اندازه گیری تغییر در میزان اکوسیستم های مربوط به آب در طول زمان - بخش 1 :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




اندازه گیری تغییر در میزان اکوسیستم های مربوط به آب در طول زمان - بخش 1


1 سیستم زیست محیطی مرتبط با آب

1.1 اکوسیستم های مربوط به آب چیست؟

اکوسیستم های مربوط به آب، زیر مجموعه ای از همه اکوسیستم ها هستند (MEA، 2005). آنها حاوی منابع آب شیرین جهان، طبیعی و مصنوعی هستند و شامل دریاچه ها و مخازن هستند. رودخانه ها، نهرها، کانال ها و خورها، آب های زیرزمینی. و انواع مختلفی از تالاب ها مانند باتلاق ها، باتلاق ها، پنجه ها، زمین های ذغال سنگ نارس، مرداب ها، شالیزارها و حرا ها. اکوسیستم های مرتبط با آب را می توان به عنوان "یک مجموعه پویا از جوامع گیاهی، جانوری و میکروارگانیسم ها و محیط غیر زنده تحت سلطه حضور آب روان یا بی حرکت و تعامل به عنوان یک واحد عملکردی" تعریف کرد. (MEA ،2005؛ Dickens و همکاران، 2019).


2.1 چرا اکوسیستم های مرتبط با آب برای توسعه پایدار مهم هستند؟

آب شیرین 0.01 درصد از کل آب موجود در کره زمین را تشکیل می دهد و اکوسیستم های مربوط به آب فقط 0.8 درصد از سطح زمین را پوشش می دهند (MEA، 2005)، و با این وجود با توجه به این ارقام درصد بسیار کم، در نظر گرفتن آرایه قابل توجه است. کالاها و خدماتی که اکوسیستم های مربوط به آب برای فعال کردن و حفظ حیات در زمین ارائه می دهند. به عنوان مثال، اکوسیستم های مرتبط با آب از متنوع ترین محیط های زیست شناختی در جهان هستند که میزبان حدود 10 درصد از گونه های شناخته شده جهان هستند. آنها به حفظ چرخه هیدرولوژیکی جهانی، چرخه کربن و چرخه مواد مغذی کمک می کنند. آنها ذخیره طبیعی آب شیرین را در هنگام خشکسالی فراهم می کنند و جریان آب را در صورت سیل تنظیم می کنند. آنها آب را تصفیه می کنند و آب های زیرزمینی را دوباره پر می کنند و خدماتی را ارائه می دهند که ما در زندگی روزمره از آنها استفاده می کنیم، از جمله تأمین آب برای مصارف خانگی (امنیت آب)، کشاورزی (امنیت غذایی)، تولید انرژی، اشتغال، ناوبری، تفریح ​​و گردشگری.


از آنجا که اکوسیستم های مربوط به آب دارای چنین ارزش قابل توجهی هستند - از جمله ارزش های اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و بیولوژیکی - ضروری است که از این منبع محافظت شود و به نوبه خود، ارائه خدمات آب شیرین به جامعه و سیاره ما باشد. آب شیرین یک منبع اساسی است که برای رفاه همه موجودات زنده ضروری است. بدون حفاظت و حاکمیت موثر، اکوسیستم های مربوط به آب به راحتی کاهش می یابند، تخریب می شوند یا می توانند به طور کامل از بین بروند. برای توسعه پایدار کشورها باید اکوسیستم های مربوط به آب را بازیابی و محافظت کنیم.


3.1 اکوسیستم های مرتبط با آب در دستور کار 2030 برای توسعه پایدار

بعد زیست محیطی اهداف توسعه پایدار (SDG) برای اکوسیستم های مربوط به آب در چندین هدف و شاخص تأمین می شود. در چارچوب شاخص جهانی برای اهداف توسعه پایدار و اهداف برنامه 2030 برای توسعه پایدار، چندین شاخص SDG وجود دارد که اطلاعات خاص در مورد اکوسیستم های مربوط به آب را اندازه گیری می کند از جمله: شاخص 6.3.2: اندازه گیری کیفیت آب محیط آبهای داخلی؛ شاخص 6.4.2: اندازه گیری تنش آب و جریان های محیطی ؛ و شاخص 15.1.2: اندازه گیری تنوع زیستی آب شیرین و مناطق حفاظت شده.


علاوه بر این شاخص های SDG، به طور خاص یک شاخص وجود دارد - شاخص SDG 6.6.1 - که کاملاً به اندازه گیری تغییرات کمیت، کیفیت و منطقه فضایی آب در انواع مختلف اکوسیستم های مربوط به آب اختصاص دارد. شرح شاخص SDG 6.6.1 به شرح زیر است: تغییر در میزان اکوسیستم های مربوط به آب در طول زمان. هدف این سند راهنمایی کارشناسانی است که قصد نظارت و گزارش داده های SDG رسمی را بر روی شاخص SDG 6.6.1 دارند. بدین ترتیب اطلاعات موجود در این سند کاملاً با شاخص SDG 6.6.1 سروکار دارد. توسط آژانس نگهبان رسمی شاخص ها، برنامه محیط زیست سازمان ملل 1 (UNEP) تهیه شده است.


دبیرخانه رامسر یکی از متولیان شاخص 6.6.1 است. روش آنها براساس گزارش ملی به کنوانسیون رامسر است و در این سند آورده نشده است. گزارش های ملی به کنوانسیون رامسر برای اطلاع رسانی گزارش داستانی در مورد هدف 6.6 استفاده می شود.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools