ماهیت داده های شاخص توسعه پایدار سازمان ملل در بخش آب - SDG 6.6.1 :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




ماهیت داده های شاخص توسعه پایدار سازمان ملل در بخش آب - SDG 6.6.1


داده های پویایی آب های سطحی دائمی و فصلی

میزان سالانه آب دائمی و فصلی در کیلومتر مربع در سطح ملی، زیر ملی و حوضه برای بارگیری در دسترس است. علاوه بر این، میانگین های نورد پنج ساله برای ردیابی تغییرات طولانی مدت در میزان آب در دسترس است. اینها شامل سال جاری و چهار سال قبل است، بنابراین میانگین پنج ساله برای سال 2004 در نمودار براساس 2000-2004 است. از میانگین های پنج ساله برای شاخص توسعه پایدار (SDG) 6.6.1 استفاده می شود زیرا هدف SDG مربوط به ردیابی تغییرات طولانی مدت است. توجه داشته باشید که در زمینه SDG، داده های 2000-2004 به عنوان یک پایه در نظر گرفته می شود.


منبع: اندازه گیری های سطح گزارش شده از کاوشگر جهانی آب سطحی (GSWE) تهیه شده توسط مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا و گوگل استخراج شده است. از ماسک خط ساحلی برای جلوگیری از درج آب اقیانوس در داده ها استفاده شده است. تجزیه و تحلیل یک الگوریتم سازگار برای تمام 36 سال مشاهدات Landsat و Sentinel اعمال کرد.


نقشه ها: نقشه های انتقال آب تغییرات وضعیت آب بین سال اول تا آخرین سال مشاهده را تجسم می کنند. نقشه های موجود عبارتند از:

  • سطوح آب دائمی (یعنی منطقه ای که همیشه آب در آن مشاهده می شود)
  • آب دائمی جدید (به عنوان مثال تبدیل مکان بدون آب به مکان دائمی آب)
  • آب دائمی از دست رفته (به عنوان مثال تبدیل مکان آب دائمی به مکان بدون آب)
  • آب فصلی جدید (به عنوان مثال تبدیل مکان بدون آب به مکان آب فصلی)
  • آب فصلی از دست رفته (به عنوان مثال تبدیل مکان آب فصلی به مکان بدون آب)
  • تبدیل آب دائمی به آب فصلی
  • تبدیل آب فصلی به آب دائمی


پویایی مخزن

میزان سالانه در کیلومتر مربع سطح آب مخزن در سطح ملی، زیر ملی و حوضه برای بارگیری در دسترس است. به منظور تولید آمار روند ملی، داده های سالانه مربوط به دوره 2000 تاکنون با تغییر محاسبه شده نسبت به مبنای شروع 2000-2004 استفاده می شود.


منبع: اندازه گیری های سطح گزارش شده در اینجا از کاوشگر جهانی آب سطحی (GSWE) استخراج شده توسط مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا استخراج شده است. پویایی مخزن توسط مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا ارائه شده است


نقشه ها: از نقشه ای که حداکثر مساحت مخزن را نشان می دهد استفاده می شود.


منطقه تالاب ها

مساحت کل تالابها به کیلومتر مربع در هر کشور - تشکیل یک اندازه گیری پایه شامل سه سال داده (18-2016) - برای بارگیری در دسترس است. داده های سطح تالاب ها در سطح ملی، فرعی و سطح حوضه در دسترس است. اندازه گیری های داده های سالانه در آینده امکان محاسبه تغییر نسبت به خط تولید را فراهم می کند.


منبع: اندازه گیری های منطقه تالاب توسط DHI-GRAS ساخته شده است.


نقشه ها: از نقشه ای که کل منطقه تالاب را نشان می دهد استفاده می شود.


منطقه حرا

مساحت سالانه حرا در کیلومتر مربع برای بارگیری در دسترس است. اطلاعات مربوط به منطقه حرا برای سالهای 1996، 2007، 2008، 2009، 2010، 2015 و 2016 در دسترس است). داده های سالانه جدید برای سال های 2017 و 2018 طی سال 2020 تولید می شوند. به منظور تولید آمار ملی برای نظارت بر شاخص 6.6.1، سال 2000 به عنوان یک پروکسی بر اساس مجموعه داده های سالانه 1996 مورد استفاده قرار گرفته است تا این پایه را با آنچه مجموعه داده های آب های سطحی. میزان حرا ملی برای سال 2000 به عنوان دوره مرجع پایه استفاده خواهد شد. میزان سالانه حرا در مقایسه با این سال پایه در دسترس است.


منبع: Global Mangrove Watch (GMW) یک ابتکار بین المللی است که توسط آژانس اکتشاف هوافضا ژاپن (JAXA)، دانشگاه ابریستویث (انگلستان)، انفرادی رصد زمین (soloEO) و اداره هوانوردی و فضایی ملی ایالات متحده (ناسا) با همکاری Wetlands International، DOB Ecology و موسسه بین المللی مدیریت آب (IWMI).


نقشه ها: نقشه ای که سود و ضرر کل حرا را نشان می دهد در دسترس است


کدورت آب دریاچه و شاخص وضعیت تروفیک

کدورت (TUR) و برآورد شاخص Trophic State (TSI): این مجموعه داده دو پارامتر آب دریاچه را اندازه گیری می کند. برای این دو پارامتر، مجموعه داده به طور متوسط ​​ماهانه و همچنین به طور متوسط ​​چند ساله در ماه برای دوره های 2006-2010 و 2017-2019 ثبت شده است. این محصولات با وضوح مکانی 300 متری با گرفتن اطلاعات برای 4265 دریاچه ترسیم می شوند. داده ها در هر دریاچه در دسترس است و هر دریاچه دارای اطلاعات شناسایی فردی است که به آنها اجازه می دهد تا با سایر مجموعه های هیدرولوژیکی مرتبط باشد.


منبع: داده های کدورت آب دریاچه و شاخص وضعیت تغذیه ای توسط سرویس زمینی کوپرنیک تولید شده است.


نقشه ها: نقشه هایی که میانگین انحراف کدورت و حالت تغذیه ای را در برابر اندازه گیری های پایه دریاچه منفرد نشان می دهند.


لایه های نقشه

انتقال آب از Global Surface Water Explorer به عنوان نقشه زیربنای این سایت نشان داده شده است. نقشه تغییرات در وضعیت آب بین سال اول تا آخرین سال مشاهده را نشان می دهد. این مستندات:

  • سطوح آب دائمی
  • سطوح آب دائمی جدید (به عنوان مثال تبدیل مکان بدون آب به مکان دائمی آب.)
  • تغییر سطح آب دائمی
  • از بین رفتن سطح آب دائمی (به عنوان مثال تبدیل مکان آب دائمی به مکان بدون آب)
  • سطوح آب فصلی جدید (به عنوان مثال تبدیل مکان بدون آب به مکان آب فصلی)
  • تغییر سطح آبهای فصلی
  • از بین رفتن سطح آب فصلی (یعنی تبدیل مکان آب فصلی به مکان بدون آب)
  • تبدیل آب دائمی به آب فصلی
  • تبدیل آب فصلی به آب دائمی
  • آب دائمی زودگذر (یعنی هیچ جای آبی با آب دائمی جایگزین نشده است که متعاقباً در دوره مشاهده ناپدید شود)
  • آب فصلی زودگذر (به عنوان مثال هیچ مکان آبی با آب فصلی جایگزین نشده است که متعاقباً در دوره مشاهده ناپدید شود)

ورود به سامانه

توجه: ممکن است برای ورود به آی پی دیگر کشورها نیاز داشته باشید.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools