مجموعه آموزش هیدرولوژی - اصول کلی آنالیز سیستم ها با استفاده از مدل سازی ریاضی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مجموعه آموزش هیدرولوژی - اصول کلی آنالیز سیستم ها با استفاده از مدل سازی ریاضی


1.7 اصول کلی آنالیز سیستم ها با استفاده از مدل سازی ریاضی

از نظر تئوری، دو روش برای تجزیه و تحلیل سیستم وجود دارد:

  • روش تحلیلی، شامل تقسیم یک سیستم در اجزای آن است که پس از آن یک به یک تجزیه و تحلیل می شود.
  • روش سیستمیک، بررسی پدیده ها و فرآیندهای پیچیده به عنوان یک کل، دارای رفتار و ویژگی هایی که متعلق به اجزای سیستم نیستند بلکه متعلق به تعامل آنها هستند.


رویکرد سیستمی مستلزم مطالعه وضعیت های سیستم، سازمان و پویایی آن است. برای این مطالعه مدلهای مختلفی استفاده شده است که دستیابی به اطلاعات جدید در مورد ساختار، عملکرد و رفتار سیستم تجزیه و تحلیل شده را ممکن می سازد.


هر مدلی به طور کلی یک نمایش ساده از واقعیت را تشکیل می دهد، که به ویژگی های اساسی آن کاهش می یابد. مراحل اصلی مدل سازی به شرح زیر است:


الف) در مرحله اول تجزیه و تحلیل سیستم اصلی S اتفاق می افتد و استقرار بر این اساس از ویژگی های اساسی آن است.


به عنوان مثال، موارد زیر در حال ایجاد است: حالتهای اولیه سیستم، قوانینی که براساس آن این تکامل اتفاق می افتد، پیوندهای بین سیستمهای فرعی و شدت آنها و غیره. در واقع، این عناصر مدل M سیستم S و حالتهای اولیه را تشکیل می دهند (شرایط اولیه)


از آنجا که مدل باید واقعیت را با دقت قابل قبولی منعکس کند، اعتبار سنجی آن به صورت اجباری دنبال می شود. اعتبار سنجی شامل بازتولید برخی از موقعیت هایی است که فرد از راه حل های نظری برخوردار است یا مقادیر متغیرهای حالت یا متغیرهای خروجی را اندازه گیری کرده است.


ب) در مرحله دوم، از طریق تحقیقات علمی، مطالعه مدل M انجام می شود. بنابراین، اطلاعات جدیدی در مورد مدل M بدست می آید که با بررسی سیستم اصلی S قابل درک نیست.


ج) در مرحله سوم، انتقال اطلاعات جدیدی که از طریق مدل سازی به سیستم اصلی منتقل می شود، در نتیجه باعث افزایش درجه دانش مربوط به سیستم مدل شده می شود.


با تلفیق اطلاعات جمع آوری شده تا لحظه ای خاص، مدل سازی همزمان منجر به بهبود فرایند دانش می شود. به عنوان یک نتیجه، مدل سازی به معنای یک فرایند تکراری در توضیح مدل های جدید است که بیشتر و بیشتر کامل می شوند، و مدل (به عنوان نمایشی رضایت بخش از واقعیت در نظر گرفته می شود) نتیجه برخی از تکرارها است که هر بار واقعیت چرخه را پوشش می دهد - اعتبار سنجی-واقعیت.


بنابراین مدلها ابزاری برای تقریب بهتر و بهتر واقعیت را نشان می دهند، که آنها تمایل دارند به آنها یک روش مجانبی نزدیک شوند. توسعه رایانه ها منجر به افزایش عملکرد مدل سازی شده است، به این دلیل که در مدت زمان کوتاهی بررسی ده ها نوع امکان پذیر است، بدون اینکه به هیچ وجه بر ساختار سیستم مورد مطالعه تأثیر بگذارد. آزمایش مستقیم در مورد واقعیت برخی از گزینه های تصمیم گیری، به غیر از این واقعیت که هزینه های زیاد و زمان زیادی را در پی دارد، ممکن است در موارد خاص منجر به نتایج ناخواسته شود و بازگشت به وضعیت قبلی آزمایش یا عزیز است، یا غیرممکن است، به دلیل به برخی تحولاتی که ممکن است اتفاق بیفتد.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools