مجموعه آموزش هیدرولوژی - مدل های جریان متوسط و پایین :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مجموعه آموزش هیدرولوژی - مدل های جریان متوسط و پایین


1.9 معرفی

شناخت اطمینان از جریان کم و متوسط ​​برای اطمینان از یک مدیریت تعادل و تعدیل آب با حفظ همزمان عملکردهای حیاتی رودخانه ها ضروری است.


در این فصل ابتدا مدلهای ریاضی با هدف شبیه سازی فرایندهای رخداد جریان کم مورد بررسی قرار می گیرند. برخی از تعاریف ابتدا لازم است. سپس روش های اصلی برای تخمین جریان کم ارائه می شود. این موارد برای پیش بینی جریان کم یا محاسبه جریان کم جریان برای چند روز در طول سال به هیدرولوژیست ها ارائه می شود.


این مدل ها از لحاظ آماری-پویایی دارای ویژگی هایی هستند چون هجوم آب قبل از خشکسالی هیدرولوژیکی پیش بینی نمی شود بر اساس پیش بینی بلند مدت هواشناسی. بنابراین، یک مولفه تصادفی نقش مهمی در پیش بینی در مقیاس طیف وسیعی از هجوم آب در حوضه آبریز ایفا می کند.


مدل های مربوط به پیش بینی جریان متوسط ​​بیان شده بر اساس میانگین تخلیه ماهانه نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.


شکل 1.9 نوع هیدروگراف؛ نمایش منحنی recession.


جریان کم یک اصطلاح عمومی برای تخلیه کم رودخانه در دوره ای است که خوراک آب ناشی از بارندگی یا ذوب برف بسیار کم یا حتی وجود ندارد. در هنگام مطالعه جریان کم، معمولاً مشخصات کم جریان زیر در نظر گرفته می شود:


recession به عنوان تابع کاهش منظم زمان تخلیه ها در دوره کم جریان تعریف می شود. نمایشی از عملکرد منحنی recession در شکل 9.1 آورده شده است. هنگامی که در زمان کاهش دبی هجوم آب وجود نداشته باشد، می توان recession را تحت تأثیر قرار داد و هنگامی که رویدادهای بارشی جدید در دوره کاهش جریان آب نظارت می کنند، تحت تأثیر قرار می گیرند.


حداقل تخلیه سالانه کمترین مقدار تخلیه روزانه مشاهده شده در طول یک سال است (سال تقویمی یا هیدرولوژیک).


حداقل تخلیه مطلق حداقل تخلیه سالانه است که طی یک دوره طولانی از سال ثبت شده است.


حداقل تخلیه مشخصه (DCE) تخلیه روزانه بیش از 355 روز در طول یک سال است.


میانگین تخلیه ماهانه 95٪ احتمال بیش از حد که به عنوان تخلیه بند شناخته می شود.


تخلیه مشخصه 10 ماهه (DC10) تخلیه روزانه است که به طور متوسط ​​در ده ماه در سال فراتر می رود.


Q347 (یا Q95%) تخلیه ای است که در طول یک سال 345 روز (95٪) برابر یا بیشتر از آن است.


برخی از مشخصات جریان کم، که در بالا ارائه شده است، با استفاده از منحنی مدت زمان تخلیه های روزانه تعیین می شود.


منحنی مدت را می توان با طبقه بندی تخلیه های روزانه ثبت شده در کل دوره مشاهده به ترتیب کاهش یا با تعیین منحنی های مدت زمان تخلیه های روزانه در طی یک سال ارزیابی کرد و سپس میانگین کل منحنی های سالانه را تعیین کرد. .


در شکل 2.9 منحنی مدت زمان تخلیه های روزانه و خصوصیات جریان کم ارائه شده است.


شکل 2.9 منحنی مدت و ویژگی های جریان کم.


جریان کم ممکن است از نظر پیش بینی یا از نظر تعیین مقادیر مشخصه مصنوعی بیان شده از نظر احتمال مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.


مقادیر مشخصه مصنوعی به حداقل مقدار سالانه روزانه یا حداقل مقدار روزانه از یک ماه یا یک فصل خاص یا حداقل مقدار متوسط ​​ماهانه برای یک ماه خاص با یک دوره بازگشت مشخص گفته می شود. روش های بدست آوردن این برآورد های مصنوعی براساس تجزیه و تحلیل آماری منحنی های احتمال است و در اینجا درمان نخواهند شد.


پیش بینی جریان کم شامل ارزیابی مقدار مشخصه واقعی جریان کم است که انتظار می رود از این پس در مدت زمان مشخصی اتفاق بیفتد. مدل هایی که برای پیش بینی های جریان کم استفاده می شوند دارای ویژگی تعیین کننده و آماری هستند.


تا زمانی که پارامترهای منحنی recession به حالت اولیه رطوبت خاک و میزان پر شدن بستر رودخانه بستگی داشته باشند، آنها مدل هایی با ویژگی تعیین کننده هستند. از آنجایی که هجوم آب (بارش و / یا ذوب برف) می تواند در فاصله زمانی پیش بینی شده رخ دهد و نمی توان از نظر هواشناسی طی چنین مدت طولانی پیش بینی کرد، هجوم آب از نظر آماری در نظر گرفته خواهد شد.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools