تاثیر فاضلاب در انتشار کرونا :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




تاثیر فاضلاب در انتشار کرونا


پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی نمونه‌های فاضلاب سه تصفیه‌خانه در شهرهای تهران، قم و انزلی، عنوان کردند که در فاضلاب ورودی این تصفیه‌خانه‌ها ویروس کووید-۱۹ وجود دارد. پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با انجام یک مطالعه حضور ویروس کووید- ۱۹ را در فاضلاب خام و تصفیه‌شده شهری مورد بررسی قرار دادند.


در این مطالعه جمعاً ۲۸ نمونه فاضلاب خام و تصفیه شده به روش نمونه‌برداری مرکب از ورودی و خروجی‌های سه تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران، شرق انزلی و شماره ۳ قم، در تاریخ‌های ۱۶ فروردین و ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ جمع آوری شد و نمونه‌های حاوی RNA ویروس SARS-CoV-۲ شناسایی شدند.


نتایج این مطالعه نشان داد که تمام نمونه‌های حاصل از ورودی این سه تصفیه‌خانه از نظر وجود ویروس SARS-CoV-۲ مثبت بودند (چهار نمونه مثبت برای هر یک از تصفیه خانه‌ها)، در حالی که تعداد نمونه‌های مثبت خروجی تصفیه‌خانه جنوب تهران، دو نمونه از چهار نمونه، تصفیه خانه شرق انزلی صفر و تصفیه خانه شماره ۳ قم نیز صفر بود. نتایج نمونه‌های خروجی تصفیه‌خانه جنوب تهران نشان داد که گندزدایی با اشعه ماوراء بنفش (UV) از کلر مؤثرتر بود.


به طور کلی می‌توان فاضلاب را جزو منابع اصلی SARS-CoV-۲ دانست که می‌تواند این ویروس را از طریق هوا (آئروسل) منتقل کند. در نتیجه، این موضوع می‌تواند سلامت کارگران تصفیه‌خانه، ساکنان در مجاورت تصفیه‌خانه‌ها و حتی کل جامعه را تهدید کند.


از طرف دیگر، ممکن است لجن حاصل از تصفیه فاضلاب حاوی ویروس های فعال SARS-CoV-۲ باشد؛ برهمین اساس مدیریت صحیح لجن مطابق با ضوابط زیست محیطی بسیار ضروری است.


نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی حضور ویروس COVID-19 در فاضلاب خام و تصفیه شده شهری در شهرهای تهران، بندر انزلی و قم» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و  محمود علی محمدی از دانشگاه علوم پزشکی تهران مجری اصلی این طرح تحقیقاتی بوده است.


مقاله استخراج شده از این مطالعه از طریق لینک زیر قابل دسترسی است:


The presence of SARS-CoV-2 in raw and treated wastewater in 3 cities of Iran: Tehran, Qom and Anzali during coronavirus disease 2019 (COVID-19) outbreak












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools