تغییرات آب و هوایی: تهدیدی برای دستیابی به توسعه پایدار :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




تغییرات آب و هوایی: تهدیدی برای دستیابی به توسعه پایدار


من از کودکی با رودخانه ها و تالاب ها بسیار آشنا بودم و در یک منطقه تحقیقاتی کشاورزی زندگی می کردم. ظرافت مورد علاقه من در کودکی تارو بود که در تمام مناطق باتلاقی در جامعه رشد کرد. من همچنین به یاد می آورم که چگونه کل جامعه گرد هم آمدند تا حفرهای کم عمق و بلافاصله آبهای زیرزمینی که در این حوضچه ساخته شده بودند را حفر کنند و برای اهداف آبیاری مورد استفاده قرار گرفتند. اگرچه، ما به شرکت تصفیه آب به آب تصفیه شده دسترسی نداشتیم، اما هیچ وقت مجبور نبودم به فکر عدم دسترسی به آب در جامعه خود باشم. جامعه من نیز سهم نسبتاً خوبی از باران ها داشت. در فصول باران، معمول بود که هر خانوار آب باران را برای آشامیدن و مصارف خانگی برداشت می کرد. ما بچه ها، هر وقت باران شروع به باریدن کرد، با شادی و باران بازی می کردیم، در باران بازی می کردیم. که به آرامی سقوط کرد و قطرات باران به بدن طراوت می یافت. من واقعاً دلم برای آن لحظه ها تنگ شده است!


خوب، من خیلی زود آن لحظات را از دست دادم. در اوایل سال 2000، فهمیدم که تارو کمیاب شده است، دیگر نمی توان یافت که تارو در تمام مناطق باتلاقی در حال رشد است. مناطق باتلاقی به زمین های خشک تبدیل می شدند و بسیاری از نهرها و حوضچه ها به زمین خشکی می پرداخت. با کمال تعجب، اکثر حفرها نیز در حال خشک شدن بودند و هیچ آبی مانند گذشته جمع نمی شد. باران های طراوت دیگر طبق برنامه ریزی ها پیش نیامد، به حدی که نمی توان فصلی از باران های جزئی و عمده باران را تشخیص داد. پیش بینی هوا معمول در حال تبدیل شدن به یک فیل سفید است زیرا فقط نادرست و گمراه کننده بود. لحظاتی که باران می بارد باران باران به حدی ریزش کرد به گونه ای که باعث جاری شدن سیل شد و حتی منجر به از بین رفتن جان ها و خواص شد. این آغاز پایان روزهای خوب قدیم بود. در دوران دبیرستان، شروع به یادگیری در مورد تغییرات آب و هوا و تأثیرات آن بر محیط زیست کردم. بعد فهمیدم که چگونه تارو در معرض خطر قرار گرفته و تا به امروز، ظرافتی غیرمعمول در غنا. همچنین، دلیل این که باران دیگر نیامد را فهمیدم و وقتی که آمدند، در حادثه هوای شدید بود که هر کس در باران در معرض خطر قرار گرفت. تغییر اوضاع باعث شادی من شد!


آب و هوا، منابع آب و ساختارهای اقتصادی و اجتماعی به یکدیگر وابسته هستند و بنابراین تغییر قابل توجه در هر یک از آنها باعث ایجاد فشار بر محیط زیست و تهدید برای امرار معاش می شود. امروزه، تغییر اقلیم یک اصطلاح خانگی است نه به هر دلیلی خوب بلکه تأثیر شدید آن بر معیشت دارد. با توجه به تغییرات آب و هوایی، بسیاری از مناطق جهان با خشکسالی و جاری شدن سیل مواجه هستند که این امر به بسیاری از پیامدهای منفی دیگر منجر می شود. واضح است که آب عامل اصلی تأثیر تغییرات آب و هوا است. از این رو، ضرورت توجه به مدیریت پایدار منابع آب برای جلوگیری از تشدید این عوارض جانبی. برای انجام این کار چندین کار باید انجام شود و به نظر من این سه مورد بسیار مهم هستند:


آموزش جهانی و حساسیت

در دوره های اخیر، آگاهی گسترده ای در مورد تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان وجود داشته است، با این وجود لزوم حمایت مستمر در جوامع قابل تأکید نیست، از این رو، نیاز به آموزش شدیدتر و تا حدی نافرمانی مدنی است. آموزش و پرورش لازم است زیرا اگرچه به طور طبیعی آب و هوا تغییراتی را تجربه می کند، اما فعالیت های انسانی عامل اصلی ایجاد تغییرات شدید در حال ثبت است. فعالیت هایی مانند جنگل زدایی، انتشار C02، دفع بدون تصفیه فاضلاب و غیره تأثیرات منفی تغییرات آب و هوا را بدتر می کند. اینها فعالیتهایی است که با حساسیت مناسب می توان به حداقل رسید. حساسیت بستر خوبی برای فعالیت هایی مانند جنگل زدایی، استفاده از انرژی پاک و غیره است که می تواند برای کاهش اثرات منفی مورد استفاده قرار گیرد. یک داستان موفقیت آمیز در کاهش اثرات منفی ناشی از تغییرات آب و هوا در اوگاندا ثبت شد، جایی که متخصصان جوان آب متعهد شدند در سال 2019 یک میلیون درخت در کاشت به عنوان بخشی از تلاش های این کشور برای کاهش گرم شدن کره زمین استفاده کنند.


فناوری و نوآوری

مؤسسات مدیریت منابع آب و سایر صنایع که به شدت به آب متکی هستند، باید یک روش عملیاتی پایدار را اتخاذ کنند. به عنوان مثال، اتخاذ راه حل های مبتنی بر طبیعت در حفاظت از آب های آبی روش خوبی برای کاهش تأثیر تغییرات آب و هوایی است. رشد درختان در اطراف بدن آب نه تنها از تبخیر بیش از حد آب جلوگیری می کند بلکه از خاموشی، جلوگیری از سیل زدایی جلوگیری می کند و فرصتی عالی برای ترشح کربن ایجاد می کند. نوآوری در کشاورزی هوشمند آب و هوایی مانند گلخانه باعث صرفه جویی در مصرف آب و همچنین جلوگیری از ورود مواد مغذی به بدن می شود. همچنین برای دنیا بسیار مهم است که برنامه ریزی شهری پایدار را در نظر بگیرند و این واقعیت را در نظر بگیرند که در یک زمان از زمان بارندگی محدود یا اضافی وجود دارد. کپنهاگ با اتخاذ ابعاد به یک شهر هوشمند، پیشگام شده است و بنابراین امیدوار است که تا سال 2025 بی طرف باشد.


 چارچوب نهادی و ظرفیت و زیرساخت

برای مدیریت تأثیر تغییرات آب و هوا بر امنیت آب، آن را کنترل می کند برای توسعه ظرفیت نهادی قدرتمند با منابع انسانی، زیرساختها و ابزارها مهم است. این امر با آموزش بیشتر افراد در زمینه مدیریت منابع آب، کنترل کیفیت آب و رشته های مربوطه قابل دستیابی است. جدا از اتخاذ سیاست هایی که به کاهش اثرات تغییرات آب و هوا کمک می کند، باید کل فرایند تدوین سایر سیاست ها و مقررات ملی با در نظر گرفتن چگونگی کمک به تغییرات آب و هوا با دقت انجام شود. در مورد غنا، یک سیاست ملی تغییر آب و هوا به عنوان روشی برای اطمینان از اقتصاد مقاومتی در برابر آب و هوا و سازگار با آب و هوا ساخته شده است که مسیری برای رشد کم کربن را نشان می دهد در حالی که کشور در جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار تلاش می کند.


تغییر اوضاع در حال وقوع است و تأثیرات آن هر روز احساس می شود، بنابراین به همه دنیا بستگی دارد که به آن توجه کنند و وسیله ای پایدار برای مدیریت آن پیدا کنند. از آنجا که دهه عمل آغاز شده است، برای مدیریت کارآمد و مؤثر، اثرات منفی تغییرات آب و هوا در دستیابی به توسعه پایدار، تلاش های مشترکی از سوی صنایع و اقتصادها مورد نیاز است.


نویسنده: جاکوب آمنگار












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools