نوار جنوبی کشور عمده ترین تاثیر را از سامانه بارشی مونسون گرفته است :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




نوار جنوبی کشور عمده ترین تاثیر را از سامانه بارشی مونسون گرفته است

سخنگوی صنعت آب کشور از تاثیرپذیری بیشتر نوار جنوبی کشور از سامانه بارشی مونسون خبرداد. به گزارش خبرگزاری آب ایران، فیروز قاسم زاده با اشاره به این موضوع گفت: بارش های موسمی هند  موسوم به بارش های مونسون  از اواخر تیرماه  در ایران فعال شده اند. شروع این بارش ها از جنوب شرق  کشور بود که از ابتدای سامانه، پوشش مناسبی در استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان صورت گرفت. در ادامه این سامانه  گسترش یافت و بخش های عمده ای از کشور را در فلات مرکزی و دامنه های جنوبی  رشته کوه البرز در برگرفت و تا دامنه های غربی زاگرس گسترش پیدا کرد. نوار جنوبی کشور عمده ترین  تاثیر را از این سامانه داشته و استان هایی نظیر هرمزگان ، سیستان و بلوچستان ، فارس ، کرمان و بوشهر بارش های بسیار مناسبی را دریافت کردند و در بعضی نقاط به صورت موضعی بارش ها تابالای 150 میلی متر دریافت شده است.


وی در ادامه افزود: پیش بینی می شود این بارش ها  در بخش عمده ای از دامنه های غربی زاگرس، دامنه های جنوبی البرز، فلات مرکزی و جنوب شرق تداوم یابند.


این مقام مسئول همچنین تشریح کرد: باران های موسمی باران هایی هستند که از سمت اقیانوس هند به دلیل عدم تعادل حرارتی بین اقیانوس هند و خشکی شروع می شوند و از اواخر خردادماه در آسیا فعال هستند و با چند هفته تاخیر وارد ایران  می شوند که در حال حاضر از نیمه دوم تیرماه در کشور فعال بودند.


سخنگوی صنعت آب کشور ادامه داد: در حال حاضر بارش هایی که از طریق سامانه بارشی فعال در کشور  اتفاق افتاده در جنوب شرق در استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان  و بخشی از استان کرمان  و استان فارس برخی سدها را تغذیه نموده است.


وی تصریح کرد: سدهای استان سیستان و بلوچستان  و هرمزگان تحت تاثیر  این سامانه بوده اند، به طوری که ورودی سدهای استان سیستان و بلوچستان حدود 120 میلیون مترمکعب  بوده است که با توجه به تخلیه ای که از سدها  در این دوره و در این بازه از سامانه وجود داشته، حدود 95 میلیون متر مکعب  از مخازن سدها در استان سیستان و بلوچستان  ذخیره سازی شده است.  در استان هرمزگان هم براساس آمار گزارش شده حدود 60 الی 70 میلیون متر مکعب  ورودی به مخازن اتفاق افتاده، ولی با توجه به پیش بینی هایی که در استان هرمزگان داشتیم  و احتمال سرریز سدها، تخلیه ها شروع شده و نهایتا درحال حاضر حجم مخازن نسبت به شروع سامانه حدود 20 میلیون متر مکعب رشد خواهد داشت.


قاسم زاده همچنین اظهارداشت: در حال حاضر  ورودی سدهای  کشور از ابتدای سال آبی تا کنون  حدود 28.8 میلیارد متر مکعب  است که نسبت به سال آبی گذشته  حدود 4 الی 5 درصد رشد داشته و مخازن سدها هم  در حال حاضر حدود 47 درصد  پرشدگی دارد.  با تداوم بارش ها در این هفته و هفته آتی امید است مخازن سدهای استان خوزستان  افزایش یابد  و با تمهیداتی که اندیشیده شده  با کمترین خسارت از این بارش ها عبور کنیم.


وی همچنین تاکیدکرد: در خصوص بارندگی های اخیر به مردم عزیز توصیه می شود که  به هیچ وجه در اطراف رودخانه ها ومسیل ها،تفرجگاه های اطراف رودخانه ها ودره ها تجمع نکنند. بارندگی های ناپایدار به لحاظ زمانی و مکانی ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه در یک منطقه بسیار کوچک اتفاق بیفتد، ولی با شدتی که دارد باعث تند سیلاب ها شود و این تند سیلاب ها  در مسیر خود با یک دبی حداکثری بسیار بالا عبور کند و منجر به خسارت بسیار زیادی  در حاشیه رودخانه ها شود.


وی در پایان افزود: بارش های موسمی  که از جنوب شرق واردکشور میشوند ، معمولا سامانه های بسیار ناپایدار هستند  به این معنی که کانون های بارش این بارندگی ها به شدت متغیر بوده  ودر پیش بینی ها هم عدم قطعیت بسیار  بالایی وجود دارد .معهذا در سطح وزارت نیرو از نظر ایمنی سازه ها و هشدار به مردم عزیز در مورد رودخانه ها  تمهیدات لازم در نظر گرفته شد. به طوری که ستاد فرماندهی سیل در وزارت نیرو در هفته های اخیر جلسات متعددی داشته  و به روز رسانی سامانه ها را به صورت مستمر پیگیری می کند وتا کنون هشدارهایی به استان های درگیر این موضوع، به ویژه آنهایی که شدت  بارش و احتمال سیلاب بالا بود، داده شده و در همان استان ها با محوریت استانداران جلسات مدیریت بحران استان  فعال شده و هشدارهای  لازم صادرشده است.


شایان ذکر است، محتوای جلسات ستاد فرماندهی سیل مشتمل بر اطلاعات و مباحث فنی در اختیار وزارت کشور قرار می گیرد تا مدیریت بحران و دستگاه های امدادگر با بهره گیری از این اطلاعات آمادگی لازم را داشته باشند.


منبع:  خبرگزاری آب ایران












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools