اندازه گیری تغییر در میزان اکوسیستم های مربوط به آب در طول زمان - بخش 8 :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




اندازه گیری تغییر در میزان اکوسیستم های مربوط به آب در طول زمان - بخش 8


شاخص های فرعی موجود در سطح 2 جنبه های شاخص 6.6.1 هستند که یا مدل سازی می شوند و یا نیاز به نظارت "درجا" در خود کشورها دارند. آژانس متولی متناوباً اطلاعات سطح 2 جمع آوری شده توسط کشورها را درخواست کرده و پس از کنترل کیفیت، داده های مناسب را به UNSD ارائه می دهد.


6.3 اندازه گیری یا مدل سازی جریان رودخانه (تخلیه)

تخلیه رودخانه و خور، یا حجم آب در حال حرکت در پایین دست در واحد زمان، یک معیار اساسی برای درک مقدار آب درون یک اکوسیستم و در دسترس بودن برای استفاده انسان است. این بخش ملاحظات کلیدی برای نظارت بر تخلیه را توصیف می کند و معیارهایی را برای داده های تخلیه تولید شده برای پشتیبانی از شاخص 6.6.1 ارائه می دهد.


روش های رایج نظارت درجا: روش های مختلفی برای نظارت بر تخلیه درجا وجود دارد و انتخاب باید براساس اندازه و نوع پهنه آب، زمین و سرعت جریان آب، دقت مطلوب اندازه گیری و همچنین بودجه موجود انجام شود. دو روش معمول و در دسترس، اندازه گیری ایستگاه ها و استفاده از کنتورهای فعلی است. در بسیاری از کشورها، ایستگاه های اندازه گیری رایج ترین ابزار برای اندازه گیری میزان تخلیه رودخانه هستند زیرا حتی برای نظارت مستمر و اغلب در زمان واقعی نیز امکان پذیر است. اینها مکانهایی ثابت در امتداد یک رودخانه یا خور هستند که در آن سطح سطح آب (مرحله) در مکانهایی کنترل می شود که یک رابطه منحصر به فرد بین مرحله و جریان وجود دارد و می توان منحنی به اصطلاح درجه بندی را تولید کرد. ارتفاع سطح آب (مرحله) به طور مکرر گرفته می شود و تخلیه تخلیه می شود، اغلب در فواصل ماهانه اما در بسیاری از مکان ها، این در فواصل روزانه یا حتی به طور مداوم در دسترس است. کنتورهای کنونی و ابزارهای دیگر می توانند برای نظارت بر جریان و محاسبه دبی استفاده شوند. به عنوان مثال، مترهای پروانه، پیگمی یا جریان الکترومغناطیسی اغلب برای اندازه گیری سرعت مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند همراه با روش های سطح مقطع برای بدست آوردن سرعت جریان استفاده شوند. Acoustic Doppler Current Profiler (ADCPs) برای اندازه گیری دقیق عمق بستر، سرعت و تخلیه بستر، به طور گسترده ای برای رودخانه ها / مصب های بزرگتر استفاده می شود. آنها اغلب به قایق ها متصل می شوند و در امتداد یک پهنه آب کشیده می شوند، اما همچنین می توان تاسیسات دائمی را پیدا کرد، امواج صوتی را ارسال می کند و بازتاب صوتی را اندازه گیری می کند. کنتورها و ابزارهایی مانند ADCP به طور قابل توجهی هزینه بیشتری نسبت به سایر روش های اندازه گیری دارند و به اپراتورهای ماهر و برنامه های نگهداری خوب نیاز دارند. با این حال، در رودخانه های بزرگتر، آنها ممکن است مناسب ترین گزینه باشند، به ویژه در شرایط جریان زیاد.


مکان پایش: روش پایش انتخاب شده ممکن است جایی را که در امتداد یک رودخانه یا خور تخلیه می شود تعیین کند. به عنوان مثال، اگر رگه های ثابت وجود داشته باشد، نظارت همیشه در اینجا انجام می شود. از آنجا که نظارت بر تخلیه درجا می تواند زمان بر و هزینه بر باشد، انتخاب مکان های استراتژیک که نمایانگر یک رودخانه یا خور کامل هستند توصیه می شود. حداقل تلاش برای نظارت بر این است که یک سایت اندازه گیری جریان در نزدیکی خروجی هر حوضه (به حوضه دیگر) پیدا شود. علاوه بر این، نظارت در نقطه خروج از همه انشعابات بزرگ سطح قابل توجهی از اطلاعات را اضافه می کند. در جاهایی که به دلیل تأثیر انسانی بر تخلیه تأثیر محلی می گذارد، توصیه می شود جریان در بالادست و پایین دست این مناطق کنترل شود تا بتوان وضعیت کلی را مدیریت کرد.


فرکانس نظارت: مقدار آب رودخانه یا خور می تواند به سرعت در واکنش به بارندگی و الگوهای آب و هوایی تغییر کند. هرچه اطلاعات مربوط به تخلیه بیشتر باشد، دقت آن داده تخلیه نیز بیشتر است. با این حال، تمرکز بر تلاش ها و انتخاب یک فرکانس استراتژیک برای نظارت مهم است. داده های مربوط به تخلیه در حالت ایده آل باید حداقل یک بار در ماه مشخص شود (ایده آل با فرکانس روزانه) و سپس می توان از این داده ها برای تعیین روند سالانه و بلند مدت استفاده کرد. مقدار آب در خورها ممکن است به طور قابل توجهی تحت تأثیر جریان های جزر و مدی قرار گیرد، بنابراین این شاخص به ورودی های آب شیرین به خور از رودخانه بالادست محدود می شود.


مدلسازی تخلیه: علاوه بر نظارت درجا که همیشه تحت تأثیر انواع اشکال تعدیل جریان، ذخیره سازی یا انتزاع در بالادست قرار دارد، تخلیه ممکن است از یکی از بسیاری از مدل های موجود که از داده های آب و هوایی و استفاده از زمین استفاده می کنند، در میان سایر داده ها، مدل سازی شود، برای برآورد جریان طبیعی و فعلی. برنامه های کاربردی مدل هیدرولوژیکی در سطح جهان در دسترس است و در برخی کشورها این مدل های مشابه یا مشابه برای متن محلی ساخته شده اند و با استفاده از داده های واقعی اندازه گیری شده کالیبره می شوند. برای اطمینان از صحت، توصیه می شود که داده های تخلیه مدل شده با اندازه گیری درجا، در هر کجا امکان پذیر است. مدل های هیدرولوژیکی مفهومی برای تخمین جریان و تخلیه به طور معمول کمتر قابل درک هستند که اثرات جریان تغییرات جزئی پوشش زمین را با گذشت زمان به دلیل کالیبره شدن مدل ها بر روی داده های جریان تاریخی و شرایط استفاده از زمین مرتبط، کمتر انجام دهند.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools