انتقال بین حوضه ای، منابع آب شیرین جهان را تهدید می کند :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




انتقال بین حوضه ای، منابع آب شیرین جهان را تهدید می کند


انتقال آب بین حوضه رودخانه - انتقال Interbasin منابع آب شیرین جهان را تهدید می کند

در جهان 1/1 میلیارد نفر دسترسی به آب شیرین ندارند.

انتقال آب - پروژه های مهندسی عظیمی است که آب از رودخانه ها را با مازاد جریان را به سمت مناطق سکونت افرادی که با کمبود مواجه هستند، هدایت می کند.


اما انتقال آب همیشه جواب صحیح نیست

طرح های انتقال آب برای مرتفع نمودن کمبود آب با ایجاد سیستم های دقیق کانال ها، لوله ها و گودبرداری در مسافت های طولانی تلاش می کنند تا آب را از یک حوضه رودخانه (حوضه اهداء کننده) به دیگری (حوضه گیرنده) انتقال دهند.

در شرایط خاص، انتقال آب در مقیاس بزرگ نقش مهمی در ارائه آب به نواحی نیازمند دارد، اما مزایای این طرح ها به طور کلی در تردید قرار دارند.


آسیب زیست محیطی

انتقال آب به طور جدی بر محیط زیست حوضه اهدا کننده تاثیر می گذارد. این پروژه ها تهدیدات را برای گونه های نواحی حساس، تالاب ها و مناطق حفاظت شده ایجاد و یا تشدید می کنند. سدهای ساخته شده در رودخانه ای که از آن آب گرفته می شود، می تواند محیط زیست آن را تخریب کرده، و باعث خراب شدن جریان های محیطی و مسدود کردن مهاجرت ماهی ها شود.


هزینه های اقتصادی و انسانی

طرح های انتقال آب از توانایی رودخانه ها برای ارائه غذا و آب در محیط زیست می کاهد. حتی زمانی که "فقط" 10 تا 15 درصد آب از یک حوضه گرفته می شود، در هنگام کمبود بارش باران، این انتقال می تواند خشکسالی در هر دو حوضه را منجر شود.

مزایای اقتصادی ایجاد شده در حوضه گیرنده اغلب به هزینه کسانی که در حوضه اهداء کننده زندگی می کنند، می آیند.

بعضی از پروژه ها تمام جوامع را آواره کرده اند. افرادی که معیشت آنها به حوضه اهدا کننده بستگی دارند، همه جوانب در مورد چگونگی آسیب دیدگی آنها مورد بحث قرار نگرفته است. از گذشته، این منازعات اجتماعی میان حوضه های کمک کننده و گیرنده و دولت ها ایجاد شده است.

همچنین باید اشاره کرد که، در حالی که طرح انتقال آب برای نفع آنها طراحی شده است، ساکنین حوضه گیرنده نیز همچنین با پیامدهای منفی مواجه هستند.

بیش از حد هزینه ها مشترک هستند و مزایای برنامه ریزی شده ممکن است کوتاه باشد. بدون یارانه های عظیم دولتی، کشاورزان در مناطقی که آب دریافت می کنند، می توانند تا 1 دلار آمریکا به ازای هر متر مکعب پرداخت کنند و مجبور خواهند بود تا تولید خود را گران تر از قیمت های محلی موجود در بازارهای جهانی عرضه کرده و این امر معیشت آنها تهدید می کند.


تخلیه: تخلیه آب و انتقال آب

در بسیاری از موارد، استفاده از آب در حوضه گیرنده قبل از ساخت پروژه انتقال آب ارزیابی نشده است. این کمک می کند به ادامه شیوه های استفاده از آب ناپایدار و در طول زمان، و درخواست برای آب بیشتری را افزایش می دهد.

به عنوان مثال، کشاورزی که 70 درصد از مصرف آب قابل دسترس در جهان را تشکیل می دهد، 60 درصد یا 1500 تریلیون لیتر آب در هر سال استفاده می کند.

اما پیشرفت ممکن است. در مورد پنبه، یکی از محصولات مصرف آب کشاورزی، صرفه جویی در مصرف آب تا 70٪ با تغییر سیستم های آبیاری بارانی یا آبیاری قابل بازچرخانی را بدست دهد. اگر طرح انتقال آب ساخته شده باشد، انگیزه کمتری برای حرکت به چنین عملیاتی وجود دارد.


ترجمه: سایت بیسین












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools