اندازه گیری تغییر در میزان اکوسیستم های مربوط به آب در طول زمان - بخش 7 :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




اندازه گیری تغییر در میزان اکوسیستم های مربوط به آب در طول زمان - بخش 7


5.3 اندازه گیری کدورت دریاچه و حالت تغذیه ای

1.5.3 چرا کدورت دریاچه و حالت تغذیه ای اندازه گیری می شود؟

کدورت شاخص کلیدی شفافیت آب است، که میزان خطرناک بودن آب را کمی می کند و به عنوان شاخص در دسترس بودن نور زیر آب عمل می کند. شاخص حالت تروفیک به درجه تجمع مواد آلی در ساختار آب گفته می شود و معمولاً در رابطه با نظارت بر اوتروفیکاسیون استفاده می شود. در این زمینه می توان از هر دو پارامتر آب برای استنباط یک حالت خاص یا کیفیت یک ساختار آب شیرین استفاده کرد.


2.5.3 شرح روش مورد استفاده برای نقشه برداری جهانی از منطقه مخزن

مجموعه داده های جهانی دو پارامتر آب دریاچه را اندازه گیری می کند: کدورت (TUR) و برآورد شاخص وضعیت تروفیک (TSI). محصولات توسط کوپرنیکوس، برنامه مشاهده زمین از اتحادیه اروپا تولید شده است. برای این دو پارامتر، مجموعه داده به طور متوسط ​​ماهانه و همچنین به طور متوسط ​​چند ماهانه در ماه برای دوره های 2006-2010 و 2017-2019 ثبت شده است. این محصولات با رزولوشن 300x300 متر پیکسل با گرفتن اطلاعات برای 4265 دریاچه، نقشه برداری می شوند. هر دریاچه دارای اطلاعات شناسایی فردی است که اجازه می دهد تا با سایر مجموعه های هیدرولوژیکی مرتبط باشد. لیستی از کلیه شناسه های دریاچه و اطلاعات اضافی (مکان، نام - در صورت مشخص بودن، منطقه) در دسترس است. کدورت از برآورد غلظت مواد جامد معلق و شاخص حالت تروفیک از زیست توده فیتوپلانکتون توسط پروکسی کلروفیل-a مشتق شده است.


جدول 2: شاخص حالت تروفیک و کلاسهای مربوط به غلظت کلروفیل-a

(طبق گفته کارلسون (1977))


محصولات در دوره 2006 - 2010 بر اساس مشاهدات سنسور MERIS ساخته شده اند، در حالی که محصول 2017-2019 از حسگرهای OLCI گرفته شده است. نقشه های بافر زمین / آب و همچنین نقشه های یخی برای بهبود دقت داده ها استفاده شد.


شکل زیر مثالی از تجسم دو پارامتر آب دریاچه برای دریاچه هورون است که شاخص وضعیت تروفیک متوسط ​​10 روز (چپ) و کدورت 10 روز متوسط ​​(راست) را نشان می دهد.


شکل 5: دریاچه Winnipegosis - شاخص ماهیت تروفیک (چپ) و کدورت (راست) محصول ماهانه ژوئیه 2019


این محصولات در برابر سازگاری (سری زمانی) و در برابر داده های درجا، هر دو برای مجموعه ای از دریاچه ها، آزمایش شدند. یک روش فنی دقیق برای بارگیری در پورتال داده SDG661 (SDG661.app) در دسترس است.


3.5.3 محاسبه آمار کدورت و وضعیت حالت تروفیک

یک دوره مرجع پایه شامل میانگین ماهانه در 5 سال مشاهدات برای دوره 2006-2010 تولید شده است. از این پنج سال داده، 12 میانگین ماهانه (برای هر ماه سال یک عدد) هم برای حالت تغذیه ای و هم برای کدورت، بدست آمده است. سپس مجموعه دیگری از مشاهدات برای محاسبه تغییر در برابر داده های پایه استفاده می شود. این داده های ماهانه شامل سال های 2017،18،19 است. 12 میانگین ماهیانه برای این سه سال بدست آمده است.


انحراف ماهانه مبنای چندساله با استفاده از معادله زیر محاسبه می شود: month_average-Month_baseline / Month_baseline x 100


برای هر پیکسل و برای هر ماه، تعداد مشاهدات معتبر و تعداد ماههایی که انحراف ماهانه وجود دارد، شمرده می شود و در یکی از مقادیر زیر قرار می گیرد: 0-25٪، 25-50٪ (متوسط)، 50-75٪، 75-100٪ (زیاد). یک سنتز انحراف سالانه نیز تولید می شود.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools