10.8
-12.1
8.7
8.4
8.4
11.5
12.9
-35.7
12-20.08.1979
41.0
42.6
-3.9
40.6
-0.8
41.6
-1.5
43.6
-6.3


جدول 8.8 فرکانس خطاهای نسبی.

Relative errors
ε %

Model
VIDRA
STANFORD
TANK
SSARR
0 -10
13
6
4
7
10 - 20
3
3
4
4
20 - 30
0
3
2
2
30 - 40
0
2
1
2

40 - 50

0
1
1
0
> 50
0
2
4
1


یک مقایسه بسیار جامع از مدل های پیش بینی سیل تحت نظارت سازمان جهانی هواشناسی (WMO، 1975؛ WMO، 1985) بدست آمده است.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools