87 درصد از تالاب هورالعظیم آبگیری شد :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




87 درصد از تالاب هورالعظیم آبگیری شد

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان، از تامین حقابه و آبگیری 87 درصد از سطح تالاب بین‌المللی هورالعظیم در سال آبی 98-97 خبر داد.

"سیدابراهیم حسینی" افزود: در حال‌حاضر فضای خالی موجود در تالاب معادل آبگیری حدود 400 تا 500 میلیون مترمکعب برآورد شده که بخشی از این فضای خالی ناشی از وجود ارتفاع در قسمت‌های از تالاب و فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی است.

حسینی با اشاره به تامین حقابه تالاب هورالعظیم از سوی سازمان آب و برق خوزستان، پایش مداوم کمی و کیفی حوضه آبریز رودخانه کرخه از طریق ایجاد 16 ایستگاه هیدرومتری، 11 ایستگاه آلودگی و 13 ایستگاه آنلاین و انجام مطالعات تعیین حد بستر و حریم تالاب را از جمله اقدام‌های انجام شده در این تالاب عنوان کرد.

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان، از اجرای عملیات نشانه‌گذاری بستر تالاب هورالعظیم با پیشرفت فیزیکی 40 درصد و لایروبی انهار ورودی به تالاب به حجم 158 هزار و 708 مترمکعب به‌عنوان دیگر اقدام‌های انجام‌شده در این تالاب خبر داد.

وی افزود: رفع انسداد دریچه‌های سازه 75 دهنه بین مخزن 2 و3، بازگشایی 12 کالورت مسدود شده، انسداد دهانه سرریز در مخزن یک، ترمیم شکستگی‌ها و آبشستگی‌های خاکریز مرزی، بازسازی سازه‌های ارتباطی درون تالاب و تهیه نقشه دقیق حوضه براساس آخرین تصاویر ماهواره‌ای دریافتی و گزارش پیشرفت برنامه‌های آبرسانی به نقاط بدون آب مخازن پنج‌گانه از دیگر فعالیت‌های انجام شده است.

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان، مسئولیت حفاظت، احیا، مدیریت، نگهداری و بهره‌برداری از تالاب‌ها را  بر اساس قانون مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست دانست و به‌منظور توزیع مناسب جریان در تالاب و بهره‌برداری بهینه از آن، احداث سازه‌های کنترلی و کالورت روی جاده‌های مخازن پنج‌گانه، جلوگیری از دخل و تصرف در بستر و حریم تالاب و الزام شرکت‌های نفتی مستقر در تالاب جهت همکاری برای توزیع مناسب جریان در سطح تالاب را خواستار شد.

حسینی تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به حجم گسترده آب ورودی به تالاب هورالعظیم در بخش ایرانی، در قسمت‌هایی از دایک شهید باکری و دایک مرزی هورالعظیم شکستگی‌هایی برای عبور جریان به سمت عراق توسط مسئولان استانی ایجاد شده، که ضروری است با تامین اعتبار لازم، اقدام لازم برای ترمیم این دایک‌ها جهت جلوگیری از خروج جریان در تابستان صورت گیرد.

تالاب بین‌المللی هورالعظیم بین دو کشور ایران و عراق قرار گرفته است. مساحت این تالاب بالغ‌بر 3100 کیلومتر مربع است که حدود 1019 کیلومتر مربع آن در ایران واقع شده است.

منابع آب ورودی به این تالاب در ایران شامل شاخه‌های انتهایی رودخانه‌های هوفل، نیسان، سابله و کرخه نور و در عراق رودخانه‌های دجله و فرات است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools