صنایع مصرف کننده آب و نظارت بر آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




صنایع مصرف کننده آب و نظارت بر آب


200 سال پس از صنعتی شدن، جایی که آب بدون فکر استفاده می شد و منابع طبیعی و محیط زیست ما تقریباً مورد غفلت واقع شده بود، بادهای تغییر در سالهای اخیر شروع به دمیدن کرده اند. به دنبال SDG 6 ملل متحد که نیاز به "استفاده موثر از آب و برداشت پایدار" را برجسته می کند، اکنون به نظر می رسد سرمایه گذاری در آب صنعتی افزایش یافته است و الگوی "مدیریت آب" در حال گسترش است.


سرپرستی آب به استفاده از آبی اطلاق می شود که از نظر اجتماعی، محیط زیست پایدار و از نظر اقتصادی مفید باشد. نگرانی ویژه این است که اطمینان حاصل شود صنایع بزرگ مصرف کننده آب به نحوه استفاده و مدیریت آب در تولید خود از جمله کیفیت تخلیه آب و استفاده از آب خنک کننده تازه اهمیت می دهند و به طور جمعی مسئولیت آن را بر عهده می گیرند. و این با مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت سازگار است، زیرا بسیاری از صنایع بزرگ مصرف کننده آب شروع به پذیرفتن و عمل به این واقعیت می کنند که اینها بخشی از یک جامعه محلی و همچنین جهانی از کمبود آب جهانی هستند.


ناظران آب از این رو "مصرف آب، زمینه آبریز و خطر مشترک خود را از نظر حاکمیت آب، تعادل آب، کیفیت آب و مناطق مهم مربوط به آب درک می کنند. و سپس از این کار برای انجام اقدامات معنادار فردی و جمعی که به نفع مردم و طبیعت است استفاده کنید. " (اتحاد برای مدیریت آب)



استفاده مجدد از آب صنعتی

در حال حاضر، ما شاهد افزایش علاقه به استفاده مجدد از آب صنعتی و سرمایه گذاری شرکت ها در بازیافت فاضلاب، کاهش آب خنک کننده، RO (اسمز معکوس) بازیابی و برداشت و استفاده مجدد از آب باران را رد می کند.


صنعت غذا و آشامیدنی یکی از بخشهای بزرگ صنعت مصرف کننده آب است که به طور جدی تری مدیریت آب را جدی می گیرد. یک نمونه خوب از شرکتی که از این راه حل های جدید استفاده می کند، گروه کارلسبرگ است. صنعت تولید آب به شدت وابسته به آب است و در نتیجه نیاز به تجدیدنظر در مصرف آب بسیار بیشتر است. در سالهای گذشته، گروه کارلسبرگ به دنبال تولید پایدارتر بوده است و با ابتکار عمل خود "هدر رفت صفر آب"، آنها آرزو دارند که تا سال 2030 هدر رفت آب را به طور کامل از روند تولید خود حذف کنند. از همه مهمتر، آنها در واقع در حال تغییر هستند روش ها - در سال 2019، آنها با استفاده از تصفیه و استفاده مجدد از فاضلاب در هر زمان ممکن، تولید خود را با 12 درصد کاهش در مصرف آب در هر هکتار از سال 2015 بهبود بخشیدند.


در یکی دیگر از صنایع سنگین مصرف آب، صنعت نساجی، شاهد تمرکز نوظهور و بسیار موردنیاز در تخلیه آب صنعتی هستیم، اما پیشرفت صنعت نساجی از این واقعیت رنج می برد که امکانات تولید عمدتا در کشورهای در حال توسعه واقع شده است. نقشه راه به صفر ابتکاری است که برای کاهش تخلیه مواد شیمیایی خطرناک در صنعت پوشاک و کفش پایه ریزی شده است، اما هدف اصلی آنها اکنون دستیابی به "آب پاک، هوای پاک، کارگران ایمن و محصولات ایمن" است. رویکرد آنها هدایت زنجیره های ارزشی در انتخاب ایمن تر و پایدارتر در رابطه با استفاده از مواد شیمیایی و فاضلاب است. امروز، ZDHC (تخلیه صفر از مواد شیمیایی خطرناک) 160 عضو دارد که در این امر سهیم هستند و آب تمیزتری را در دستور کار قرار می دهند.


ساعت در حال تیک زدن است

به عنوان یک سفیر اختصاصی آب، خوشحالم که می بینم صنایع بزرگ مصرف کننده آب در سراسر جهان استفاده و مدیریت آب را جدی گرفته اند. با این حال، ما باید مسیری طولانی را طی کنیم تا مهمانداری آب به حالت عادی تبدیل شود و ساعت در حال تیک زدن است. حدود 80٪ از فاضلاب های جهان بدون تصفیه کافی هنوز در محیط زیست آزاد می شوند و آب به یک منبع بسیار کمیاب تر از گذشته تبدیل شده است. همه ما از درام Day Zero در کیپ تاون در سال 2018 اطلاع داریم و به تازگی، بی بی سی گزارش داده است که چندین منطقه در انگلیس در سال 2041 در معرض کمبود آب قرار دارند.


بنابراین من مشتاقانه منتظر بحث در مورد آینده صنایع بزرگ مصرف کننده آب هستم که سال آینده در کپنهاگ در IWA #WongldWaterCongress ملاقات خواهیم کرد: چگونه می توان از شستشوی سبز در صنایع برای جلب رضایت مردم و اطمینان از اجرای تغییرات واقعی صنایع جلوگیری کرد؟ چگونه می توانیم صنایع بیشتری را برای تبدیل شدن به مهمانداران آب کمک کنیم؟ و چگونه می توان آینده ای را ایجاد کرد که مهمانداری آب مجوز فعالیت خود را بدست آورد؟












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools