افزایش 4 درصدی ورودی مخازن سدهای کشور در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




افزایش 4 درصدی ورودی مخازن سدهای کشور در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته

در دومین نشست خبری سخنگوی صنعت آب کشور که با حضور نمایندگان رسانه های گروهی برگزار شد، قاسم زاده از افزایش 4 درصدی ورودی مخازن سدهای کشور در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته خبر داد. به گزارش خبرگزاری آب ایران، فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب کشور در دومین نشست خبری خود با نمایندگان رسانه های گروهی، ضمن تشریح وضعیت ذخایر فعلی آب کشور گفت: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر 1400)تا کنون 28 میلیارد متر مکعب آبهای سطحی وارد مخازن سدهای کشور شده که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال 4 درصد افزایش دارد. همچنین تا کنون 22 میلیارد مترمکعب آب ذخیره سازی شده در پشت سدها برای مصارف مختلف رهاسازی شده که این رقم نیز نسبت به پارسال 23 درصد کاهش دارد.


قاسم زاده در ادامه گفت: در حال حاضر حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور حدود 25 میلیارد متر مکعب است و مخازن سدها دارای ۵۱ درصد پرشدگی هستند. وی همچنین ادامه داد: در 5 سد استان تهران مجموعاً 630 میلیون متر مکعب آب پشت سدها ذخیره داریم که این رقم معادل پرشدگی 33 درصد می باشد.


سخنگوی صنعت آب همچنین تشریح کرد: در روزهای گرم هفته های گذشته با افزایش شدت مصرف در بخش شرب مواجه بودیم  و بخوبی از این شرایط  عبور کردیم .


وی همچنین اذعان داشت: برای کنترل میزان مصرف آب در کلان شهرها ناچار به قطع آب مشترکان بدمصرف هستیم که این فرایند از هفته قبل برای چند مشترک در سطح تهران به میزان 5 ساعت قطعی اعمال شد. به موازات آن مشترکان بدمصرف و پرمصرف در سایر شهرها هشدار پیامکی دریافت کردند که در صورت عدم کاهش میزان مصرف خود با قطعی آب روبرو خواهند شد.


این مقام مسئول در ادامه افزود: در وزارت نیرو سندی جامع برای تصویب در  شورای عالی آب تدوین شد که در آن تمامی سازوکارهای همکاری میان بخشهای مصرف کننده آب در حوزه صنعت، کشاورزی و شرب دیده شده و در صورت تصویب، تمامی مصرف کنندگان آب در کارگروه های مشترک در سطح حوضه های آبریز متعهد به اعمال روش های کاهش مصرف خواهند بود.


وی همچنین با اشاره به برنامه های دولت برای تامین  آب مشترکان فلات مرکزی اظهار داشت: در استان اصفهان سد زاینده رود در شرایط بحرانی قرار دارد. مجموعا 30 درصد از مخزن آن در سال آبی جاری پر شده است با این وجود دولت تعهداتی در تامین آب کشاورزان اصفهان متقبل شده بود که با برنامه ریزی درست، این تعهدات عملیاتی شد.


به گفته فیروز قاسم زاده در بخش کشاورزی اصفهان در پایین دست سد زاینده رود تاکنون بیش از 250 میلیون متر مکعب آب تحویل شده است و 60 میلیون متر مکعب نیز در برنامه تحویل تا پایان سال آبی  است و انحرافی کمتر از ۱۰ میلیون مترمکعب نسبت به برنامه تحویل اتفاق خواهد افتاد.


سخنگوی صنعت آب کشورهمچنین به تشکیل سازمان توسعه و بهره برداری فناوری های نوین آب های جوی زیر نظر وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: براساس قانون بودجه امسال این سازمان جدید التاسیس مسئول اجرای برنامه های بارورسازی ابرها و استفاده از روشهای نوین در این زمینه است.


قاسم زاده در ادامه در تشریح آخرین وضعیت انتقال آب از دریای عمان به کویر مرکزی گفت: فاز اول این طرح با تخصیص 150 میلیون مترمکعب آب در مراحل پایانی است و آب دریای عمان به گل گهر کرمان رسیده است. همچنین برنامه فاز دوم این طرح با تخصیص 200 میلیون متر مکعب جدید در مراحل آغازین است.


قاسم زاده در پایان افزود: برای نخستین بار بعد از حدود ۸ سال، در سال جاری تعمیرات نیروگاه های برقابی کشور بطور کامل انجام شد و این نیروگاه ها آماده بهره برداری با ظرفیت صد در صدی هستند.


منبع: خبرگزاری آب ایران












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools