بیش از ۸۶ درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




بیش از ۸۶ درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی

همه ۳۱ استان کشور درگیر درجات مختلفی از خشکسالی هستند که ۸۶.۱ درصد از مساحت کشور را شامل می‌شود. به گزارش ایسنا، خروجی داده‌های پهنه ای بارش کشور نشان می دهد که از ابتدای مهرماه تا ۲۵ آذر ماه به‌طور متوسط ۲۸.۹  میلیمتر بارش در پهنه کشور بود که ۴۸.۵ درصد کمتر از نرمال است. مقدار متوسط بلند مدت (بارش نرمال) بارش تجمعی تا ۲۶ آذر ۵۶.۱ میلی متر در پهنه کشور بود.


به‌طور کلی وضعیت بارش در ۲۷ استان کشور نزولی بوده است و تنها چهار استان یزد، قم، گیلان و مازندران شرایط بارشی نرمال و بیش از نرمال داشته‌اند. در این بازه سیستان و بلوچستان در جنوب شرق با دریافت ۴ میلیمتر باران، کم بارش ترین و گیلان با ۳۵۱ میلیمتر، پربارش ترین استان های کشور بوده‌اند.


 خوزستان دچار شدیدترین درجه خشکسالی

بر اساس شاخص خشکسالی هواشناسی SPEI موسوم به «بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده» در دوره ۱۰ ساله منتهی به اول آذر ۱۴۰۰ همه ۳۱ استان کشور درگیر درجات مختلفی از خشکسالی بودند که ۸۶.۱ درصد از مساحت کشور را شامل می‌شود.


در این بین وضعیت خشکسالی در ۱۱ استان کشور وسیع‌تر از سایر مناطق است به طوری‌که ۱۰۰ درصد از مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد، ۹۹.۸ درصد از مساحت استان‌های قزوین و بوشهر و۹۹.۵ درصد از مساحت خوزستان درگیر درجات مختلف خشکسالی هستند.


از نظر شدت خشکسالی، ۳۶.۷درصد از مساحت کشور درگیر خشکسالی بسیار شدید است و این درجه خشکسالی بیش از ۵۰ درصد از مساحت هفت استان کشور را درگیر کرده است. استان خوزستان با ۸۰.۷ درصد مساحت استان خشکسالی بسیار شدید، بیشترین خشکسالی کشور را دارد.


 ایران یک درجه گرمتر شد

بررسی پهنه‌ای داده‌های میانگین دمای هوای کشور از ابتدای سال زراعی تا ۲۵ آذر ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که دمای کشور ۰.۹ درجه گرمتر از شرایط نرمال شده است.


به گزارش مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، این بررسی نشان می دهد که روند افزایش دما در ۳۰ استان کشور اتفاق افتاده است به طوری‌که بیشترین افزایش با میزان۲.۵ درجه سلسیوس مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد و کمترین افزایش دما با میزان۰.۲ درجه سیلسیوس در خراسان شمالی و خراسان رضوی بوده است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools