برترین سیستم هشدار دهنده خودکار سیل، بخش اول - مانیتورینگ سیل :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




برترین سیستم هشدار دهنده خودکار سیل، بخش اول - مانیتورینگ سیل


علت اهمیت مانیتورینگ سیل

در حالی که برخی مناطق به جاری شدن سیل از دیگر نواحی در معرض ابتلا بیشتری هستند، استقرار سیستم های هشدار سیل در نزدیکی هر آبراهه بزرگ و یا ساختار آبی، اطلاعات حیاتی که می تواند از اموال محافظت کرده و منجر به نجات جان انسان ها شود را فراهم می کند. البته، روش هشدار سیل به عنوان موثر ترین راه، فراتر از نصب و راه اندازی سنجه ها و تجهیزات اندازه گیری از دور بوده، و در همین مورد شامل گسترش و استخدام کارکنان واجد شرایط، روش های دقیق طراحی شده برای ارائه اولین هشدار شامل مواردی نظیر اینکه آیا یک سیل باید انتظار رود؟ چه هنگامی آن سیل رخ می دهد؟ و شدت آن چگونه خواهد بود؟... است. این راهنما آموزش های مهمی را به افراد، جوامع و سازمان های علاقه مند به ایجاد و راه اندازی سیستم های هشدار سیل ارائه می دهد.


خطر سیل

در ایالات متحده، سازمان زمین شناسی امریکا و سازمان خدمات ملی آب و هوا - بخشی از اداره ملی اقیانوسی و جوی - با یکدیگر برای حفظ سیستم های هشدار سیل در سراسر این کشور همکاری می کنند. به طور خاص، USGS به عنوان منبع اصلی، بر روی داده های سطحی و زیرزمینی فعالیت می کند، و بیش از 85 درصد از ایستگاه های اندازه گیری جریان در ایالات متحده را در اختیار دارد، همچنین NWS با استفاده از آن داده ها و اطلاعات از منابع دیگر، به پیش بینی های سیل در رودخانه پرداخته و هشدار سیل را ارائه می دهد.

به طور کلی، در NWS مسائل هشدار سیل یا به صورت شهری، و یا برای رودخانه ها و نهرهای خاص ارائه شده است. هشدارها در اینجا به چند دسته اساسی تقسیم می شوند:


هشدار سیل ساعتی زمانی صادر می شود که شرایط نشان می دهد یک امکان برای جاری شدن سیل وجود دارد، و یا اگر سیلی جاری شود آن سیل در حدود 12-48 ساعت پیش بینی می گردد.

هشدار سیل حالاتی شدید تر هستند، و زمانی صادر می شود که سیلی گسترده در سراسر یک منطقه بزرگ انتظار می رود، و یا جاری شدن سیل قریب الوقوع بوده یا به طور فعال در حال وقوع است.

فلش سیل ساعتی و هشدار دنباله همان پروتکل، که نشان می دهد پتانسیل برای جاری شدن سیل های به ویژه سریع وجود دارد، که معمولا از باران سنگین یا شکست سد حاصل شده اند.

بیانیه سیل هنگامی صادر می شود که جاری شدن سیل در امتداد رودخانه های عمده که در آن افراد و اموال با خطر خاصی مواجه نیست وجود دارد. آنها همچنین ممکن است به عنوان یک به روز رسانی هشدار از موارد قبلی هشدار صادر شوند.


در ایالات متحده، این هشدارها به صورت مشخص در منطقه رمزگذاری پیام از طریق سیستم هشدار اورژانس و شبکه رادیویی آب و هوایی NOAA توزیع شده است.

در جوامعی که فاقد یک برنامه هشدار سیل هستند، اما در عین حال علاقه مند به توسعه این شبکه برای خود می باشند، NWS برای کسب راهنمایی بیشتر و پشتیبانی فنی امکان درخواست می دهد، و همچنین کمک رسانی و آموزش به طرف های درگیر و مدیران جامعه را فراهم می کند. یک سیستم هشدار سیل لازم نیست لزوما گران قیمت و یا بیش از حد پیچیده باشد، که البته مزایای - حفاظت از جان و مال - بسیار بیشتر از عوارض بالقوه وقوع این حوادث است.

هنگامی که آن را نصب و راه اندازی کنید، نگهداری از سنجه، سنسور، و سایر تجهیزات به عنوان یک امر مهم به نظر می آید، مسئولان زیست محیطی می توانند شما را از طریق هر مرحله از روند بهره برداری و حفاظت در این مورد کمک کنند.


یک راه حل زمان واقعی

یک سیستم هشدار سیل موثر باید در جمع آوری منظم میزان بارش محلی، سطح جریان، و داده های رودخانه فعال باشد. این را می توان از طریق نظارت روزمره انجام داد، که در آن پرسنل عامل برای جریان و اندازه گیری بارش در سایت ها بازدید داشته باشند. اما یک سیستم نظارت بر خط و در زمان واقعی با اندازه گیری از دور می تواند جمع آوری داده ها را آسانتر کند - و در بسیاری از موارد، مقرون به صرفه تر است - در حالی که برای سریع ترین پاسخ ممکن به یک رویداد سیل هم امکان می دهد. سازمان NWS اذعان دارد که، در مناطقی که در آنها ارائه پوشش هشدار سیل در زمان واقعی وجود دارد، سیستم هشدار سیل جامعه نگر می تواند خطرات جاری شدن سیل را کاهش دهد.

NWS در پیش بینی سیل با استفاده از مدل های بسیار پیچیده ریاضی که نشان می دهد چگونه رودخانه ها و نهرها در سراسر ایالات متحده به سطوح مختلفی از بارش باران و ذوب برف پاسخ خواهند داد استفاده می کند. این مدل ها بر اساس سوابق مرحله ای جریان و تخلیه و بر مبنای محاسباتی که به شرح زیر خلاصه شده است، صورت می پذیرد. اگر شما برای کار در این مورد علاقه مند هستید و همچنین در حال توسعه یک سیستم پاسخگو هشدار سیل و البته بدون قابلیت های پیش بینی پیشرفته، با این حال، به احتمال زیاد میتوانید از یک سیستم خودکار ارزیابی محلی در زمان واقعی، و یا با سنجه ALERT راه اندازی کرده استفاده نمایید.


سیستم هشدار دهنده خودکار سیل

توسعه یک سیستم هشدار سیل نیاز به توجه به سه عامل اساسی دارد: جمع آوری داده ها از طریق ایستگاه ها، پردازش داده ها با سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز، و انتشار اطلاعات هشدار دهنده سیل. در حالی که سیستم های هشدار سیل خودکار اغلب برای پیاده سازی ارزان هستند، اما عامل اصلی تعیین هزینه برای هر سیستم می تواند تعداد مکان ایستگاه سنجه باشد. علاوه بر این، نوع ارتباطات و قابلیت اندازه گیری از دور در هر سایت به کاهش هزینه ها کمک خواهد کرد.


ایستگاه های هشدار

طیف گسترده ای از ایستگاه های خودکار سنجش جریان است که می تواند داده های سطح جریان را از طریق تله متری انتقال دهند، اما توسعه سنجه با توجه به پروتکل NWS ALERT در این میان از شایع ترین خود است. بنابراین تمرکز این راهنما بر همین مورد است. با این حال، شایان ذکر است که بسیاری از سنجه های دیگر که برای اندازه گیری بارش و سطح آب طراحی شده اند تحت اصول مشابه عمل می کنند، و این راهنما ممکن است در جنبه های خاصی از سیستم های دیگر قابل اجرا باشد.

سیستم های هشدار از یک استاندارد مشترک تحت معیارهای ارتباطاتی استفاده می کنند، بنابراین اگر چه آرایه وسیعی از تولید کنندگان توسعه و تولید سخت افزار و نرم افزار هشدار وجود دارد، اما بسیاری از محصولات متقابل با یکدیگر سازگار است.

سنجه هشدار انجام دو وظیفه اصلی را بر عهده دارد: سنجش و برقراری ارتباط. سنجه هشدار با بکارگیری سنسورهایی برای تشخیص تغییرات نسبت به یک پارامتر خاص، و در اینجا معمولا حجم بارش و یا سطح آب، عمل می کنند. بیشتر سنجه های پیشرفته نیز ممکن است با سنسور سرعت، درجه حرارت و باد مجهز شده باشند. برخی سنجه های هشدار همچنین می توانند اطلاعات خاص مکانی، و یا اطلاعات مربوط به سلامت واحد خود را فراهم و ارائه کنند.

به عنوان مثال در یک سیستم هشدار اندازه گیری بارش، سنجه به منظور تشخیص یک "رویداد" ویژه - در یک مورد مشترک، 1 میلی متر از آب باران ورودی به سطل اوج سنجه را از طریق بالای قیف که آن طراحی شده است، انتقال می دهد. ارائه هشدارها با تکرار و ارسال پیام بازنشانی می شود. هر سنسور در سنجه نیز به عنوان فرستنده داده هشدار پس از تشخیص یک رویداد خاص فعال خواهد شد. در روزهای بدون باران هم سنجه هشدار یک گزارش " بدون باران" ارائه می دهد تا نشان دهد که دستگاه هنوز هم کار می کند.


پردازش داده ها

نرم افزار مورد استفاده برای جمع آوری و پردازش داده های سنجه هشدار با توجه به نیازهای کاربر و تنظیمات ارائه شده متفاوت هستند. بسیاری از تولید کنندگان سنجه های هشدار اقدام به ارائه نرم افزار اختصاصی خود برای مشاهده اطلاعات از راه دور، چه در یک فرمت گرافیکی یا متنی می کنند. نرم افزار پردازش هشدار چند کاربره مفید ترین حالت خواهد بود که اجازه دسترسی به داده ها را به طور همزمان، و برای سنجه های چندگانه در یک بار بررسی می دهد.


انتشار اطلاعات

سیستم های هشدار سیل خودکار ممکن است از رادیو، تلفن همراه، و یا ابزار تله متری ماهواره ای برای برقراری ارتباط با یک کامپیوتر میزبان یا شبکه استفاده کنند، اما به طور خاص سیستم های هشدار با استفاده از فرکانس های رادیویی کار می کنند. به این دلیل، سیستم های هشدار می توانند از برخی از مسائل مانند وجود هر دستگاه انتقال های رادیویی دیگر، از جمله به علت تداخل نویز الکتریکی و شرایط جوی رنج برند. تداخل نیز ممکن است اگر چندین سیستم عامل هشدار که در مجاورت و نزدیکی یکدیگر و طور همزمان اقدام به انتقال داده می کنند رخ دهد. صورت ماهواره ای و تله متری سلولی تمایل به جلوگیری از این مشکلات دارد، اما هنوز هم نیاز به برخی از توجهات در انتخاب سایت به منظور به حداکثر رساندن کیفیت انتقال ها است. سیستم خودکار هشدار سیل در همه نوع خود نیز به یک منبع تغذیه نیاز دارد. در حالی که سنجه نصب شده در نزدیکی جوامع توسعه یافته ممکن است توسط ارتباط با یک شبکه برق قدرت تجاری تغذیه شود، اما موارد در مناطق دور افتاده به طور کلی به ترکیبی از باتری و انرژی خورشیدی برای تغذیه شدن تکیه دارند.


منابع را اینجا بیابید

ترجمه: بهزاد سرهادی

ادامه دارد...












نظرات (۱)

  • آواتار کامنت خاوری

    سلام وقت بخیر من مطالبتون رو برای ارائه لازم دارم اما مطالب کپی نمیشن امکانش هست برایم در ارتباط با  سیستم  هشدار سیل امریکا مطالب بزارید ممنون 

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools