گزارش توسعه جهانی آب سازمان ملل متحد 2021 - ارزش گذاری آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




گزارش توسعه جهانی آب سازمان ملل متحد 2021 - ارزش گذاری آب


راه اندازی گزارش توسعه جهانی آب سازمان ملل در سال 2021: تعیین مقدار واقعی "طلای آبی" که ما باید از آن محافظت کنیم.  پاریس، 22 مارس - گزارش توسعه جهانی آب سازمان ملل متحد (WWDR) 2021، که توسط یونسکو به نمایندگی از سازمان UN-Water منتشر شده است، نشان می دهد عدم توانایی در شناخت مقدار آب دلیل اصلی هدر رفت و سو mis استفاده از آب است. با وجود دشواری نسبت دادن یک ارزش عینی و غیر قابل انکار به منبعی که برای حیات اساسی است، به نظر می رسد بررسی ابعاد مختلف آب برای درک جنبه های مختلف "ارزش" آن ضروری است. این امر به ویژه در مواقع کمبود فزاینده و در پس زمینه رشد جمعیت و تغییرات آب و هوایی صادق است.


"آب با ارزش ترین منبع ما است ،"طلای آبی" که بیش از 2 میلیارد نفر به آن دسترسی مستقیم ندارند. این نه تنها برای بقا ضروری است، بلکه در بهداشت جوامع بشری نیز نقش بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی دارد. "، مدیر کل یونسکو، آدری آزولای می گوید.


WWDR امسال به مسئله ارزش آب می پردازد. این نشان می دهد که زباله و استفاده بی دقتی از این واقعیت ناشی می شود که ما اغلب اغلب به آب صرفاً از نظر قیمت تمام شده آن فکر می کنیم، بدون اینکه از ارزش فوق العاده آن آگاه شویم، قیمت گذاری آن غیرممکن است.


"اثرات ویرانگر همه گیری COVID-19 اهمیت دسترسی به آب، تجهیزات بهداشتی و بهداشتی را به ما یادآوری می کند و برجسته می کند که بسیاری از افراد هنوز بدون آنها هستند. بسیاری از مشکلات ما به این دلیل بوجود می آیند که برای آب به اندازه کافی ارزش قائل نیستیم. اغلب اوقات آب به هیچ وجه ارزیابی نمی شود، "می گوید: گیلبرت اف. هونگبو، رئیس سازمان آب سازمان ملل و رئیس صندوق بین المللی توسعه کشاورزی (IFAD).


ارزش آب مطمئناً غیر قابل محاسبه و بی حد و مرز است، زیرا زندگی بدون آن نمی تواند وجود داشته باشد و جایگزینی ندارد. این شاید به بهترین وجه با اشتیاق گسترده نسبت به این ایده که می توان ردپای آب را در مریخ یافت، یا این واقعیت که ما هنگام مطالعه سیارات دیگر، آب و زندگی را قابل تعویض می دانیم، نشان داده شود.


در این گزارش تأکید شده است که ما نمی توانیم مفاهیم "قیمت"، "هزینه" و "ارزش" را اشتباه بگیریم.


اگرچه قیمت و هزینه به طور بالقوه قابل اندازه گیری است، مفهوم "ارزش" بسیار گسترده تر است و شامل ابعاد اجتماعی و فرهنگی است.


در واقع، آب مانند سایر مواد خام نیست که بتوان آن را به عنوان کالا در نظر گرفت و از طریق بازارهای سهام به طور آشکار معامله کرد. چالش تعیین مقدار برای منبعی است که اهمیت آن در مناطق مختلف فعالیت اقتصادی، در زمانهای مختلف متفاوت است، بدون اینکه از ابعاد اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود.


ابزارها و روش های ارزیابی آب، ناقص و نادرست است


ابزاری که امروزه در اختیار ما قرار دارد باعث کاهش ارزش آب به جنبه اقتصادی آن می شود.


ارزش اقتصادی آب را نمی توان با در نظر گرفتن کاربردهای بیشمار آن در غذا، برق و تولید صنعتی انکار کرد، به ذکر چند مورد.


در حالی که ارزیابی پولی از مزایای سهولت و خوانایی آسان در کشاورزی و صنعت برخوردار است، اما این مضرات دست کم گرفتن، حتی به استثنای سایر جنبه های کسب درآمد دشوارتر است. چگونه می توان معنای 443 میلیون دانش آموز سالیانه را که به دلیل بیماری های مربوط به آب از دست می روند، تعیین کرد؟


بعلاوه، برخی از جوامع این ایده مشاهده طبیعت و مزایای آن را از منظر اقتصادی رد می کنند و حقوق "مادر زمین" را برجسته می کنند، بنابراین چنین قرائت اقتصادی از ارزش آب را به طرز ناخوشایندی ناکافی می دانند.


به عنوان مثال در هند، هندو به عنوان موجودی زنده با همان حقوق بشر، به گنگ احترام می گذارد. به همین ترتیب، در نیوزیلند، قانون Te Awa Tupua در سال 2017 رودخانه Whanganui را به عنوان "یک قسمت غیر قابل تقسیم و زندگی از کوه تا دریا" به رسمیت می شناسد و حفاظت از رودخانه را توسط مردم محلی مائوری تضمین می کند. "سرنوشت انسان و آب به طور جدایی ناپذیری با هم مرتبط هستند. به قول ضرب المثل قبیله رودخانه Whanganui، Ko au te awa، ko te awa ko au، من رودخانه هستم، رودخانه من هستم "، خاطرنشان می کند آدری آزولای.


در مواجهه با این دیدگاه ها و سرمایه گذاران که فکر می کنند منابعی مانند آب می تواند ارزش اقتصادی داشته باشد، تهیه یک سیستم استاندارد برای اندازه گیری ارزش آب از همه جنبه های آن دشوار می شود. با این وجود، می توان یک رویکرد یکپارچه ایجاد کرد که به شما اجازه می دهد ابعاد مختلف آب با هم در نظر گرفته شوند، تا بتوان گزینه های مناسب سیاست را شناسایی کرد. عنصر اصلی چنین رویکردی اطمینان از این است که همه ذینفعان، صرف نظر از زمینه و جنسیت، در ارزیابی ها و تصمیم گیری ها نقش دارند. اگر ما می خواهیم رویکرد خود را در مورد آب غنی کنیم و از کاهش منابع به ارزش پولی آن صرف نظر کنیم، باید با نظرات همه، به ویژه افراد مستقیما غنی شویم.


غلبه بر اختلاف نظرها و رسیدن به سازشهای لازم یکی از موارد مهم است چالش های مدیریت آب را دوباره انجام دهید. گیلبرت اف. هونگبو، رئیس سازمان ملل متحد، تأکید می کند: "زمان آن فرا رسیده است که ذینفعان دیدگاه های ارزش های آب را شناسایی، بیان و به اشتراک بگذارند." این به معنای توسعه مکانیزمی است که به ذینفعان اجازه می دهد تا نه تنها خود را بیان کنند بلکه شنیده شوند.


برای مثال، وقتی پروژه های بزرگ زیرساختی مورد مطالعه قرار می گیرند، در نظر گرفتن همه این ابعاد مختلف، اطمینان حاصل شود که پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی آنها دست کم گرفته نمی شود. بنابراین یک رویکرد هزینه و سود مستلزم در نظر گرفتن "مقادیر" مختلف آب است.


به همین ترتیب، ما می دانیم که تهیه دسترسی جهانی به آب آشامیدنی سالم و بهداشت در 140 کشور با درآمد کم و متوسط ​​114 میلیارد دلار در سال هزینه دارد، در حالی که ارزیابی مزایای متعدد اجتماعی و اقتصادی آب سالم دشوار است.


این موضوعات در قلب نسخه امسال گزارش توسعه جهانی آب سازمان ملل متحد (WWDR)، مهمترین نشریه UN-Water در مورد مسائل مربوط به آب و فاضلاب است که هر ساله بر روی موضوعی متفاوت تمرکز می کند.


این گزارش توسط یونسکو به نمایندگی از سازمان UN-Water منتشر شده و تولید آن توسط برنامه ارزیابی آب جهانی یونسکو انجام شده است. این گزارش بینش در مورد روند اصلی مربوط به وضعیت، استفاده و مدیریت آب شیرین و بهداشت، بر اساس کار اعضای و شرکای سازمان ملل متحد است.


این گزارش همزمان با روز جهانی آب راه اندازی شده است، دانش و ابزارهایی را برای تصمیم گیری و تدوین سیاست های پایدار آب در اختیار تصمیم گیرندگان قرار می دهد. این همچنین نمونه های بهترین روش و تجزیه و تحلیل عمیق را برای تحریک ایده ها و اقدامات برای مدیریت بهتر در بخش آب و فراتر از آن ارائه می دهد.


دسترسی به گزارش توسعه جهانی آب سازمان ملل متحد 2021 "ارزش گذاری آب".












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools