انتقال آب دریای خزر - قسمت چهارم :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




انتقال آب دریای خزر - قسمت چهارم


یک روش دیگر برای پاسخ‌دادن به پرسش اصلی مطرح‌شده در قسمت‌های پیشین، توجه به ویژگی‌های طرح انتقال آب به سمنان است. به جز ابعاد گسترده و  «ابرطرح» بودن، چه مشخصه‌های دیگری باعث جلب توجه افکار عمومی ‌و طوﻻنی‌شدن مطالعات اولیه ‌این طرح شده است؟ به نظر می‌رسد پاسخ را باید در ویژگی‌هایی چون نیازهای مطرح‌شده، شیرین‌کردن آب شور، انتقال طوﻻنی، ارزیابی اقتصادی و برنامه‌ریزی مالی طرح جستجو کرد. درباره مشکلات، موانع و چالش‌های نمک‌زدایی آب دریای خزر بر محیط‌زیست آبی شکننده محلی[1] و انتقال توأم با پمپاژهای مکرر به ارتفاع بیش از 2700 متراز دید فنی و اقتصادی و محیط‌زیستی، به‌اندازه کافی صحبت شده و می‌شود. در ‌این قسمت تمرکز بر نیازهای آبی تعریف‌شده و ارزیابی اقتصادی و مالی طرح است.


1- تعریف نیازها و تقاضای آب در‌آینده

در‌آینده‌نگری که برای طرح انتقال آب شده است،  رقم آب شهری از حدود 45 میلیون مترمکعب در سال وضع موجود، به رقم 100 میلیون مترمکعب در سال 1425 افزایش پیدا می‌کند، یعنی بیش از دو برابر می‌شود. رقم آب صنعتی از حدود 30  تا 40 میلیون متر مکعب وضع موجود، به رقم 150 میلیون متر مکعب در سال 1425 می‌رسد، یعنی نزدیک به چهار برابر. چنین رشدهایی  برای مصارف 25 سال ‌آینده ‌این پرسش را در ذهن متخصصان آب ‌ایجاد می‌کند که ‌آیا در سال 1425 قرار است مدیریت آب مثل امروز باشد و در بر همین پاشنه بچرخد؟ یعنی‌آیا قرار است پیشران‌های توسعه کماکان بی‌قاعده رشد کند و باقیمانده منابع طبیعی و محیط‌زیست را به نابودی بکشاند؟ اگر پاسخ مثبت است که ما با یک مدیریت منابع آب منفعل و تسلیم‌شده روبرو هستیم که نمی‌تواند ادعایی برای تغییر و تحول داشته باشد. اما اگر پاسخ به پرسش‌های فوق منفی است، ما ناگزیریم که برنامه‌ریزی طرح‌ها را مطابق با جهت‌گیری‌های جدیدی بنا کنیم که در ‌این قسمت موضوع نیازها از چند بعد قابل بحث و بررسی است، و به لحاظ اهمیت حتی‌اﻻمکان در بخش بعدی به هریک به طور جداگانه پرداخته می‌شود.


2- ارزیابی و تحلیل‌های اقتصادی طرح

خلاصه مطالعات اولیه ‌این طرح که  همراه اظهار نظر مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شد حاکی از آن است که ‌این طرح فاقد توجیه اقتصادی می‌باشد. ‌این بررسی در مرحله میان‌کار توسط مشاور مهاب قدس در سطح قیمت‌های 1392 و بر اساس 4400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اولیه مالی و 38 میلیارد تومان خسارت وارده در محل برداشت آب  و 400 میلیارد تومان هزینه‌های نگهداری و بهره‌برداری در سال انجام پذیرفته است. این مطالعات احتماﻻً در گزارش بعدی که مشاور برای کارفرما، تغییر کرده است. در مطالعات میان‌کار، آب منتقل‌شده 7047 لیتر برثانیه معادل 222 میلیون متر مکعب در سال کل آب تأمین‌شده که 2000 لیتر بر ثانیه برای مصارف شهری و باقیمانده مصارف صنعتی است (مظاهری و عبدالمنافی، 1393). 


فایده‌های طرح جمعاً معادل ساﻻنه 490 میلیارد تومان که 79 درصد مربوط به آب صنعتی،  16 درصد آب شهری و 5 درصد تولید انرژی برقابی است. نسبت فایده به هزینه‌ها برای 30 سال دوره بررسی، 53/0 برآورد شده است. 


نتیجه بررسی کارشناسان این مرکز درباره اقتصاد ‌این طرح، بدون بررسی مفروضات و مبانی ‌این مطالعات در ذیل آمده است:


پائین‌بودن نسبت فایده به هزینه که نشانه کارآیی نازل طرح است و فایده خالص منفی 436 میلیارد تومان معادل ساﻻنه نشانگر زیاندهی باﻻی طرح است.

چرا گزینه کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری آب در بخشهای شهری، صنعتی، کشاورزی و بازدهی آن به عنوان رقیب انتقال آب از دریا مورد بررسی قرار نگرفته است؟

پیشنهاد انتقال صنایع آب‌بر با بازده کم اقتصادی به خارج از ‌این استان.

از آنجایی که ‌این بررسی به تمام جنبه‌ها نپرداخته است، در قسمت‌های بعدی با تشریح مبانی و فرایندهای مختلف کار، توضیحات بیشتری ارائه می‌شود.  


 پی‌نوشت:

1- در حاضر ایران تاکنون نمک‌زدایی آب دریا در این مقیاس را نداشته است. طبق اظهارات اخیر مسئولان وزارت نیرو، بیش از 70 دستگاه آب شیرین‌کن با ظرفیت کل 150 میلیون متر مکعب در سال در حال فعالیت هستند.


منبع: اندیشکده تدبیر آب ایران


انتقال آب دریای خزر- قسمت اول

انتقال آب دریای خزر- قسمت دوم

انتقال آب دریای خزر- قسمت سوم

انتقال آب دریای خزر- قسمت پنجم












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools