ترجمه کتاب کاربرد GIS در مهندسی منابع آب - بخش دهم :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




ترجمه کتاب کاربرد GIS در مهندسی منابع آب - بخش دهم

WaterMgmt_lg

2. 4. رابط کاربر و حالت های متقابل
یکی از جاذبه های اصلی GIS مدرن، کاربر دوستی آن در سیستم های رابط کامپیوتری که توسط فروشندگان مختلف ارائه شده، می باشد. بازیابی داده نه تنها به داده های ساخت یافته در پایگاه داده و همچنین سرعت بازیابی، که به طراحی خوب رابط ها و زبان شرطی نیز وابسته است. رابط انسان-کامپیوتر محیطی را برای تعامل بیشتر انسان با GIS فراهم می کند. این امر دسترسی کاربر به داده و آنالیز نتایج، و نمایش آنها در قالب های قابل فهم را ساده می کند. اکثر سیستم های اطلاعاتی سنتی، فقط فرمت هایی محدود، نظیر متن، جدول و نمودار را ارائه می دهند. گرچه این فرمت ها هنوز نیز رایج هستند، اما کاراکترهای مکانی ژئودیتا [1] به ما امکان می دهد تا با کمترین هزینه فرمت های گوناگون نقشه و تکنیک های تصویرسازی را داشته باشیم.

GIS با گذر از صِرف استفاده از خط فرمان، امکان بهره گیری از منوی گرافیکی کاربر پسند را فراهم کرده است (GUI ها) (Martin و همکاران 2005). GUI کاربر را به تعامل با سیستم های کامپیوتری با اشاره به نمونه های تصویری (آیکون ها) و لیستی از آیتم های منو بر روی صفحه نمایش، تنها با استفاده از ماوس، قادر می سازد. استفاده از آیکون ها قابلیت انتخاب داده ها، ارائه داده، و دستکاری و اصلاح داده ها را تسهیل کرده است.

تجسم در واقع گسترش اطلاعات سنتی- بازیابی شده و نمایش مفاهیم است. این امر شامل تکنیک هایی است که به تجسم مجموعه داده های مکانی کمک شایانی می کند. یک GIS معمولا با تجزیه و تحلیل و تفاسیر سر و کار دارد، و پایه گرافیک طبیعی در آن، امکان درک الگوهای مکانی و اجزاء موجود در آن، استخراج پارامترها، و تمیز کلاسه بندی اشیاء را ممکن می سازد (Worboys 2004).

2. 5. برنامه ریزی و پیاده سازی سیستم اطلاعات جغرافیایی
بررسی عوامل سازمانی در مدیریت و اجرای یک GIS موفق مهم است؛ زیرا که اطلاعات نقش حیاتی در توابع سازمانی بازی می کنند. در اغلب موارد، طراحی و پیاده سازی یک سیستم اطلاعات جغرافیایی یک تلاش طولانی مدت است. تجربه، اهمیت مسائل فنی اعم از نرم افزار، سخت افزار، و طراحی پایگاه داده را نشان داده است. مشکل مردم در دسترسی به اطلاعات و استفاده از آن است که تعیین می کند آیا یک GIS با شکست مواجه خواهد شد یا خیر (Aronoff 1991).

در طول یک برنامه ریزی بزرگ برای دستیابی و یا توسعه GIS، به نظر برخی از ویژگی های سازمانی که رویکردی انتخابی دارند، نیز تأثیر گذارند. این ویژگی ها، به طور کلی به ارزیابی نیازها اشاره دارد، و باید در وسیعترین مفهوم ممکن بررسی گردد. در این روش، اهداف، تجهیزات، هزینه ها، و غیره، که از تمام قسمت ها نهفته مانده، در پیاده سازی برنامه ریزی، مد نظر گرفته خواهد شد. تنها پس از یک بررسی دقیق از این ویژگی ها، می توان بهترین پیاده سازی یک استراتژی ممکن را انتخاب کرد. در زیر به برخی از ویژگی هایی که باید در نظر گرفته شود اشاره شده:

[1] Geodata

  • مجموع اهداف و عملکرد سازمانی.
  • منابع داده در دسترس به عنوان ورودی به سیستم GIS.
  • سخت افزار GIS / نرم افزار / پایگاه داده ها و محصولاتی که در حال حاضر در برنامه ریزی استفاده می شوند.
  • روش های مدیریتی که قبلا برنامه GIS را هدایت کرده اند.
  • هزینه های پیاده سازی، هم در گذشته و هم برنامه ریزی شده برای آتی.
  • مزایای پیاده سازی، محسوس و نامحسوس.
  • روشی که در ارزیابی و مقایسه هزینه ها و منافع استفاده شده است.
  • ایجاد دستور العمل بررسی روش های داخلی، خارجی، جریان و پتانسیل.
  • تضمین کیفیت / روش های کنترل کیفیت (QA/QC) و هر گونه استاندارد داده برنامه های کاربردی.
  • تعامل با کاربر نهایی / آموزش اینکه چگونه یک گروه GIS با "مشتریان" خود ارتباط برقرار خواهد کرد.
  • ارزیابی / روش های ارزشیابی که برای بررسی روند پیاده سازی GIS مورد استفاده قرار می گیرند.
  • مسائل حقوقی مربوط به توزیع داده ها و مالکیت.

هر چند تعیین کمیت بسیاری از صفات مشکل است، اما این می تواند یک تمرین مفید باشد که حداقل همه چیز را برآورد می کند. برای مثال بسیاری از سازمان ها در تجزیه و تحلیل هزینه / سودِ رسمی به اطلاعات زیادی متکی هستند، که ممکن است این برای اندازه گیری "خوبی" مزایای نامحسوس در مقیاسی نسبی باشد. بعلاوه، بحث حول این نوع از مسائل سازمانی در طول برنامه ریزی، باعث پدیدار شدن یک تصویر گسترده تر و واقعی تر از نتیجه پیاده سازی GIS می شود.

2. 6. نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی
بسیاری از گزینه های نرم افزار GIS به عنوان نسخه متن-باز و یا محصولات تجاری قابل دسترس است. به همین سبب برخی از آنها در بسته GIS محبوب تر و شناخته شده تر هستند.

2. 6. 1. مالکیت انحصاری سیستم اطلاعات جغرافیایی
  • ArcGIS: ArcGIS نام یک مجموعه از خطوط تولید نرم افزار GIS می باشد که توسط ESRI تولید شده است. GIS در سطح دسکتاپ می تواند شامل: ArcGIS که قادر است تا به نمایش و جستجوی شرطی در میان نقشه های تولید شده توسط دیگر محصولات ESRI بپردازد. ArcView که امکان مشاهده داده های مکانی، تجزیه و تحلیل های اساسی مکانی و ایجاد نقشه را می دهد. ArcEditor که شامل اضافه شدن قابلیت هایی برای دستکاری داده ها، ویرایش و تجزیه و تحلیل، همچنین امکاناتی مبتنی بر سرور و محصولات نرم افزار ArcGIS برای دستیاران شخصی دیجیتال (PDA ها) است. ضمن آنکه افزونه هایی برای افزایش توانایی و امکانات GIS را می توان به شکل جداگانه خریداری کرد.
  • AutoCAD: AutoCAD نرم افزار محبوب طراحی مهندسی است که توسط AutoDesk  تولید گردیده. نرم افزار AutoCAD نقشه 3D،  یک پلتفرم پیشرفته مهندسی است که می توان آنرا پلی مابین CAD و GIS دانست. هنگامی که این نرم افزار با تکنولوژی MapGuide Autodesk ترکیب می گردد، راهی را برای انتشار اطلاعات در فضای وب و یا اینترانت فراهم می کند.
  • Cadcorp: توسعه یافته نرم افزار GIS و استاندارد OpenGIS است (به عنوان مثال، خواندن / نوشتن متن باز پایگاه داده PostGIS). محصولات آن شامل یک سیستم اطلاعات مکانی (SIS) است، که در محیط ویندوز و دسکتاپ اجرا می شود و شامل ماژول های GIS می باشد، ActiveX-و کیت های توسعه مبتنی بر COM، نرم افزار GIS مبتنی بر وب (GeognoSIS)، و یک mobile data-capture solution (MSIS).
  • ERDAS IMAGINE: یک ویرایشگر رستر گرافیکی و سنجش از دور، طراحی شده توسط ERDAS است این ویرایشگر در درجه اول پردازشگر داده های رقومی رستری geospatial است؛ که به کاربر امکان نمایش و تقویت تصاویر را می دهد. این نرم افزار جعبه ابزاری است که به کاربر امکان می دهد تا عملیات گوناگونی را بر روی یک تصویر انجام دهد و یا پاسخ سوالات جغرافیایی خاصی را بدست آورد.
  • IDRIS: سیستم اطلاعات جغرافیایی توسعه یافته توسط آزمایشگاه Clark در دانشگاه Clark ماساچوست است. IDRISI Andes  یک سیستم اطلاعات جغرافیایی یکپارچه و نرم افزار پردازشگر تصویر می باشد که بیش از 250 ماژول را برای تجزیه و تحلیل و نمایش های مکانی ارائه می دهد. IDRIS تحت مدیریت سازمان ملل توسعه یافته و به شکلی گسترده در سرتاسر جهان استفاده می شود.
  • Intergraph: فراهم کننده نرم افزار و خدماتی برای مدیریت زیرساخت های الکتریکی، گاز، آب، خط لوله، ابزار، و صنایع ارتباطاتی می باشد. محصولات آن عبارتند از: GeoMedia, GeoMedia Professional, GeoMedia WebMap, و افزودنی هایی برای محصولات بخش صنعت، و همچنین برای فتوگرامتری.
  • MapInfo: محصولات نرم افزاری GIS شامل نرم افزار GIS دسکتاپ، MapInfo حرفه ای، MapXtreme سال 2005، و MapXtreme جاوا برای نقشه برداری کلاینت Webbased و دسکتاپ، و همچنین به عنوان ابزار توسعه مانند MapBasic است.
  • MicroStation: مجموعه ای از محصولات نرم افزاری CAD/GIS برای طراحی و تهیه پیش نویس 2D و 3D، توسعه یافته و فروخته شده توسط سیستم های Bentley است. این نرم افزار توسط مهندسین طراحی حمل و نقل و تاسیسات مهندسی آب و فاضلاب استفاده می شود. Bentley نیز نرم افزار مدل سازی منابع برای آب، فاضلاب و سیستم های فاضلاب های سطحی مبتنی بر GIS را ارائه می دهد (SewerCAD، WaterCAD، StormCAD).

2. 6. 2. سیستم اطلاعات جغرافیایی متن باز
  • GRASS: (منابع تجزیه و تحلیل سیستم پشتیبانی جغرافیایی) حوزه عمومی رستر منبع باز GIS است که به عنوان یک مدل سازی و بسته تجزیه و تحلیل همه منظوره مکانی توسعه یافته است ( 2008 Neteler و Mitasova). GRASS یک GIS رستر/بردار، سیستم پردازش تصویر، سیستم تولید گرافیک می باشد. GRASS شامل بیش از 350 برنامه و ابزار برای ارائه نقشه ها و تصاویر بر روی مانیتور و کاغذ، دستکاری رستر، بردار، و سایت های داده است. و همچنین پردازش داده های تصویری چند طیفی؛ و ایجاد، مدیریت و ذخیره داده های مکانی. در GRASS برای سهولت عملیات از هر دو امکان رابط بصری ویندوز و خط فرمان استفاده می شود.

ترجمه از: بهزاد سرهادی












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools