مجموعه آموزش هیدرولوژی - اندازه گیری بارندگی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مجموعه آموزش هیدرولوژی - اندازه گیری بارندگی


1.9 اندازه گیری بارندگی

از بین تمام اجزای چرخه هیدرولوژیکی، عناصر بارش، به ویژه باران و برف، معمولاً اندازه گیری می شوند. بارش به طور کلی به صورت عمق انباشته آب گرفته شده در یک سطح افقی (میلی متر) در یک بازه زمانی بیان می شود.


1 میلی متر = 1 لیتر در متر مربع = 10 متر مکعب در هکتار


رایج ترین ابزاری که برای اندازه گیری میزان بارندگی استفاده می شود، باران سنجها و دستگاه های ضبط باران هستند.


1.1.9 سنج باران

از نظر جسمی نمی توان همه بارندگی یا بارش برف را در حوضه زهکشی گرفت. بارش بیش از این منطقه را فقط می توان با دستگاه های سنج بارانی نمونه برداری کرد. باران سنج ها بسته به میزان قرائت (روزانه یا ماهانه) ظرفیت های مختلفی دارند. باران سنج میزان کل بارندگی یا برف جمع آوری شده معمولاً در یک روز یا در یک ماه را نشان می دهد (اگر بار سنج در جایی قرار گیرد که دسترسی دشوار باشد).


اجزای تشکیل دهنده آن عبارتند از:

  • روزنه نمونه ای ساخته شده از برنج
  • یک قیف کند کردن که قسمت بالایی سنج را تشکیل می دهد و یک قسمت داخلی که از مس ساخته شده است.
  • یک لیوان مدرج مستقیماً از عمق باران که در منطقه باریده می شود قرائت می کند.

انتخاب محلی که مجموعه جمع آوری می شود بسیار مهم است، و باید نماینده منطقه باشد و مشخصه آن عدم وجود موانع در محله باشد. استانداردهای OMM در سال (1996) تصریح می کند که سطح پذیرش یک باران سنج باید افقی باشد و در 50/1 متر بالاتر از سطح خاک قرار گیرد.


شکل 1.9 باران سنج های هلمن [Musy, 2001]


2.1.9 ثبت کننده باران

نیاز به ثبت مداوم بارش ناشی از نیاز به دانستن نه تنها میزان باران است بلکه زمان باریدن آن و طی چه دوره ای است.


ضبط باران سایفون (سنج ضبط شناور)

باران در محفظه جمع آوری استوانه ای حاوی شناور ذخیره می شود. حرکات شناور توسط ردیابی قلم روی نمودار ثبت می شوند. وقتی هیچ بارانی نمی بارد، قلم یک خط افقی مداوم روی نمودار می کشد. هنگام بارندگی، شناور بالا می رود و قلم با توجه به شدت بارندگی، شیب های رو به بالا را در نمودار ردیابی می کند. هنگامی که محفظه پر است، بازوی قلم از بالای نمودار بلند می شود و شناور در حال افزایش، ماشه ای را متوقف می کند که تعادل محفظه را قطع می کند، که سیفون را برعکس کرده و فعال می کند. یک وزنه مقابل، اتاق خالی را به حالت ایستاده برمی گرداند و قلم به انتهای نمودار برمی گردد.


نوار باران سنج

باران گرفتار در جمع کننده از یک قیف به درون سطل دو محفظه ای با ظرفیت ثابت سرازیر می شود. هنگام پر کردن نکات سطل برای خالی شدن، و یک سطل دوقلوی همجوار شروع به پر شدن می کند. با نوک زدن سطل، یک مدار الکتریکی فعال می شود و پالس بعدی بر روی یک شمارنده ثبت می شود. در بسیاری از ایستگاه ها، به ویژه در مکان های از راه دور، اندازه گیری ها بر روی نوار مغناطیسی یا ضبط کننده های رویداد حالت جامد ثبت می شوند و کاست معمولاً در فواصل ماهانه تغییر می یابد.


باران سنج نوری

باران سنج نوری می تواند باران یا برف را اندازه گیری کند. این میزان بارش را در رابطه با اختلال در پرتو بین دیود ساطع کننده نور مادون قرمز و یک سنسور اندازه گیری می کند. این سنجها می توانند مستقیماً روی یک دستگاه ذخیره داده که توسط رایانه قابل دسترسی است ضبط کنند [Dingman, 2002].













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools