مجموعه آموزش هیدرولوژی - تعادل آب در منطقه شهری :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مجموعه آموزش هیدرولوژی - تعادل آب در منطقه شهری


3.10 تعادل آب در منطقه شهری

1.3.10. منابع شکل گیری و گردش آب در منطقه شهری

منابع زیر برای شکل گیری و گردش آب در منطقه شهری وجود دارد (Geiger et al. 1987; Maksimovic & Rodojkovic, 1986; Maksimovic et al., 1992):

  • آب طوفان در مناطق روستایی و حومه ای شکل گرفته که به سمت مناطق شهری سرازیر می شوند.
  • آب طوفان (به طور کلی آب منشأ برف) منحصراً در منطقه شهری تشکیل شده است.
  • سیلابی که از رودخانه هایی سرچشمه می گیرد که در محدوده یا در محدوده شهری جریان دارند.
  • طغیان آب ناشی از محل ایجاد باد در دریا یا دریاچه هایی با عمق کم در محدوده منطقه شهری است.


2.3.10. اجزای تراز آب

اجزای ورودی زیر در تعادل آب در منطقه شهری در نظر گرفته شده است:


آب برای تأمین نیازهای کاربران داخلی، مصرف کنندگان صنعتی و انرژی.


منابع تأمین آب رودخانه ها و آب های زیرزمینی هستند (به ویژه از لایه های عمیق). آب برای تأمین استانداردهای کیفی مورد نیاز از طریق کانالها و لوله ها به تصفیه خانه منتقل می شود. مقدار مورد نیاز آب سطحی توسط سیستم های تنظیم مخزن در چارچوب کارهای مهندسی یکپارچه تأمین می شود.


در صورت تأمین آب از آبهای زیرزمینی، ظرفیت با غنای مجدد آب از رودخانه ها غنی می شود، به شرطی که کیفیت آب رودخانه به اندازه کافی مناسب باشد تا منجر به آلودگی آب زیرزمینی نشود.


آب از محل تصفیه خانه به مصرف کنندگان خانگی و صنعتی و همچنین مصارف عمومی (شستشوی خیابان، آبیاری پارک ها و غیره) منتقل می شود.


آب طوفان باران که روی سطوح غیر قابل نفوذی که آب ذوب برف به آن اضافه می شود، می افتد از طریق لوله ها و کانال های متعلق به شبکه فاضلاب شهری تخلیه می شود. بخشی از بارندگی که در مناطق مجاور (مناطق روستایی اطراف، حیاط های شهری، پارک ها، استادیوم ها و زمین های ورزشی) رخ می دهد، توسط خاک جذب شده و به آب های زیرزمینی تخلیه می شود و از طریق فاضلاب به شبکه فاضلاب تخلیه می شود و یا تبخیر می شود .


اجزای خروجی تراز آب منطقه شهری، آب تخلیه شده از طریق سیستم های فاضلاب و تبخیر و تعرق است. سیستم های فاضلاب هنگامی که فاضلاب با آب طوفان مخلوط می شوند از نوع مخلوط هستند و از دو نوع جداگانه برای انتقال آب به سمت رودخانه دریافت کننده، از نوع جداگانه هستند.


در شکل 4.10 یک طرح تعادل آب شهری ارائه شده است.


شکل 4.10 طرح تعادل آب منطقه شهری.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools