حجم آب سد شهید عباسپور در مرز بحران قرار دارد :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




حجم آب سد شهید عباسپور در مرز بحران قرار دارد

مدیر عامل سد شهید عباسپور گفت: به دلیل کاهش بیش از ۵۰ درصدی نزولات آسمانی، میزان آب ذخیره شده در پشت سد کاهش یافته است و با کاهش بیش از ۳۲ متری حجم ارتفاعی آب ذخیره شده در سد شهید عباسپور مواجه هستیم. فرزاد جونعلی وند با حضور در تحریریه خبرگزاری ایسنا در خصوص وضعیت ذخیره آب سد شهید عباسپور اظهار کرد: سد شهید عباسپور یکی از برندهای وزارت نیرو و از قدیمی‌ترین سدهای کشور است و از سدهای استراتژیک کشور محسوب می‌شود؛ این سد در حوضه رودخانه کارون، توان تولید برق و نگهداری آب برای پایین دست را دارد.


وی افزود: حجم اسمی ذخیره مخزن آب سد شهید عباسپور، ۳ میلیارد متر مکعب است و سدهای مسجدسلیمان و گتوند که در پایین دست این سد قرار دارند، عمدتا وابسته به این سد هستند.


مدیر عامل سد شهید عباسپور گفت: به دلیل کاهش نزولات آسمانی به میزان بیش از ۵۰ درصد و وابستگی این سد به سرچشمه‌های زرد کوه بختیاری، میزان آب ذخیره شده در  پشت سد کاهش یافته است و با بیش از ۳۲ متر کاهش حجم ارتفاعی آب ذخیره شده در سد مواجه هستیم.


جونعلی وند با اشاره به اینکه سدهای بالادستی ذخیره‌های خوبی برای سدهای پایین دست محسوب می‌شوند، بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و افزایش ورودی سدهای بالادست مانند کارون ۳ و کارون ۴، ارتفاع‌ آب ذخیره شده در سد شهید عباسپور حدود یک متر افزایش یافته است.


وی عنوان کرد: با توجه به اینکه حجم آب ذخیره شده در پشت سد شهید عباسپور به میزان ۳۲ متر در طول ۶۵ کیلومتر کسری دارد و این سد با دو نیروگاه مختلف کار می‌کند، حجم آب پایین‌تر از دهانه ورودی نیروگاه دوم سد قرار گرفته است و تولید برق در این واحد نیروگاهی متوقف شده و فقط در نیروگاه شماره یک تولید برق را داریم.


مدیر عامل سد شهید عباسپور با اشاره به اینکه از نظر آب ذخیره شده پشت سد وضعیت خوبی نداریم، گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت از پیش بینی‌های هواشناسی آتی، حدود ۵ متر از ارتفاع آب ذخیره شده پشت سد افزایش می‌یابد. اگر این موضوع نیز محقق شود، این افزایش حجم تاثیر چندانی ندارد و باید آب پشت سد، با احتیاط مصرف شود.


جونعلی وند با اشاره به اینکه در فصل زمستان سال گذشته تا ۱۷هزار مگاوات تولید برق داشتیم، خاطرنشان کرد: در سال گذشته و در فصل زمستان که زمان اورهال تجهیزات و ذخیره آب در پشت سدها است، به دلیل کسری برق و فعالیت مزارع بیت کوین نیروگاه آبی سد در مدار تولید قرار گرفت و به این دلیل ذخیره آب پشت سدها نابود شد. در فصل زمستان تا ۱۷هزار مگاوات تولید برق داشتیم و تا فروردین و اردیبهشت سال جاری نیز ادامه داشت.


وی ادامه داد: وضعیت کنونی نیروگاه سد شهید عباسپور برای تولید برق به گونه‌ای است که فقط روزانه توان تولید و فعالیت به میزان ۴ساعت را دارد و حداکثر تولید برق، هزار مگاوات ساعت در طول شبانه‌روز است.


مدیرعامل سد شهید عباسپور گفت: بارندگی‌ها در فصل زمستان نوید خوبی هستند تا وضعیت بهتر شود و حجم ذخیره شده آب در پشت سد حدود چند متر افزایش یابد.


جونعلی وند افزود: حجم ذخیره شده آب در پشت سد شهید عباسپور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۳۰ درصد کاهش داشته و وضعیت ذخیره آب در این سد نزدیک به بحران است.


وی ادامه داد: توصیه ما به مسئولان این است که آب ذخیره شده پشت سد شهید عباسپور را برای مصارف شرب نگه دارند زیرا تامین آب شهرستان‌های اندیکا و مسجدسلیمان از این سد انجام می‌شود.


مدیر عامل سد شهید عباسپور با توصیه به مردم گفت: با توجه به  وضعیت آب ذخیره شده در سدها و وضعیت تولید برق، به مردم توصیه می‌کنیم تا در ساعات پیک مصرف برق، از لوازم برقی پرمصرف مانند اتو و جاروبرقی استفاده نکنند و استفاده از آن‌ها را به ساعات غیر از پیک مصرف موکول کنند.


وی ادامه داد: اگر چه این توصیه‌ها ساده هستند اما اجرای آن توسط عموم مردم تاثیر بسیاری در مصرف برق خواهد داشت.


جونعلی وند با اشاره به کشت‌های پرمصرف و تاثیر آن‌ها در بحث مصرف آب افزود: کشت محصولات آب‌بر و پر مصرف مانند هندوانه و برنج نیازمند مدیریت هستند زیرا از نظر آبی، در وضعیت خوبی قرار نداریم.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools