اندازه گیری تغییر در میزان اکوسیستم های مربوط به آب در طول زمان - بخش 5 :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




اندازه گیری تغییر در میزان اکوسیستم های مربوط به آب در طول زمان - بخش 5


3.3 اندازه گیری منطقه تالاب

1.3.3 چرا منطقه تالاب را اندازه گیری کنیم؟

بیش از 1 میلیارد نفر کاملاً به خدمات ارائه شده توسط اکوسیستم تالاب مانند باتلاق ها، تالاب ها، پناهگاه ها، سرزمین های peatlands، باتلاق ها و شالیزارها تکیه می کنند. تالاب های طبیعی سالم و عملکردی ذاتاً با معیشت انسان، رفاه و توسعه پایدار ارتباط دارند. با این حال، تالاب ها با تهدیدهای عمده ای روبرو هستند که ناشی از تبدیل برای توسعه تجاری و کشاورزی، صید بی رویه، گردشگری، آلودگی و تغییرات آب و هوا است. نیاز به تقویت و تقویت سیاست های ملی و چارچوب های قانونی برای کمک به کشورها در حفاظت و بازیابی اکوسیستم های حیاتی تالاب ها ضروری است. اما تلاش های گذشته به دلیل کمبود اطلاعات در مورد مکان ها، انواع و اندازه منابع تالاب با مشکل روبرو شده است. این نوع داده ها و اطلاعات برای اندازه گیری اثربخشی سیاست ها، سازوکارهای قانونی و نظارتی و برای ردیابی پیشرفت به سمت SDG بسیار مهم است. علیرغم اهمیت تالاب ها، و برخلاف سایر اکوسیستم های حیاتی (به عنوان مثال جنگل ها، گیاهان حرا و آبهای داخلی)، تاکنون، میزان و پویایی اکوسیستم های تالاب به خوبی تعریف نشده، مشخص و مدلسازی شده است.


2.3.3 شرح روش مورد استفاده برای نقشه برداری جهانی تالاب ها

تالابهای گیاهی داخل کشور با توجه به تعریف زیر نقشه برداری می شوند: "تالاب های گیاهی داخل کشور شامل مناطقی از باتلاق، زمینهای ذغال سنگ، باتلاقها، باتلاقها و سهره ها، قسمتهای گیاهی جلگه های سیل و همچنین شالیزارهای برنج و کشاورزی رکود سیل است." این زیرشاخص فقط تالابهای گیاهی داخلی و نه گیاهان حرا ساحلی را اندازه گیری می کند (به بخش 5.3 این روش روی حرا نگاه کنید). این روش شاخص SDG برای گزارش رسمی آمار SDG 6.6.1 شاخص استفاده می شود. 5


5- این تعریف بسیار گسترده ای از تالاب ها را که توسط کنوانسیون رامسر در مورد تالاب ها استفاده می شود، اعمال نمی کند، که ممکن است به معنی تمام آبهای یک کشور از جمله محیط دریایی باشد. تعریف SDG 6.6.1 نشانگر فقط به گروه خاصی از گونه شناسی تالاب های گیاهی داخل کشور اشاره دارد. ممکن است کشورها با استفاده از داده های میزان تالاب های SDG در گزارش های ارائه شده به کنوانسیون رامسر در مورد تالاب ها، سود ببرند.


شکل 3. نقشه وسعت تالاب برای سرزمین اوگاندا


نقشه برداری جهانی جغرافیایی با وضوح بالا از تالاب های گیاهی داخلی با جزئیات میزان فضاهای تالاب در هر کشور تولید شده است. داده های مربوط به تالاب ها برای پشتیبانی از کشورها با نظارت بر اکوسیستم تالاب هایشان و ایجاد یک شکاف داده جهانی موجود تولید شده است. روش تولید داده با استفاده از یک مکانیسم پایش تالاب ثابت بر اساس داده های ماهواره ای رصد زمین و نقشه جهانی شامل کل سطح زمین زمین به جز قطب جنوب و چند جزیره کوچک است.


از آنجا که تالاب ها تمایل به حساسیت به تغییرات سالانه دارند، داده های چند ساله جمع آوری شد تا تعصب های بالقوه سالانه را یکنواخت کند و تخمینی قوی از میزان تالاب ایجاد کند. داده ها از سال 2016، 2017 و 2018 جمع آوری شده و برای تولید یک اندازه گیری پایه منطقه تالاب (در کیلومتر مربع) ترکیب شده است. به روزرسانی های سالانه در آینده امکان ایجاد آمار تغییر در تالاب ها را فراهم می کند و این اطلاعات پس از دستیابی در پورتال داده SDG 6.6.1 نمایش داده می شود. پیش بینی میزان تالاب با استفاده از داده های مشاهده زمین به چهار مliesلفه بستگی دارد: طبقه بندی، داده های آموزش، یادگیری ماشین و پردازش پس از آن. این روش برای پیش بینی احتمال تالاب از تمام داده های موجود از ماهواره های Sentinel-1، Sentinel-2 و Landsat 8 استفاده می کند. از یک مدل ارتفاعی دیجیتال برای واجد شرایط بودن پیش بینی تالاب استفاده می شود و یک روال پس از پردازش نقشه احتمال تالاب را به نقشه ای از میزان تالاب تبدیل می کند.


شکل 4. گردش کار برای نقشه برداری از میزان تالاب جهانی


علاوه بر این، از اطلاعات توپوگرافی مدلهای ارتفاعی دیجیتال (DEM) مشتق از ماهواره استفاده می شود. نزدیک به 4 میلیون تصویر ماهواره ای بالغ بر 2.8 پتابایت داده با استفاده از یک مدل یادگیری ماشین خودکار مورد تجزیه و تحلیل و طبقه بندی به عنوان تالاب یا غیر تالاب قرار گرفت.


کاربران نقشه جهانی تالاب باید توجه داشته باشند که این نقشه ارزیابی سریع توزیع جهانی تالاب های گیاهی را نشان می دهد. روش مورد استفاده، تالابهای داخلی گیاهان را شناسایی می کند. این ممکن است در مقایسه با آمارهای ملی که ممکن است معیارهای اندازه گیری آبهای سطحی و تالاب های ساحلی / دریایی را ادغام کند، دست کم گرفته شود. دقت داده برای داده های تالاب موجود تقریباً 70٪ است و داده های تالاب با 100٪ دقت در این زمان فعلی عملی نیست. در حالی که این روش مبتنی بر یک روش نگاشت علمی سالم و قوی است، اما به طور حتم در پیش بینی های تالاب از نظر خطاهای حذف و حذف، عدم دقت وجود خواهد داشت. خطاهای قابل توجه کمیسیون به عنوان مثال بسته های کشاورزی با آبیاری با شدت زیاد به عنوان تالاب طبقه بندی می شوند زیرا شبیه بسیاری از خصوصیات طیفی تالاب ها هستند (یعنی وجود رطوبت زیاد و پوشش گیاهی حتی در فصل خشک). خطاهای حذف عمدتا به تنوع زیاد تالاب ها نسبت داده می شود. علی رغم تلاش بیشتر برای آموزش مدل در وسیع ترین دامنه تالاب های ممکن، انواع تالاب ها و مواردی از رفتار تالاب ها وجود دارد که در یک مدل جهانی به اندازه کافی اسیر نمی شوند. به عنوان مثال، برخی از تالاب های زودگذر به ندرت دچار آبگرفتگی یا مرطوب می شوند و بنابراین اغلب توسط مجموعه داده های ماهواره از دست می روند. در موارد دیگر، قسمت مرطوب یک تالاب ممکن است در زیر یک تاج پوشش گیاهی متراکم رخ دهد، که ارزیابی آن با استفاده از داده های مشاهده زمین، که در آن حضور آب / شرایط مرطوب به راحتی قابل تشخیص نیست، ارزیابی دشوار است. محدودیت های دیگر داده ها:


  • فقط طبقه بندی منطقه ای شامل اقشار مختلف چندین کشور اعمال می شود. استفاده از سطح طبقه بندی بهتر به پیش بینی تالاب های محلی / ملی کمک می کند.
  • صحت نقشه تالاب ها هرچه بیشتر با موجودی های ملی تالاب و ریشه زنی زمین ارجاع داده شود ، بیشتر بهبود می یابد.
  • اطلاعات زمین از DEM های مشتق شده از ماهواره ورودی کلیدی برای نقشه برداری از تالاب ها در سطح جهان است. مجموعه داده های مرجع فعلی 30 متر SRTM DEM است که کره زمین را از 60 درجه شمالی تا 56 درجه جنوب پوشش می دهد ، در حالی که منطقه شمال 60 درجه شمالی متکی به مدل 90 متری DEM با وضوح پایین است. گزینه هایی برای DEM های 30 متری در شمال 60oN وجود دارد و باید در به روزرسانی های بعدی در نظر گرفته شوند.
  • جزایر کوچک و حتی به طور بالقوه حتی کل کشورهای جزیره کوچک از برنامه خرید ماهواره های Sentinel خارج می شوند. در نتیجه ، هیچ پیش بینی تالاب برای این مناطق انجام نشده است. توسعه مدلهای جداگانه برای این جزایر گمشده با استفاده از داده های ورودی جایگزین ماهواره امکان پذیر خواهد بود (به عنوان مثال استفاده از Landsat به تنهایی).

به روزرسانی ها و تکرارهای آینده نقشه تالاب ها محدودیت های فوق را شامل می شود، از جمله تغییر بالقوه به یک مدل یادگیری عمیق برای منعکس کردن صریح تر جنبه های زمانی و مکانی پیش بینی تالاب ها. علیرغم محدودیت در این روش، تولید نقشه برداری از تالاب با وضوح بالا برای کل کره زمین در خط مقدم فناوری و قدرت محاسباتی موجود است. این یک گام بزرگ به جلو برای گزارش دقیق، تالاب آماری قوی است.

3.3.3 محاسبه تغییر در سطح تالاب های هر کشور
هیچ تغییری در سطح هنوز محاسبه نشده است. با این حال، یک سطح پایه برای هر کشور محاسبه شده است. این روش از پایه سال 2017 استفاده می کند (بر اساس داده های تصاویر ورودی از 2016 تا 2018 برای تساوی تعصبات بالقوه سالانه). به جلو، به روزرسانی های مجموعه داده های این منطقه تالاب سالانه تولید می شوند. پس از تولید به روزرسانی، محاسبه تغییر منطقه تالاب از دوره مرجع امکان پذیر خواهد بود. با استفاده از این دوره پایه، درصد تغییر در محدوده مکانی با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود:

  • Percentage change in wetland extent ((β-γ))/β×100
  • Where β is the spatial wetland extent for the baseline reference period
  • Where γ is the spatial extent for the reporting period.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools