برنامه احیای دریاچه ارومیه بازنگری می‌شود :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




برنامه احیای دریاچه ارومیه بازنگری می‌شود


کاهش 24 درصدی بارش‌ها در حوضه ارومیه

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه و دریای خزر با تاکید بر اینکه درصدد بازنگری برنامه احیای دریاچه هستیم، گفت:‌ کاهش محسوس حجم بارش‌ها برنامه‌های احیا همچون افزایش جریان‌های ورودی به دریاچه ارومیه از سدها را دچار اختلال کرده است.

 مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه و دریای خزر با تاکید بر اینکه درصدد بازنگری برنامه احیای دریاچه هستیم، گفت:‌ کاهش محسوس حجم بارش‌ها برنامه‌های احیا همچون افزایش جریان‌های ورودی به دریاچه ارومیه از سدها را دچار اختلال کرده است.

مهندس "سیدمرتضی موسوی" حجم بارش‌های سال جاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را 208 میلی‌متر دانست و افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد و نسبت به دوره متوسط بلندمدت 24 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد:‌ به دلیل کاهش چشمگیر حجم بارش‌ها تراز دریاچه از تراز 1270.63 سال گذشته به تراز 1270.35 رسیده است که اعداد و ارقامی که کاهش 28 سانتیمتری تراز دریاچه را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه حجم مخزن دریاچه نسبت به سال گذشته 500 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد:‌ وسعت پوشش آب دریاچه نیز از 2150.7 کیلومتر مربع سال گذشته به 1819.8 کیلومترمربع در سال جاری رسیده است.

موسوی یادآور شد:‌ براساس برنامه احیای دریاچه ارومیه بایستی هر ساله با تمهیداتی که از سوی جهاد کشاورزی در راستای اجرای طرح‌های اصلاح کشت و شیوه‌های نوین آبیاری صورت می‌گیرد رقمی 8 درصدی در مصرف آب بخش کشاورزی حوضه آبریز دریاچه صرفه‌جویی داشته باشیم تا بتوانیم آب بیشتری را از سدها روانه دریاچه کنیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ در سال جاری به دلیل کاهش حجم بارش‌ها میزان برداشت از سدها نیز برای آبیاری مزارع کشاورزی افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل به خوبی نتوانسته‌ایم برنامه کاهش هشت درصدی مصرف در بخش کشاورزی را اجرایی کنیم، چرا که اگر آب مورد نیاز کشاورزان را تأمین نکنیم، تنش‌های اجتماعی فراوانی در منطقه به وجود می‌آید.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه در تکمیل این بخش از سخنان خود، گفت:‌ به هر حال بخشی از منابع مورد استفاده از سوی کشاورزان مربوط به بارش‌های مستقیمی است که بر روی مزارع آن‌ها سرریز می‌شود. بخشی از این منابع نیز مربوط به ذخایر پشت سدها و بخشی هم مربوط به آب رودخانه‌های طبیعی است که به طبع زمانی که وضعیت بارش‌ها و رودخانه‌ها در شرایطی مناسبی نباشد باید به سمت استفاده هر چه بیشتر از سدها برویم.

 

لزوم شتاب دهی به تخصیص اعتبارات طرح‌های انتقال آب

موسوی با تاکید بر اینکه درصدد بازنگری برنامه احیای دریاچه ارومیه هستیم، ادامه داد:‌ کاهش محسوس حجم بارش حوضه آبریز دریاچه برنامه‌های احیای دریاچه همچون افزایش جریان‌های ورودی به دریاچه از سدها را دچار اختلال کرده است بنابراین این برنامه باید براساس شرایط و امکانات فعلی کشور و دولت بازنگری و سنجیده شود.

وی بر لزوم شتاب دهی تخصیص اعتبارات طرح‌های انتقال آب تاکید کرد و گفت:‌ با بهبود شرایط نقدینگی در کشور بایستی روند تکمیلی طرح‌های انتقال آب، نصب کنتورهای هوشمند، مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز، تملک اراضی در مسیر طرح‌های انتقال آب و لایروبی رودخانه‌ها با جدیت بیشتری دنبال شود.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه در پایان خاطرنشان کرد:‌ جهاد کشاورزی نیز تا مدت زمان باقیمانده برای شروع سال آبی جدید همچنان پیش زمینه‌های لازم برای رها کردن آب سدها به سمت دریاچه ارومیه و اصلاح الگوهای کشت فراهم کند، چرا که در غیر این صورت با چالش‌های اجتماعی فراوانی در این بخش مواجه خواهیم شد.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools