فهرست اندازه گیری تغییر در میزان اکوسیستم های مربوط به آب در طول زمان :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




فهرست اندازه گیری تغییر در میزان اکوسیستم های مربوط به آب در طول زمان


این روش در مارس 2020 به روز شد و جایگزین نسخه منتشر شده در نوامبر 2018 می شود. این به روز رسانی شامل اطلاعات تکمیلی در بخش مقدمه و پیشینه است. اطلاعات تکمیلی دیگری نیز به چندین بخش زیرشاخص اضافه شده است، که به درک کامل تری از روند تولید داده های زیر شاخص از مشاهدات زمینی مبتنی بر ماهواره اجازه می دهد.


اندازه گیری تغییر در میزان اکوسیستم های مربوط به آب در طول زمان

  • هدف توسعه پایدار
  • روش پایش
  • شاخص 6.6.1


معرفی

آب شیرین، به مقدار و کیفیت کافی، برای همه جنبه های زندگی و اساسی برای توسعه پایدار ضروری است. اکوسیستم های مربوط به آب - از جمله دریاچه ها، رودخانه ها، تالاب ها و آب های زیرزمینی - تامین آب و غذا به میلیاردها نفر، زیستگاه های بی نظیر بسیاری از گیاهان و حیوانات را فراهم می کند و ما را از خشکسالی و سیل محافظت می کند. در حالی که اکوسیستم های مربوط به آب کمتر از 1٪ کل آب روی زمین را در خود نگه می دارند، این اکوسیستم ها از تنوع استثنایی برخوردار هستند و میزبان 40٪ از کل گونه های گیاهی و جانوری هستند، از جمله گونه های ماهی بیشتر از آنچه در اقیانوس های جهان دیده شده است (Reid و همکاران، 2019 )


اکوسیستم های مربوط به آب دارای ارزش های بیولوژیکی، اجتماعی، آموزشی و اقتصادی بسیار زیادی هستند. آنها چرخه هیدرولوژیکی جهانی، چرخه کربن و چرخه های غذایی را حفظ می کنند. آنها آب شیرین تصفیه شده طبیعی، جریان ها و شرایط شدید را تنظیم می کنند. کالاها و خدمات حاصل از این اکوسیستم ها گستره طیف توسعه پایدار و فعالیتهای کل بخش شامل آب برای آشامیدن، کشاورزی، اشتغال، تولید انرژی، ناوبری، تفریح ​​و گردشگری را در بر می گیرد. حفاظت یا بازیابی اکوسیستم های مرتبط با آب، مانند تالاب ها، جنگل های حرا ساحلی و دشت های سیلاب طبیعی در مسیرهای آبی، یک روش مهم کاهش طبیعی مبتنی بر طبیعت است، زیرا این اکوسیستم ها به عنوان غرقاب های کربن جذب گازهای گلخانه ای می شوند (UN Water، 2019). تالاب ها و peatlands یک منبع عمده استفاده نشده برای کاهش است. Peatlands فقط حدود 3٪ از سطح زمین جهان را پوشش می دهد اما حداقل دو برابر بیشتر از جنگلهای زمین کربن ذخیره می کند، در حالی که خاکهای حرا بیش از 6 میلیارد تن کربن را در خود نگه می دارند و می توانند کربن را تا 3-4 برابر بیشتر از زمینهای مشابه خود جدا کنند (IUCN، 2017).


اکوسیستم های مرتبط با آب با عملکرد خوب و مدیریت صحیح منابع آب در دستیابی به همه 17 SDG نقش دارد. با این حال ، یک چالش قابل توجه برای محافظت و بازیابی اکوسیستم های مرتبط با آب این است که مدیریت این سیستم ها اغلب متمرکز بر تأمین آب کاملاً برای مصارف انسانی و تولیدی است، با توجه کافی به منظور اطمینان از یکپارچگی عملکردهای زیست محیطی و تنوع زیستی گونه ها در آن نتیجه آن فدای زندگی آب شیرین بوده است، که در نهایت می تواند منجر به نابودی اکوسیستم های مورد نیاز برای حمایت از اهداف مشابه شود. در هیچ کجا بحران تنوع زیستی حادتر از اکوسیستم های آب شیرین نیست (Albert و همکاران، 2020). تالاب ها سه برابر سریعتر از جنگل ها در حال ناپدید شدن هستند. تخمین زده شده است که 87 درصد از کل تالاب ها در 300 سال گذشته و بیش از 50 درصد از سال 1900 در جهان از بین رفته است (Gardner و همکاران، 2018).


تهدیدات مربوط به اکوسیستم های مرتبط با آب (تغییر جریان، از بین رفتن اتصال؛ آلودگی؛ تخریب و از بین رفتن زیستگاه؛ بهره برداری بیش از حد از گونه ها) ناشی از فعالیت های انسانی برای کشاورزی، تولید برق، شهرنشینی، صنعت، معدن، مدیریت سیل و تأمین آب خانگی است. تصمیم گیرندگان باید از کلیه اطلاعاتی که در اختیارشان است استفاده کنند تا بتوانند تهدیدات اکوسیستم های مرتبط با آب را بهتر درک کنند و اقدامات مناسب برای کاهش تهدیدات را اجرا کنند. اندیکاتور SDG 6.6.1 تغییرات در انواع مختلف اکوسیستم مربوط به آب را برای اطلاع از تصمیم گیری در مورد نحوه حفاظت و بازیابی آنها (هدف SDG 6.6) پیگیری می کند، تا بتواند به نفع مردم و کره زمین باشد. داده های شاخص برای پشتیبانی از کلیه فرآیندهای تصمیم گیری در کل بخش است که ممکن است بر کمیت، کیفیت و در نهایت سلامت اکولوژیکی آب شیرین موجود در دریاچه ها، مخازن، تالاب ها، حرا، رودخانه ها و آب های زیرزمینی تأثیر بگذارد.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools