پروژه تقویت مدیریت منابع آب در افغانستان :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




پروژه تقویت مدیریت منابع آب در افغانستان


پروژه تقویت مدیریت منابع آب در افغانستان (SWaRMA) یک همکاری دو ساله بین دولت های افغانستان و استرالیا از طریق CSIRO است.

eWater با همکاری CSIRO از طریق این طرح از این طرح حمایت کرده است:

  • تدوین مدل حوضه کابل.
  • تهیه یک مدل در دسترس بودن آب در کل افغانستان.
  • ظرفیت سازی در مدل سازی منابع آب با منبع eWater.


مدل حوضه کابل

حوزه رودخانه کابل در شرق افغانستان واقع شده است. این رودخانه در همسایگی پاکستان به رود سند می پیوندد. بیشترین ورودی ها از ذوب برف در زیر حوضه رودخانه های پنجشر و کنار است که در ارتفاعات کوههای هندوکش قرار دارند، با بارش برف سنگین و یخچال های طبیعی بسیار. حوضه آبریز عمدتا توسعه نیافته است و فقط 6٪ از زمین برای کشت استفاده می شود (FAO، 2010) و 1٪ شهری. شهر کابل با 4 میلیون نفر جمعیت بزرگترین منطقه شهری است.


این مدل شامل تقاضای آب برای محصولات آبیاری، آب شهری، انرژی آبی و تقاضای آب مورد انتظار از معدن عینک است. حداقل نیازهای جریان برای تأمین نیازهای محیطی گنجانده شده است. تقاضاهای شهری فقط برای شهر کابل الگوبرداری می شود، زیرا این تنها تقاضای شهری به اندازه کافی بزرگ است که می تواند بر تأمین آب پایین دست تأثیر بگذارد. پس از مشورت با وزارت انرژی و آب (MEW)، تقاضای کابل برای هر نفر 120 لیتر در روز برآورد شد. تقاضای آب از آبهای زیرزمینی به دلیل استفاده از آب برای شهر کابل در نظر گرفته می شود، زیرا مشخص شده است که با گذشت زمان اعتماد به آب زیرزمینی برای شهر کابل به استفاده از آبهای سطحی از بندهای پیشنهادی شاتوت و / یا گلبهار تغییر خواهد کرد. این مدل مفهوم سازی شده است تا این تغییر را در آینده فراهم کند.


مدل منبع حوضه کابل نمایشی وسیع از حوزه رودخانه کابل و عناصر اصلی و مورد نیاز آب و تأمین آن را ارائه می دهد. این به عنوان ابزاری برای ایجاد ظرفیت، از جمله نشان دادن استفاده از مدل ها برای ارزیابی سناریوهای مختلف مدیریت آب، خدمت می کند. این مدل در حال حاضر در نظر گرفته نشده است تا به عنوان یک مدل عملیاتی از سیستم استفاده شود. با این حال، این ایده ارائه شده است که چارچوبی را نشان می دهد که ویژگی های اصلی را می توان با اطلاعات بیشتر در مورد قوانین و الزامات مدیریت گسترش داد.


این مدل به وزارت انرژی و آب تحویل داده شده است، بنابراین آنها می توانند به توسعه مدل ادامه دهند و از آن برای تجزیه و تحلیل دقیق تر و برنامه ریزی و مدیریت منابع آب استفاده کنند.


مدل منبع جامع برای حوضه رودخانه کابل


ارزیابی سریع در دسترس بودن آب کل افغانستان

سکوی منبع امکان بررسی در دسترس بودن آب در مقیاس های مختلف، از مقیاس شاخه زیر آبگیر تا مقیاس حوضه بزرگ رودخانه تا کل کشور را فراهم می کند. یک کل مدل منبع افغانستان برای ارزیابی سریع دسترسی به آب در پنج حوزه رودخانه بزرگ افغانستان ساخته شده است. به دلیل محدود بودن داده های تاریخی، ارزیابی ها بر اساس داده های جهانی داده روزانه برای دوره 2006-2016 و جریان متوسط ​​بلند مدت ماهانه از قبل از 1980 انجام شده است.


افغانستان کشوری محصور در خشکی است و حوزه رودخانه های خود را با کشورهای همسایه خود تقسیم می کند. استفاده از مجموعه های ورودی جهانی به غلبه بر موضوعات بالقوه تأمین این داده ها از سایر کشورها کمک کرد. با این حال، کمبود سایت های جریان مشاهده شده در این کشورها به این معنی است که نمی توان سهم جریان همسایه را کالیبره کرد.


به دلیل کمبود جریانهای مشاهده شده، فقط امکان کالیبراسیون در برابر جریانهای متوسط ​​ماهیانه وجود داشت. بدین ترتیب این مدل فقط می تواند نمایانگر شرایط متوسط ​​درازمدت در سراسر افغانستان باشد و فقط می تواند ارزیابی مشخصی از در دسترس بودن آب ارائه دهد. با گذشت زمان، می توان با بهبود داده ها و دانش، این مدل را بیشتر توسعه داد.


ارزیابی سریع یک ابزار اساسی و منبع اطلاعات مورد نیاز مدیران آب را فراهم می کند. شکل زیر مثالی از خروجی های موجود در مدل است، این نشان دهنده خروج وزنی منطقه در هر حوضه فرعی است، که نشانه ای از توزیع در دسترس بودن آب در سراسر افغانستان را نشان می دهد. این نشان می دهد که مناطق کوهستانی بالاتر منبع اصلی جریان ها هستند، به ویژه کوه های هندوکش که در زمستان برف قابل توجهی دریافت می کند.


مساحت نتایج خروجی برای هر کسری در افغانستان


ظرفیت سازی

ظرفیت سازی یکی از مولفه های اصلی طرح SWaRMA است. به عنوان بخشی از مشارکت بزرگتر استرالیایی که توسط CSIRO هماهنگ شده است، eWater دو کارگاه تخصصی رو در رو و تخصصی در مدل سازی منبع را به مدیران آب افغانستان ارائه داد.


اولین کارگاه در ژانویه 2019 در کاتماندو برگزار شد. این ویژگی ویژگی منبع را معرفی کرد و شرکت کنندگان مهارت هایی را در مدل سازی رواناب بارندگی و میزان تقاضای آب در منبع ایجاد کردند. کارگاه دوم نیز در آگوست 2019 در کاتماندو برگزار شد. این مفهوم مدل سازی سناریو را برای توسعه منابع آب معرفی کرد و نشان داد که چگونه می توان اینها را در منبع توصیف و اجرا کرد.


این آموزش شامل ترکیبی از ارائه اسلایدها، تمرینات و آموزشهای عملی، پیرامون مدل منبع کابل بود. این مدل در طی کارگاه ها و بین کارگاه ها اصلاح شد تا دانش جدیدی را که شرکت کنندگان در طی کارگاه ها ارائه داده اند و داده هایی را که وزارت انرژی و آب در طول پروژه ارائه داده بود، به ارمغان آورد. شرکت کنندگان همچنین مطالب آموزشی سفارشی دریافت کردند.


علاوه بر آموزش چهره به چهره، eWater همچنین پشتیبانی فنی و راهنمایی از راه دور، از جمله از طریق پیوند ویدیویی و ایمیل را ارائه می دهد.


منابع

FAO (2010) Land cover of the Islamic Republic of Afghanistan. Food and Agriculture Organization of the United Nations. www.dwms.fao.org/~draft/lc_2010_en.asp (accessed 12/12/2018) 













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools