تهیه سیستم هشدار سریع سیل - بخش دوم :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




تهیه سیستم هشدار سریع سیل - بخش دوم


روش های مطالعه

راهنمایی ذکر شده در بخش قبل، برنامه ریزان را راهنمایی می کند تا منافع FWS را ارزیابی کنند، اما چگونگی انجام این کار را تعیین نمی کند. یک روش مشترک استفاده از به اصطلاح منحنی روز (USACE ،1996) است که در شکل زیر نشان داده شده است.


منحنی روز


منحنی روز با توجه به ارزش و توزیع مکانی ملک و واکنش احتمالی صاحبان املاک در صورت اخطار، از تجزیه و تحلیل تجربی املاک در یک سیلاب ساخته شده است. Curve Day کاهش خسارت (به عنوان درصدی از خسارت ناشی از خرابی) را به عنوان تابعی از زمان اخطار (کاهش) تخمین می زند - زمان موجود برای شهروندان و پاسخ دهندگان اورژانس برای محافظت از جان و مال. به عنوان مثال، منحنی نشان می دهد که اگر زمان اخطار صفر ساعت باشد، FWS هیچ مزایای ملموس مستقیمی ندارد. اگر زمان هشدار دوازده ساعت باشد، منحنی پیش بینی می کند که خسارت 23 درصد کاهش یابد. منحنی همچنین حاکی از آن است که مهم نیست که زمان هشدار چقدر عالی باشد، حداکثر کاهش ممکن در حدود 35 درصد از کل خسارات ناشی از سیل باشد. این منطقی است، زیرا برخی از ویژگیها، از جمله بیشتر ساختارها، به سادگی قابل جابجایی نیستند.

برای استفاده از منحنی روز ، تحلیلگر باید زمان کاهش میزان انتساب به FWS را تخمین بزند. ETL 1110-2-540 راهنمایی های لازم را در این زمینه ارائه می دهد. در ابتدا حداکثر زمان هشدار بالقوه را تعیین می کند. این زمانی است که بین اولین بارش قابل تشخیص یا پیش بینی می گذرد و زمانی که مرحله از آستانه آسیب یا تهدید به زندگی در یک مکان بحرانی فراتر می رود. زمان هشدار واقعی، که بهتر به عنوان زمان کاهش شناخته شود، حداکثر زمان هشدار بالقوه کمتر است (1) زمان مورد نیاز برای شناسایی و تشخیص تهدید، (2) زمان لازم برای اطلاع رسانی به پاسخ دهندگان اورژانس و برای کسانی که تصمیم گیری می کنند، و (3) زمان لازم برای اطلاع رسانی به مردم. به عنوان مثال، اگر حداکثر زمان اخطار احتمالی ده ساعت باشد و اگر شش ساعت برای تشخیص لازم باشد، یک ساعت برای اطلاع رسانی و تصمیم گیری در پاسخگوی اضطراری و یک ساعت برای اطلاع رسانی عمومی لازم است، در این صورت زمان کاهش واقعی فقط دو ساعت است. اگر FWS زمان تشخیص را به چهار ساعت کاهش دهد، مدت زمان کاهش به چهار ساعت افزایش می یابد.

زمان شناسایی و اطلاع رسانی به طراحی FWS، تجهیزات موجود، کارآیی برنامه های پاسخ و غیره بستگی دارد. از طرف دیگر حداکثر زمان هشدار بالقوه بستگی به ویژگی های آبخیزداری و طوفان های رخ داده دارد. مدل حوضه ای مانند HEC-HMS اطلاعاتی را برای تخمین آن ارائه می دهد. مطالعه موردی که در زیر آمده این موضوع را نشان می دهد.


هدف از مطالعه مهندسی هیدرولوژیک

اخیراً یک شهر بزرگ در جنوب شرقی ایالات متحده، سیل های قابل توجهی را در آبخیزهای شهری متراکم تجربه کرده است، همانطور که در شکل نشان داده شده است. روزنامه های محلی سیل های سال 1995 و 1997 را "نیروی کشنده" توصیف کردند. مطالبات بیمه سیل برای رویداد 1995 بالغ بر 4 میلیون دلار بود و 1 میلیون دلار دیگر نیز به عنوان وام برای تعمیر اموال آسیب دیده صادر شد.


سیل شهری که FWS برای آن پیشنهاد شده است


سیل سال 1997 خسارت 60 میلیون دلاری را به بار آورد و جان سه نفر را گرفت. در سال 1995، میزان بارندگی در منطقه از 87/3 تا 9/37 اینچ و در سال 1997 عمق بارندگی تا 11/40 اینچ در 24 ساعت رخ داده است. علائم آب زیاد حاکی از آن است که سطح آب در بعضی مناطق به بیست فوت افزایش یافته است.

شهروندان از USACE خواسته اند تا در برنامه ریزی، طراحی و اجرای اقدامات کاهش خسارت کمک کند. اقدامات ساختاری مانند اقدامات ارائه و ارزیابی خواهد شد. با این حال، برای کامل بودن، و ارائه برخی از تسکین های بخش هایی از حوزه آبخیز که برای آن ممکن است اقدامات ساختاری توجیه نشده باشد، برنامه ریزان USACE هشدار سیل را در نظر می گیرند.


تصمیم لازم است

طراحی FWS توسط یک متخصص هشدار سیلاب پیشنهاد شده است. طراحی سطح شناسایی شامل جزئیات اولیه کلیه مؤلفه های نشان داده شده در شکل اول می باشد. اجازه مقایسه FWS پیشنهادی با سایر گزینه های کاهش خسارت و تعیین اینکه آیا دولت فدرال باید با طراحی دقیق تر FWS حرکت کند، منافع اقتصادی است. باید ارزیابی شود برای این کار، برنامه ریزان USACE از منحنی Day استفاده می کنند، و برای این کار، باید زمان اخطار در حوضه، بدون و با FWS پیشنهادی را تعیین کنند.

از آنجا که هیچ سیستمی در حال حاضر وجود ندارد، زمان اخطار پیش بینی شده بدون پروژه FWS در واقع صفر است. زمان هشدار با FWS به عنوان زمان هشدار بالقوه کمتر از زمان تشخیص و اطلاع رسانی محاسبه می شود. زمان پاسخ و اطلاع رسانی براساس عملکرد مورد انتظار اجزای سیستم به عنوان بخشی از طرح تخمین زده شده است. بنابراین، مؤلفه های از دست رفته شناسایی و حداکثر زمان هشدار بالقوه هستند. با این زمان ها، زمان هشدار به عنوان حداکثر زمان هشدار بالقوه کمتر از زمان تشخیص محاسبه می شود.


توضیحات آبخیزداری

یکی از حوضه های بحرانی که FWS برای آن سود خواهد برد، یک حوضه آبریز 4.7 مایل مربعی است. حوزه آبخیز در بخشی از کاربری شدید شهری واقع شده است. در درجه اول برای مصارف مسکونی و تجاری توسعه یافته است. چندین مجتمع بزرگ آپارتمان و خانه در مجاورت کانال ها قرار دارند.

مشخصات جسمی حوضه از بهترین داده های توپوگرافیکی موجود جمع آوری شد. حوضه آبریز نسبتاً مسطح با شیب 0.003 است. طول طولانی ترین مسیر عبور آب 3.76 مایل است. طول تا مرکز 1.79 مایل است. مساحت غیرقابل نفوذ تقریبا 90 درصد است.

محاسبات این طرح را در بخش بعد خواهید دید...


مطالعه بخش اول

مطالعه بخش سوم












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools