بحران در تأمین آب شرب همدان :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




بحران در تأمین آب شرب همدان


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از کاهش ۳۷ درصدی بارندگی در سال آبی جاری خبر داد و به بحران آب در مرکز این استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مشکل اصلی استان، تأمین آب شرب شهر همدان است. منصور ستوده چهارشنبه ۸ اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه سالانه در استان همدان به طور متوسط ۳۴۱ میلی متر بارندگی صورت می‌گرفت در حالیکه امسال ۲۶۱ میلی متر بارش در استان به ثبت رسیده است، اظهار کرد: در سال آبی ۹۹-۱۴۰۰ در استان همدان ۲۶۱ میلی متر بارندگی رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد و نسبت به بلندمدت ۱۳ درصد کاهش دارد.


وی با اشاره به عدم بارش برف در بالادست سد اکباتان، تصریح کرد: متأسفانه سال گذشته بارش مناسبی از لحاظ برف و باران در استان نداشتیم و در بالادست سد اکباتان نیز به علت نبود برف رواناب خوبی در رودخانه‌ها ایجاد نشده و بنابراین آب خوبی وارد این سد نشده است.


وی با بیان اینکه در حال حاضر سد اکباتان و آبشینه دو منبع مهم تأمین کننده آب شرب همدان هستند، افزود: در حال حاضر ورودی سد اکباتان ۲۳۰۰ لیتر در ثانیه است که ۸۴۰ لیتر در ثانیه برای شرب همدان و ۴۰۰ لیتر در ثانیه برای حق‌آبه کشاورزان برداشت می‌شود.


ستوده با تأکید بر اینکه ۶۳ درصد از حجم سد اکباتان آب دارد، مطرح کرد: حجم فعلی سد اکباتان ۲۱.۶ میلیون مترمکعب است در حالیکه حجم مخزن این سد ۳۴ میلیون مترمکعب بوده یعنی ۶۳ درصد از این حجم سد آب وجود دارد.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه سد آبشینه هر ساله از سرریز سداکباتان پر می‌شود اما امسال به علت نبود آب در سد اکباتان این سد از طریق بند سیاه‌کمر آبگیری شده است، ادامه داد: در حال حاضر سد آبشینه دارای پنج میلیون مترمکعب آب است که ۳۴۰۰ لیتر در ثانیه برای شرب همدان برداشت می‌شود.


همدان وضعیت مناسبی از نظر بارندگی ندارد

وی با اشاره به اینکه سد کلان ملایر ۱۰۰ درصد پر است، یادآور شد: حجم فعلی سد کلان ملایر ۴۵ میلیون مترمکعب بوده و این سد به طور کامل پر است و تصفیه خانه آب شرب پایین دست این سد تکمیل شده و فاز یک خط انتقال به طول ۳۵ کیلومتر تمام شده و آمادگی داریم ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب را از طریق تصفیه خانه برای شهر ملایر تأمین کنیم.


ستوده با بیان اینکه سد سرابی تویسرکان با هفت میلیون مترمکعب آب معادل ۷۶ درصد از حجم مخزن پر است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر می‌توانیم ۱۰۰ لیتر در ثانیه آب شرب برای شهر تویسرکان تأمین کنیم.


وی با تأکید بر اینکه نگرانی ما برای فصل تابستان است، گفت: با توجه به نبود بارش مناسب در سال آبی ۹۹-۱۴۰۰ همدان وضعیت مناسبی ندارد و ما به دنبال این هستیم که با همکاری شرکت آب و فاضلاب در صورت از دست دادن منابع آبی سد اکباتان و آبشینه با ایجاد منابع آبی جایگزین برنامه‌های عملیاتی اجرا کنیم.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه جلسات مختلف مدیریت بحران در شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب را شروع کرده‌ایم، یادآور شد: در برخی جلسات مدیرکل مدیریت بحران استان نیز حضور داشته و دغدغه ها و مشکلات حوزه تأمین آب استان مطرح شده و در نهایت راهکارهایی نیز مشخص شده است.


ممکن است اواخر شهریور منابع سد اکباتان و آبشینه را از دست بدهیم

ستوده اظهار کرد: در حال حاضر مشکل اصلی و اساسی ما در زمینه تأمین آب شرب برای شهر همدان است به‌طوریکه در شهر همدان ۶۲ درصد از آب شرب از طریق سد اکباتان و آبشینه و ۲۵ درصد از طریق دو رودخانه عباس آباد و خاکو تأمین می‌شود و نگرانی ما این است که در فصل کشاورزی این منابع را از دست بدهیم و مجبور باشیم فقط از سد اکباتان و آبشینه برداشت داشته باشیم.


وی با تأکید بر اینکه اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد و در اردیبهشت نیز بارشی نداشته باشیم ممکن است در اواخر شهریور منابع آبی سد اکباتان و سد آبشینه را از دست بدهیم، تصریح کرد: بر این اساس به دنبال راهکارهای دیگر تأمین آب شرب همدان هستیم به‌طوریکه امسال در شرایط خشکسالی هیچ کشاورزی اجازه کشت دوم ندارد و همچنین از توسعه باغات در بالادست سد اکباتان جلوگیری خواهد شد.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان کنترل و هدایت ورود آب های رودخانه سیمین و ارزانفود به مخزن سد اکباتان را از دیگر راهکارهای تأمین آب همدان دانست و بیان کرد: میراب‌هایی مسیر این رودخانه‌ها را بررسی خواهند کرد و از برداشت و هدایت غیرقانونی آب این رودخانه‌ها به باغات جلوگیری می کنند تا حداکثر ظرفیت تأمین آب برای سد اکباتان را داشته باشیم.


ستوده اطلاع‌سانی به مردم در زمینه منابع آب را یکی دیگر از اقدامات لازم دانست و افزود: مردم اگر آگاه شوند، شرایط را درک خواهند کرد و به ما کمک می‌کنند چراکه در حال حاضر در شرایط عادی نیستیم و باید در بخش کشاورزی، شرب و صنعت و خدمات مصرف بهینه را داشته باشند.


 افزایش حق‌آبه کشاورزان پایین دست سداکباتان در صورت بارش

وی با اشاره به حق‌آبه کشاورزی پایین دست سد اکباتان نیز یادآور شد: تصمیم گرفته‌ایم تا سقف ۱.۵ میلیون مترمکعب در مرحله اول به روستاهای شورین، سنگستان و آبشینه داده شود تا ببینیم در ادامه اردیبهشت میزان بارندگی‌ها چطور می‌شود به‌طوریکه اگر بارش بیشتر شود و حجم سد افزایش یابد به طور قطع حق‌آبه کشاورزی هم افزایش خواهد یافت.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در ادامه بیان کرد: همچنین به شوراهای اسلامی این سه روستا اطلاع رسانی شده است تا کشت پاییزه‌ای در اراضی این روستاها انجام نشود چراکه نمی‌توانیم آبی را تأمین کنیم.


ستوده با تأکید بر اینکه شناسایی چاه‌های دارای اضافه برداشت و چاه‌های غیرمجاز در حریم منابع آب شرب در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: شناسایی و استفاده از چاه‌های دستگاه‌های اجرایی در شرایط اضطرار نیز از دیگر برنامه‌های استان است.


وی با بیان اینکه اعتبارات اجرایی توسط شرکت برآورد شده و به استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اطلاع‌رسانی شده است تا با تأمین این اعتبارات بتوانند به تأمین آب شرب همدان کمک کنند، اظهار کرد: میزان اعتبار مورد نیاز برای پروژه‌های اضطراری ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.


انسداد ۴۶۹۱ چاه غیرمجاز درهمدان

این مقام مسئول با اشاره به انسداد ۴۶۹۱ چاه غیرمجاز از سال ۹۳ تاکنون، یادآور شد: حاصل این میزان انسداد چاه غیرمجاز جلوگیری از برداشت ۲۹۱ میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی بوده است.


ستوده ادامه داد: در سال ۹۹ نیز ۶۱۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده که از برداشت ۱۷.۵ میلیون مترمکعب آب جلوگیری شده است و امسال نیز انسداد چاه‌های غیرمجاز جزء برنامه‌های سازگار با کم آبی خواهد بود.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در پایان با بیان اینکه ۵۱۷۰ کنتور هوشمند در استان همدان نصب شده است، ابرازامیدواری کرد که امسال هم بتوانیم به صورت ۱۰۰ درصدی برنامه نصب کنتور را اجرایی کنیم.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools