تابستانی با تنش آبی پیش رو داریم :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




تابستانی با تنش آبی پیش رو داریم


سرپرست شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با تاکید بر تنش آبی استان، خواستار همراهی ارگان‌ها و مردم برای پشت سر گذاشتن شرایط موجود طی ماه‌های پیش‌رو شد. "مسعود طالبیان" در سی و دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و دوازدهمین جلسه سازگاری با کم آبی استان که در محل استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، با ارائه گزارشی از وضعیت بارش‌ها در سطح استان، وضعیت دریاچه ارومیه و سدهای استان، به کاهش ورودی آب به مخزن سدها اشاره کرد و افزود: در برنامه عملکردی فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری کاهش 72 درصد ورودی به سدهای استان داشتیم و پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور ماه این رقم به 61 درصد برسد.


وی افزود: آنچه باعث اهمیت ویژه‌ تامین احجام ورودی به سدها می‌شود، ذخیره برفی است که امسال با توجه به تغییرات کیفی بارش با کاهش 50 درصدی ذخایر برفی مواجه بودیم و همین موضوع موجب کاهش 16 درصدی آب ذخیره شده در مجموع سدهای استان شده و پیش‌بینی می‌شود با ادامه وضع موجود و کاهش بیش از 23 درصدی بارش‌ها، تابستانی با تنش آبی پیش رو داشته باشیم.


طالبیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع رهاسازی آب پشت سدها به سوی دریاچه ارومیه که این روزها اهمیت ویژه‌ای در میان رسانه‌ها دارد و وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی را در معرض اتهام قرار داده است، افزود: تکلیف شرکت آب منطقه‌ای که طی سال‌های 94-93 از سوی ستاد احیا بر عهده این شرکت قرار داده شد رهاسازی 3548 میلیون متر مکعب بود و این در حالی است که در سایه بارش‌های خوب سال‌های گذشته میزان رهاسازی‌های انجام شده چیزی حدود 6238 میلیون متر مکعب شد و متاسفانه کاهش رهاسازی های امسال ناشی از کم شدن چشمگیر بارندگی‌ها و تغییر کیفی نوع بارش‌ها طی سال آبی جاری و به تبع آن  کاهش ذخایر برف آبی موجب شد شرکت آب منطقه ای متهم به خیانت گردد.


وی در ادامه بیان کرد: بر اساس آمارهای موجود میزان کمبود آب دریاچه ارومیه چیزی حدود 7/1 میلیارد متر مکعب است و با توجه به تکلیف شرکت آب منطقه ای برای سال آبی 1399-1400 قرار برای رهاسازی 642 میلیون متر مکعب آب از پشت سدهای حوضه دریاچه ارومیه بود، که در خوش بینانه ترین حالت و رهاسازی کل حجم تکلیفی دریاچه همچنان با کمبود 3/1 میلیارد متر مکعبی آب مواجه خواهد بود.


طالبیان خواستار همراهی مردم و نهادهای استانی جهت پشت سر گذاشتن تنش آبی ماه‌های پیش رو شد و افزود: این شرکت همه توان خود را در اتخاذ تصمیات مناسب در جهت صرفه جویی های حداکثری بکار خواهد گرفت و در صورت بارندگی‌های مناسب طی ماه‌های پیش رو عملیات رهاسازی نیز انجام خواهد پذیرفت.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools