88 سد مهم کشور کمتر از چهل درصد آب ذخیره شده دارند :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




88 سد مهم کشور کمتر از چهل درصد آب ذخیره شده دارند


گزارشی از آخرین وضعیت سدهای مهم کشور:

آب موجود در مخزن سد زاینده‌رود به 11 درصد رسیده است

خشک بودن اراضی و بستر رودخانه‌ها در اثر خشکسالی‌های پیاپی موجب شده تا 107 میلی‌متر بارش از ابتدای سال آبی تاکنون، کمتر تبدیل به روان‌آب شود و بر این اساس ورودی آب به سدهای کشور به‌ویژه سدهای تامین کننده آب شرب تغییر چندانی نداشته باشد.

میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تاکنون به 107 میلیمتر رسیده که نسبت به مدت متوسط 50 ساله حدود 39 درصد افزایش یافته است؛ با وجود بارش‌های مناسب فصل پاییز در غرب کشور، توزیع غیریکنواخت نزولات جوی باعث شده است تا همچنان استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان رضوی، هرمزگان، فارس و حتی اردبیل بارندگی‌های کمتر از میزان نرمال را تجربه کنند.

کشور ما از حدود 10 سال پیش تاکنون هیچگاه بارش فراتر از میانگین بلندمدت را تجربه نکرده است از همین رو استمرار خشکسالی در کشور و خشک بودن اراضی موجب شده است تا بارش‌های مناسب پاییز امسال لزوما تبدیل به روان‌آب نشود و بخشی از بارش‌های سال آبی جاری صرف رطوبت از دست رفته خاک شود.

ادامه وضعیت یاد شده و وقوع یکی از خشک‌ترین مقاطع زمانی نیم قرن اخیر کشور در سال آبی 96-97 باعث شده تا منابع آب برخی سدهای بزرگ کشور که در شرایط بحرانی هستند، تغییرات چندانی پیدا نکند و حتی حجم برخی از سدهای مهم کشور که تامین کننده آب شرب شهرها هستند نسبت به سال گذشته کاهش هم داشته‌ باشد.

در حال حاضر حدود 52 درصد از مخازن سدهای کشور خالی است و از میان 178 سد بزرگ موجود در 6 حوضه آبریز اصلی کشور 88 سد مهم از جمله سدهای زاینده‌رود، شهید رجایی، ملاصدرا، دوستی، درودزن، استقلال و چاه‌های نیمه‌های سیستان و بلوچستان کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده داشته باشند.

استمرار این شرایط موجب شده تا ذخایر آب سدهای 16 استان کشور نیز به طور میانگین به کمتر از 40 درصد برسد و در این بین 9 استان اصفهان، بوشهر، گلستان، خراسان‌رضوی، سیستان‌ و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، هرمزگان و قم نیز در میان مناطق یاد شده به طور میانگین 80 درصد از ذخیره آب مخازن سدهای خود را استفاده کرده‌اند و شرایط مناسبی را در سال آبی جاری ندارند.

هم اکنون 85 درصد مخازن سدهای حوضه آبریز سرخس، 77 درصد مخازن سدهای حوضه آبریز هامون، 74 درصد سدهای حوضه آبریز مرکزی، 67 درصد سدهای حوضه آبریز دریای خزر و 56 درصد سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم خالی است.

در شرایط کنونی، استان اصفهان بدترین وضعیت ذخایر منابع آب را در میان 32 استان کشور تجربه می‌کند. در حال حاضر 89 درصد از ظرفیت مخازن سدهای این استان خالی است و آب موجود در مخزن سد مهم زاینده رود به 11 درصد رسیده است. همچنین در حال حاضر حجم آب سدهای استان اصفهان به 153 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته هم هفت درصد کاهش یافته است.

نگاهی به آخرین وضعیت شهرهای در معرض تنش آبی هم حاکی از آن است که تا ابتدای دی‌ماه همچنان 334 شهر کشور در معرض تنش آبی قرار داشته‌اند، بنابراین پربارشی پاییز امسال نباید ما را از مسئله مهم مدیریت مصرف غافل کند تا بتوانیم با اصلاح شیوه‌های مصرف و توجه به نحوه استفاده از دو کالای مهم و حیاتی آب و برق بتوانیم تابستان 98 را با کم‌ترین مشکل سپری کنیم.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools