مجموعه آموزش هیدرولوژی - رابطه بارندگی و رواناب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مجموعه آموزش هیدرولوژی - رابطه بارندگی و رواناب


2.8 رابطه بارندگی - رواناب

بارانی که در زمان و مکان تعریف شده و بر روی حوضه آبریز می بارد، هیدروگراف تولید می کند. در شکل 7.8 عناصر اساسی خاصی از هیدروگراف حاصل از hyetogram تعریف شده است.


شکل 7.8 هیاتوگرام و هیدروگراف حاصل از یک حادثه طوفان (جریان باران) [Musy, 2001]


برای توصیف فرایندهایی که هنگام تبدیل باران به هیدروگراف جریان (توسط فرضیه هورتون) اتفاق می افتد، دو تابع به نام تابع تولید و تابع انتقال را اعمال می کنیم. عملکرد تولید اجازه می دهد تا هیتوگرام خالص باران از کل باران تعیین شود. عملکرد انتقال امکان تعیین هیدروگراف حاصل از باران خالص را فراهم می کند. باران خالص بخشی از کل باران را نشان می دهد که به روند جریان کمک می کند.


شکل 8.8 تبدیل کل باران در هیدروگراف. [Musy, 2001]


هیدروگراف با یک منحنی نامتقارن نشان داده شده است. پیک جریان با فرمول زیر نشان داده شده است:



جایی که:

 ضریب رواناب (بستگی به مشخصات حوضه آبریز دارد)

 i شدت بارندگی در زمان tc

 منطقه حوضه آبریز


می توان آن را تعریف کرد:

  • زمان پاسخ حوضه آبریز tr - نشان دهنده فاصله زمانی است که مرکز ثقل باران خالص را از اوج جریان یا گاهی مرکز ثقل هیدروگراف جریان جدا می کند.
  • زمان تمرکز tc - زمان مورد نیاز باران باریده شده روی حوضه آبریز برای جریان از دورترین نقطه به نقطه اندازه گیری رودخانه است. بنابراین، پس از زمان tc از ابتدای بارندگی، کل حوضه آبریز در نظر گرفته می شود که به جریان کمک می کند. مقدار i، شدت اصلی، فرض می کند که میزان بارندگی در طول tc ثابت است و تمام باران اندازه گیری شده در منطقه به جریان کمک می کند. اوج جریان Qp پس از دوره tc رخ می دهد.
  • بخش افزایشی tm - زمان شروع باران تا اوج هیدروگراف است
  • زمان پایه tb - مدت زمان جریان مستقیم را نشان می دهد.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools