دستورالعمل ناحیه‌بندی استقرار کاربری در حریم کیفی منابع آب سطحی - بخش سوم :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




دستورالعمل ناحیه‌بندی استقرار کاربری در حریم کیفی منابع آب سطحی - بخش سوم


ماده 3- با توجه به ریسک آلودگی برای منابع آب و تاثیرگذاری (مستقیم و غیرمستقیم1) کاربری ها/ فعالیت ها بر کارکردهای حریم کیفی منابع آب سطحی، در ناحیه حفاظت هرگونه فعالیت، ساخت و ساز و تغییر وضعیت طبیعی زمین به جز موارد خاص تعیین شده در تبصره های ذیل این ماده، در ناحیه حفاظت ممنوع است2.


 تبصره 1: عبور تاسیسات زیربنایی شامل راه، خطوط ریلی، پل ها، خطوط برق، آب، گاز، مخابرات و نظایر آن ها از عرض منابع آب سطحی موضوع این آیین نامه و ناحیه حفاظت، به شرطی مجاز است که گزینه دیگری موجود نباشد. در این صورت هنگام اجرای این تاسیسات بایستی کلیه تمهیدات لازم برای حفظ حاشیه و بستر رودخانه و ایجاد کم ترین تغییر در آن ها مد نظر قرار گیرد. هم چنین پس از پایان عملیات اجرایی و ساختمانی، بایستی اقدامات اصلاحی لازم برای بازگرداندن محدوده حریم کیفی و بستر به شرایط پیش از عملیات انجام شود. تشخیص لزوم عبور تاسیسات از عرض منابع آب سطحی، صدور مجوز عبور تاسیسات از این محدوده ها و نظارت بر حسن اجرای مفاد این تبصره بر عهده شرکت آب منطقه ای مربوطه می باشد1. در صورت هم پوشانی حریم راه ها و خطوط ریلی با حریم کیفی منابع آب سطحی بایستی تمهیدات لازم برای جمع آوری و انتقال یا کاهش بار آلودگی رواناب های ناشی از آن ها، پیش از ورود به منابع آب با تایید و نظارت شرکت آب منطقه ای و اداره کل محیط زیست استان به اجرا گذاشته شود.

تبصره 2: احداث سازه های آبی و تاسیسات مرتبط با حفاظت، کنترل و بهره برداری از منابع آب از جمله راه دسترسی، توسط سازمان های ذیربط با تایید شرکت آب منطقه ای مربوطه در ناحیه حفاظت بلامانع است. در ضمن، برای ناحیه حفاظت رودخانه های حفاظت شده، تالاب های ثبت شده در کنوانسیون رامسر و سایر منابع آب سطحی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، با تایید اداره کل حفاظت محیط زیست استان مربوطه، بلامانع خواهد بود.


تبصره 3: استقرار کاربری های صرفاً نظامی، انتظامی و امنیتی به شرط آن که استقرار در ناحیه دیگری از حریم کیفی برای آن متصور و توجیه نباشد، در محدوده ناحیه حفاظت منحصراً با درخواست ستاد کل نیروهای مسلح و از طریق مراجع قانونی و تایید وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با ارائه برنامه مدیریت زیست محیطی و تعهد رعایت ملاحظات آن، مجاز می باشد.

تبصره 4: در محدوده شهرها و روستاها، هرگونه استقرار کاربری جدید، احداث خیابان و عبور خطوط فاضلاب به موازات منابع آب سطحی در محدوده ناحیه حفاظت، ممنوع می باشد. در این محدوده تنها ایجاد دیواره های ساحلی و فضای سبز با رعایت ایجاد حداقل تغییرات یا اغتشاش در سطح زمین و استفاده از گیاهان بومی و استفاده از مصالح نفوذپذیر و طبیعی برای سطح زمین، با تایید و تحت نظارت شرکت های آب منطقه ای مجاز می باشد.

تبصره 5: شرکت های آب منطقه ای علاوه بر رعایت ممنوعیت های مربوط به پهنه سیلاب پنج ساله و حوضه های تامین آب شرب، حسب اختیارات خود در آیین نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه ها، انهار، مسیل ها، مرداب ها، برکه های طبیعی و شبکه های آبرسانی، آبیاری و زهکشی، تدابیر لازم برای جلوگیری از اجاره بستر و استقرار کاربری ها در داخل . بستر منابع آب را معمول نمایند1.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools